سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

"رضا شایسته" در نشست خبری کنسرت گروه چکاوک:

هیچ کس از ما برای برگزاری کنسرت حمایت نمی‌کند / اعضای گروه من افرادی ماهر و عاشق نوازندگی هستند

صبح امروز نشست خبری کنسرت گروه چکاوک در تالار وحدت برگزار شد.

به گزارش خبرنگار موسیقی باشگاه خبرنگاران؛ صبح امروز نشست خبری کنسرت گروه چکاوک با حضور "رضا شایسته"، رهبر گروه و "میلاد کیایی" در تالار وحدت برگزار شد.

رضا شایسته در ابتدا گفت: گروه چکاوک در سال 77 تأسیس شده و اعضای این گروه حدود ده نفر بودند که به همت اعضا در وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی آن را به ثبت رساندیم که اجراهای زیادی در حوزه‌ی هنری، صداو سیمای جمهوری اسلامی و مکان‌های مختلف برگزار و پس از این اجراها از سال 86 موفق به اخذ درجه‌ی الف از جانب وزارت ارشاد شدیم که از این سال به بعد تمامی اجراهای خود را در تالار وحدت برگزار کردیم.

وی ادامه داد: این اجرا حدود 35 نوازنده دارد که همه‌ی بچه‌ها ماهر و عاشق در نوازندگی هستند؛ اعضای گروه مجموعه‌ای از ارکستر سمفونیک و ملی ایران؛ و یکی از افتخارات ارکستر گروه چکاوک همکاری با استاد مسلم موسیقی ایرانی "میلاد کیایی" است که این اتفاق در صورتی افتاد که سر ایشان به شدت شلوغ بود و در حوزه‌ی موسیقی درگیری‌هایی داشتند. به جرأت باید بگویم که بدون مشاوره و همکاری ایشان کار ما به گره می‌خورد.

شایسته تصریح کرد: کار ما بازسازی اجراهای قدیمی هنرمندانی چون اسدالله ملکی و همایون خرم است و این نوید را باید بدهم که در اول مهرماه مصادف با جشن تولد هفتاد سالگی میلاد کیایی و شصت سالگی نوازندگی ایشان قرار است برنامه‌ای را برای وی برگزار کنیم.

وی افزود: نکته‌ای که باید به آن اشاره کنم این است که آثار تصویری گروه چکاوک با اخذ پروانه نمایش از وزارت ارشاد در بازار تهران توزیع شده این در شرایطی است که گرفتن مجوز توزیع فیلم کنسرت در ایران بسیار سخت و دشوار است و لطف و عنایت خدا و کوشش گروه باعث در اختیار بودن این آثار تصویر در دستان مخاطبان است.

میلاد کیایی استاد موسیقی ایرانی در ادامه‌ی نشست افزود: گروه رضا شایسته افرادی هستند که اکثرا حرفه‌شان موسیقی نیست بلکه ذوق و شوق آنها موسیقی است بدین ترتیب گروه را ما باید آماتور خطاب کنیم که اگر ضعفی در اجرا باشد باید به دیده‌ی اغماض به آن نگاه کرد .

رضا شایسته در ادامه‌ی جلسه تصریح کرد: رسالت کاری گروه چکاوک اجرای آثار قدیمی است؛ بنده اقبال عمومی را در اجرای ترانه‌های قدیمی می‌بینم که این به چند دلیل بستگی دارد دلیل اول بحث ملودی محور بودن آثار قدیمی که آثاری ساده هستند و دلیل دیگر این است که ترانه‌های قدیمی اشعار سهل و راحتی دارند که قابل فهم برای تمامی جامعه است.

مورد بعدی استفاده از ریتم‌های ساده و استفاده از تنظیم‌های مناسب است که متأسفانه ملودی‌های الان در لابه‌لای تنظیم‌های پیچیده گم می‌شود. تلفیق درست شعر و موسیقی که در ترانه‌های قدیمی دیده می‌شود و قطعاتی که برای خواننده‌ی مشخص ساخته می‌شد از ویژگی‌های قابل توجه آثار قدیمی است و در آخر بحث تنوع در رنگ و جنس خواننده‌ها که متأسفانه امروزه صداهایی را که می‌شنویم خیلی شبیه به هم است.

شایسته در ادامه در معرفی کنسرت خود گفت: اجرا در دو بخش است که در بخش اول اجرای آثار استاد تجویدی، همایون خرم و اسدالله ملک و بخش دوم آثاری از ملک تجویدی و عماد رام اجرا می‌شود و استاد میلاد کیایی در انتهای بخش دوم وارد صحنه می‌شود و دقایقی را به تک نوازی و هنرنمایی می‌پردازد.

میلاد کیایی در ادامه‌ی جلسه اذعان داشت: دنیا رو به تحول است و همه چیز دچار تغییر کرده، بنابراین باید این تغییرات در موسیقی ما صورت بگیرد اما با حفظ ارزش‌ها و سنت‌های موسیقی؛ یک تعداد جوان با عشق و علاقه در این زمینه فعالیت می‌کنند. شغل رضا شایسته موسیقی نیست اما توجه وی به این گونه‌ی موسیقی بسیار قابل ستایش است.

رضا شایسته در نقد برگزاری کنسرت گفت: ما برای برگزاری کنسرت همیشه مشکلاتی را پیش رو داریم گروه ما جایی برای تمرین ندارد. همین الان اگر بخواهیم در سالن تالار وحدت دو ساعت تمرین برگزار کنیم هزینه‌ی بسیار بالایی باید پرداخت کنیم. سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران هیچ حمایتی از گروه‌های هنری نمی‌کند و برای تبلیغات سطح شهر از گروه‌ها پول هم می‌گیرد! مگر یک برنامه‌ی اصیل ایرانی چقدر درآمد دارد که آن قدر هم خرج حواشی کند.

رضا شایسته در پایان خاطر نشان کرد: به امید خدا اگر امیدی باقی بماند کنسرت بعدی گروه چکاوک اجرایی از آثار استاد میلاد کیایی خواهد بود.


انتهای پیام / اس
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.