سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

گلف نیوز/

کشورهای عربی باید به مبارزه علیه عناصر داعش بپیوندند

پایگاه اینترنتی گلف نیوز در گزارشی با عنوان کشورهای عربی باید به مبارزه علیه شورشیان دولت اسلامی - داعش - بپیوندند، نوشت: نشان ندادن واکنش به پیشروی‌های داعش از سوی کشورهای عربی یک اشتباه محسوب می‌شود.

به گزارش سرويس بين‌‌الملل باشگاه خبرنگاران، چندین دولت عربی درباره اقدامات وحشیگرانه داعش در عراق و سوریه به شدت ابراز نگرانی کرده اند . این امر بدین معناست که آنها داعش را گروهی تروریستی قلمداد می‌کنند که خارج از بدنه سیاسی خاورمیانه قرار دارند.

اما اتخاذ این موضع سیاسی تنها می‌تواند آغازی برای در پیش گرفتن یک عملکرد قاطع در مقابل این گروه باشد. در این مقطع کشورهای عربی باید بر دو مشکل غلبه کنند: نخستین مشکل بعد سیاسی دارد و دومین مشکل صرفا ابعاد نظامی دارد.

در زمینه دست زدن به اقدام نظامی علیه داعش باید گفت که بسیار دشوار است برخی از کشورهای عربی بخواهند اقدام به تدارک منابع برای دست زدن به اقدامی علیه این گروه کنند. اما حمایت هر یک از کشورهای عربی برای مبارزه علیه داعش یک پیام سیاسی مفید برای دیگر کشورها ارسال خواهد کرد. آمریکا و برخی از دیگر کشورهای غربی در حال اعزام جنگنده های خود به عراق و تجهیز نیروهای مختلف در عراق از جمله ارتش این کشور و نیروهای کُرد منطقه کردستان عراق برای مبارزه علیه داعش هستند.

از بعد سیاسی باید بگوییم که برای برخی از کشورهای عربی دشوار است بخواهند با دولت عراق وارد همکاری شوند اما برخی از نگرانی های کشورهای عربی در این زمینه با کنار رفتن نوری مالکی نخست وزیر سابق عراق از قدرت تا حدودی بر طرف شده است. دولت جدید عراق باید خودش را ثابت کند اما "حیدر العبادی" نخست وزیر جدید این کشور با نزدیک شدن به طیف گسترده‌تری از گروه‌های قومی و مذهبی عراقی در مقایسه با نوری مالکی، آغازی خوب و مفید داشته است.

مقامات بلندپایه مصر، امارات متحده عربی، اردن ، قطر و عربستان سعودی در جده در حال برگزاری نشستی سازنده هستند. اما آنها قرار است بر موضوع ظهور و پیشروی های دولت اسلامی در سوریه در چارچوب جنگ داخلی این کشور متمرکز شوند ، هر چند که کاملا واضح و مشخص است که در این نشست موضوعات مختلفی در ارتباط با چالش های کشورهای عربی مورد بحث و بررسی قرار خواهد گرفت. برگزاری چنین نشست‌هایی می‌تواند آغازی برای توافق گسترده تر کشورهای عربی به منظور پیوستن به نیروهایی باشد که در حال مبارزه با داعش و در تلاش برای متوقف کردن پیشروی های آنها هستند .

هیچ کسی نباید اعلام کند دست زدن به هر گونه اقدامی علیه داعش آسان خواهد بود. همچنین نمی توان انتظار داشت این اقدامات در مدت زمان کوتاهی با موفقیت همراه شود.  اما دست زدن به هر گونه اقدامی در سریع ترین زمان ممکن  علیه داعش در کمک به عقب نشینی این گروه از مناطقی که به تصرف خود در آورده است، بسیار اهمیت دارد. همچنین باید گفت این اقدامات باید به گونه ای باشد که سبب بازگشت مجدد نظم ، قانون و صلح و ثبات به عراق و سوریه شود.


انتهای پیام/
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.