سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

مشهد/

نمایش« اسطرلاب نجومي» دوره صفویه در موزه مرکزی آستان قدس رضوی

اسطرلاب كروي يا كره نجومي بی‌مانند، دوره صفویه ، در موزه مرکزی آستان قدس رضوی، مورد استقبال بازدیدکنندگان و علاقه مندان به ابزارهای نجومی قرار گرفته است.

رئیس روابط عمومی و امور بین‌الملل سازمان کتابخانه‌ها، موزه‌ها و مرکز اسناد آستان قدس رضوی به خبرنگار باشگاه خبرنگاران مشهد، گفت: اين كره برنجي كه از نمونه‌هاي بي‌نظير در نوع خود به شمار مي‌رود، توسط ضياء‌الدين محمد اسطرلابي همايوني لاهوري در سال 1058 هجري قمري ساخته شده است.

محمدجواد قوی افزود : اين كره روي چهار پايه برنجي به ارتفاع 9/13 سانتي‌متر مربع قرار گرفته است كه آنها به حلقه‌اي افقي به قطر 19 سانتي‌متر متصل مي‌‌باشند، دور تا دور حلقه با دقت يك درجه، درجه‌بندي شده و روي حلقه چهار جهت اصلي مشخص شده، محور شمال و جنوب داراي شيار براي چرخيدن كره مي‌باشد.

وی با بیان اینکه بر روي اين كره صور فلكي به طرز بسيار زيبا و استادانه‌اي طراحي و نقش شده و نام صور فلكي و ستارگان و اعداد خاصي نيز در اطراف آن قلم‌زني شده است افزود: اين اسطرلاب با ارزش كه از جمله وقفيات مرحوم دكتر سيد جلال‌الدين تهراني مي‌باشد، در حال حاضر در موزه آستان قدس رضوي واقع در صحن كوثر حرم مطهر به همراه تعداد بسيار زيادي از اشياي چشم‌نواز ديگر به نمايش در‌آمده است.

گفتنی است: هم اکنون تصویر و معرفی این اثر در قالب آشنایی با نفایس موزه آستان قدس رضوی، در ورودی کتابخانه مرکزی آستان قدس رضوی در معرض نمایش عموم قرار گرفته است.

انتهای پیام/ب

برچسب ها: اسطرلاب ، نجومی ، صفویه
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.