سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

فرهاد رهبر:

عدم شفافیت قانون و سیاسی شدن مسائل از علل فساد در کشور است

رئیس سابق دانشگاه تهران گفت: از عوامل فساد می‌توان به سیاسی شدن مسائل، شفاف نبودن مقررات، ناآگاهی مردم، فقدان نظارت عمومی، ضعف نظام کیفری و قضایی و ضعف نظارت سیستماتیک اشاره کرد.

به گزارش حوزه دانشگاه باشگاه خبرنگاران، به نقل از سازمان بسیج اساتید دانشگاه‌ها و مراکز آموزش عالی و پژوهشی کشور، فرهاد رهبر در دومین روز اجلاس بسیج اساتید در مشهد اظهار داشت:  اصلاح نظام اداری پیش‌شرط مقابله با فساد است.

وي گفت: ما در حال حاضر وارد فساد مالی سیستماتیک شده‌ایم که این فساد زمانی اتفاق می‌افتد که نهادها و قوانین به زایش فساد دامن بزنند.

عضو هیئت علمی دانشگاه تهران و رئیس اسبق این دانشگاه گفت: اگر تعریفی که از فساد ارائه کنیم با استفاده از قدرت و اختیارات بوده، دارای ابعاد گسترده‌ای است و تلاقی بخش عمومی و خصوصی در حوزه اقتصاد را شامل می‌شود.

وي ادامه داد: اگر بخواهیم راجع به انواع فساد صحبت کنیم‌ می‌توان آن را به بخش‌های مختلف دسته‌بندی کرد که از آن جمله فساد در فکر و اندیشه، تصمیم‌گیری و تصمیم‌سازی و عمل است.

معاون پيشين وزارت اطلاعات تصریح کرد: فساد در مرحله فکر و اندیشه شکل می‌گیرد و در فرآیند تصمیم‌گیری و تصمیم‌سازی قوام پیدا می‌کند و سپس به مرحله عمل و اجرا می‌رسد.

وی تاکید کرد: اگر فساد، سیستمی شود مقابله با آن دشوار است و بی‌کفایتی حرفه‌ای، قدرت اختیار بدون نظارت، ارتباط خویشاوندی و حاکم شدن رابطه به جای ضابطه را در پی خود خواهد داشت.

رهبر در ادامه خاطرنشان کرد: از دیگر عوامل و علل فساد می‌توان به سیاسی شدن مسائل، شفاف نبودن مقررات، ناآگاهی مردم، فقدان نظارت عمومی، ضعف نظام کیفری و قضایی و ضعف نظارت سیستماتیک اشاره کرد.

وی افزود: امروز ما توان مقابله با فساد را نداریم و تا زمانی که نظام اداری، اصلاح و به سمت عدالت قضایی حرکت نکنیم، در زمینه مقابله با فساد اقتصادی موفق نمی‌شویم.

عضو هیئت علمی دانشگاه تهران با اشاره به مصادیق فساد اظهار داشت: خرید خارجی بیش از نیاز در دستگاه‌های دولتی، فرار مالیاتی و گسترش فرهنگ قانون‌گریزی از مصادیق فساد در کشور است.

گفتني است پانزدهمین اجلاس سالانه اساتید بسیجی دانشگاه‌ها و مراکز آموزش عالی وپژوهشی کشور،باشعار: «نسبت فرهنگ و اقتصاد در تمدن نوین اسلامی»،روزهاي سوم تا پنجم شهریور ماه در مشهد مقدس برگزار مي‌شود.

انتهای پیام/
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.