سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

دختران زیر 15 سال، بازی کودکانه یا همسرداری

عدم درک متقابل، از دست رفتن استقلال فکری و تحمیل فشارهای روحی و جسمی از مهم‌ترین معضلات ازدواج دختران زیر 15 سال است.

 سالاری‌فر، روانشناس در گفتگو با  خبرنگار اجتماعی باشگاه خبرنگاران ، در رابطه با ازدواج دختران زیر 15 سال صحبت خود را با تبیین انواع بلوغ آغاز کرد و گفت: برای یک ازدواج موفق به ثمر رسیدن انواع بلوغ لازم و ضروری است. بلوغ جنسی و بروز صفات اولیه و ثانویه‌ی آن از مهم‌ترین علائم است. بلوغ دوم یا عاطفی نیز اهمیت زیادی دارد: به این معنا که فرد بتواند عواطف مثبت و منفی خود و دیگران را بشناسد و راه‌های کنترل و ابراز آن را بشناسد که این شناخت تاثیر بسزایی در نوع رابطه زوجین و ادامه آن خواهد داشت. هم چنین از بلوغ‌های اجتماعی و اقتصادی می‌توان نام بُرد که بر توانایی اداره خانه و مدیریت داخلی تاثیر گذار است.

وی افزود: مجموعه کاملی از این بلوغ  هاست که تعیین کننده آمادگی  شخص برای ازدواج است. امروزه دختران و پسران 15 ساله اکثراً به بلوغ جنسی می‌رسند اما عمدتا فاقد مهارت‌های لازم برای ازدواج هستند.

سالاری فر تصریح کرد: گاهاً می بینیم که دختران زیر 15 سال به ازدواج مردانی در می‌آیند که فاصله زیادی با هم دارند. در اینگونه موارد، علاوه بر افزایش شدید احتمال شکست در ازدواج، عدم درک طرفین از نیازهای دیگری، تحمیل شدن بسیاری از مسائل جسمی و روحی بر دختر؛ وی شدیداً تحت سلطه مرد در می‌آید و تا مدت ها استقلال فکری خود را از دست می‌دهد و یا بعد از چند سال در صدد بازیابی حقوق از دست‌رفته خود و گره گشایی عقده هایش بر می‌آید.

وی در پایان با اشاره به نوع نگاه فرزندان این زوجین به مقوله ازدواج گفت: در صورتی که مادر از ازدواج خود راضی نباشد و این رضایت را در گفتار و حتی رفتارش به نحوی به فرزندانش ابراز کند؛ احتمال اینکه آنها ( و به خصوص دختران ) ترس از ازدواج در آینده و رابطه با جنس مخالف راپیدا کنند، بسیار زیاد است.

انتهای پیام/ 
برچسب ها: کودک ، همسر ، ازدواج ، استقلال
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.