سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

توزیع نخستین برگه‌های رأی ویژه شرکت در همه پرسی استقلال اسکاتلند از انگلیس

اسکاتلند نخستین برگه‌های رأی ویژه شرکت در همه پرسی استقلال این کشور از انگلیس را توزیع کرد.

به گزارش سرويس بين‌‌الملل باشگاه خبرنگاران به نقل از شبکه تلویزیونی پرس تی وی، طبق اعلام مقامات اسکاتلند، یک ششم از واجدان شرایط برای شرکت در همه پرسی، احتمالاً برگه های رأی خود را روز چهارشنبه دریافت خواهند کرد. آنها باید به این سؤال پاسخ دهند که آیا اسکاتلند باید بخشی از انگلیس باقی بماند یا به کشوری مستقل تبدیل شود؟  سایر رأی دهندگان برای شرکت در همه پرسی استقلال اسکاتلند باید تا تاریخ هجدهم سپتامبر صبر کنند.

سابقه تاریخی اتحاد اسکاتلند و انگلیس به سال 1707 میلادی بازمی گردد و اگر هواداران استقلال اسکاتلند پیروز شوند، نخستین کشور مستقل اروپا از زمان فروپاشی یوگسلاوی سابق به علت آشوبهای سیاسی در اوایل دهه 1990 میلادی، شکل خواهد گرفت. 

سیاستمداران مخالف و موافق استقلال اسکاتلند روز دوشنبه در مناظره تلویزیونی به انتقاد از دیدگاه های یکدیگر پرداختند. براساس نظرسنجی ها، پنجاه و هفت درصد از اسکاتلندی ها هوادار حفظ اتحاد با انگلیس هستند و فقط چهل و سه درصد با استقلال این کشور موافقت کرده اند. 

الکس سالموند نخست وزیر اسکاتلند، هوادار استقلال و آلیستر دارلینگ مخالف استقلال اسکاتلند درباره مسائل مختلف از درآمدهای نفتی و خدمات بهداشت و درمانی انگلیس گرفته تا پول رایج اسکاتلند به بحث و مشاجره پرداختند. دارلینگ، رئیس جنبش ضد استقلال گفت سالموند از ما می خواهد وعده او را درباره همه چیز بپذیریم و برای هیچ مسئله ای، طرح جایگزین ندارد. او می گوید به من اعتماد کنید؛ متأسفم نمی توانم چنین کاری کنم.

سالموند گفت: این همه پرسی به استقلال اسکاتلند مربوط می شود و این مردم اسکاتلند هستند که باید آینده آن را رقم بزنند. باید باور داشته باشیم که خودمان بهتر از هر کس دیگری از عهده اداره مسائل خود برمی آییم. 

بسیاری معتقد بودند که عملکرد آلیستر دارلینگ در مناظره تلویزیونی قبلی بهتر بوده است، اما در مناظره اخیر نظر مردم اسکاتلند تغییر کرد و نظرسنجی ها بلافاصله بعد از مناظره دوم نشان می داد هفتاد و یک درصد از بینندگان، سالموند و فقط بیست و نه درصد، دارلینگ را پیروز مناظره می دانستند. 

لوک میسون، فعال سیاسی در اسکاتلند در پاسخ به اینکه کدام گروه موفق می شود نظر رأی دهندگانی را که هنوز مردد هستند به خود جلب کند، می گوید: لازم است چیزی فوق العاده، قواعد بازی را تغییر دهد و در اینجا دیگر شخصیت نامزدها مطرح نیست. بسیاری از مردم، از بین سالموند و دارلینگ هیچ یک را دوست ندارند. اکنون بیشتر از شخصیت ها، مسائل و مشکلات اسکاتلند اهمیت دارد و بسیاری نیز تاکنون درباره مسائلی مانند تجارت، پول رایج، عضویت در اتحادیه اروپا و ناتو تصمیم گرفته اند؛ اینها مسائلی است که در نه ماه تا یکسال اخیر در اسکاتلند بر سر آنها بحث و گفتگو شده است. 

در رسانه های اجتماعی نیز اسکاتلندی ها درباره مسائلی مانند اشتغال، خدمات درمانی و درآمدهای نفتی به بحث و گفتگو پرداختند. اکنون که فقط سه هفته دیگر تا زمان برگزاری همه پرسی استقلال اسکاتلند باقی مانده است، مناظره های تلویزیونی ممکن است به پایان رسیده باشد، اما بحث ها و گفتگوهای داغ درباره آینده اسکاتلند تازه آغاز شده است. 



انتهای پیام/

تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.