به گزارش
گروه علمی باشگاه خبرنگاران به نقل از مرکز روابط عمومی و اطلاع رسانی معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری، حمید نوروزی، مدیرعامل شرکت رایابین مستقر در پارک علم و فناوری دانشگاه تهران درباره عوامل موفقیت شرکتهای دانشبنیان عنوان کرد: عوامل متعددی میتواند موفقیت یا عدم موفقیت یک شرکت را رقم بزند، اما شاید یکی از اصلیترین آنها را بتوان داشتن یک واحد تحقیق و توسعه با تمام مشخصات آن دانست. واحدی که با در نظر گرفتن تقاضای بازار و مخاطبان شرکت، وظیفه تحقیقات توسعهای، نشر ایدههای نو و در نهایت ایجاد محصول جدید و یا ارتقاء محصولات قبلی در جهت تقویت مزیتهای رقابتی شرکت را برعهده دارد. یکی دیگر از عوامل موفقیت، فرآیند تجاری سازی است که این فرآیند بطورتقریبی در تمام شرکتها در حال انجام است. اما شرکتی موفقتر است که این فرآیند را سریعتر، کم هزینهتر و کاملتر طی کند.
وی با اشاره به نقش اعضای هیئت علمی در به ثمر رسیدن فعالیتهای دانش بنیان افزود: به اعتقاد من اعضای هیئت علمی نباید هیچ محدودیتی برای تاسیس شرکتهای دانش بنیان و یا فعالیت در آنها داشته باشد، چرا که یکی از اهداف ایجاد این شرکتها پژوهش و کارهای تحقیقاتی است که توسط محققان و اساتید انجام میشود. همچنین این امر برای جلوگیری از فرار مغزها و تولید ثروت بسیار موثری است، اما این مسئله هنوز فرهنگ نشده و باید در دانشگاهها این موضوع پیگیری شود. بحث اینست که دانشگاهها باید آن طرف دیگر کار را نیز ببینند که این خدمات به صورت کلان است و این مورد میتواند گرهای از مشکل این مملکت باز بکند.
نوروزی همچنین عنوان کرد: حمایتهای صحیح دولت میتواند نجات دهنده شرکتهای دانش بنیان باشد، حمایتهایی همچون در اولویت قرار دادن خریدهای بخش دولتی و بخشهای عمومی از شرکتهای دانش بنیان که میتواند برای آنها بازار اولیه ایجاد و پایههایشان را محکم کند.
عضو پارک علم و فناوری دانشگاه تهران درباره گرایش سرمایه گذاران برای فعالیت در این حوزه گفت: سرمایه گذار معمولا در هنگام سرمایه گذاری به دنبال چیزی میرود که آزمون خود را پس داده باشد، اما اینکه بیاید و روی یک تکنولوژی جدید که هیچ سررشتهای از آن ندارد یا روی یک شرکت کوچکی که مدعی سرمایه گذاری بکند زیاد معقول به نظر نمیرسد و بنده بعید میدانم که بتوان چنین کسی را پیدا کرد.
وی افزود: فرآیند تجاری سازی دانش و عملکرد شرکتهای دانش بنیان تحت تاثیر انکارناپذیر سرمایه گذاران مخاطره پذیر است. همانگونه که بودنشان مانند یک شتاب دهنده این فضا را تقویت میکند، در فقدان چنین نهادهایی اقتصاد دانش بنیان و بطور خاص شرکتهای دانش بنیان با کندی و رخوت روبرو خواهند شد.
نوروزی درباره مشکلات شرکتهای دانش بنیان در عرصه تولید بیان کرد: ما قوانین را بطور مطلوب، بومی میکنیم، اما متاسفانه اجرای آن کند است. کافی است که ریاست جمهوری با درایت خود، زمینه را در سازمانها و وزارتخانههای خود فراهم کند. این کار نیاز به یک بخشنامه از جانب ایشان به تمام زیردستان و وزارتخانهها دارد که اعلام کنند از این به بعد سازمانها و نهادها و... ملزم هستند محصولات مورد نیاز خود را از شرکتهای دانش بنیان و محصولات داخلی تهیه کنند مگر اینکه به طور مستند ثابت شود، این محصول در داخل وجود ندارد.
این فعال عرصه تجاری سازی مهمترین مشکل فعلی شرکتهای دانش بنیان در اختیار نداشتن واقعی بازار دانست و افزود: با وجود اینکه این شرکتها توان خوبی در حل بسیاری از مشکلات صنایع دارند اما آن گونه که باید بازار در اختیارشان قرار نمیگیرد. به عنوان مثال محصولاتی را که ما ارائه کردهایم محصولات جدیدی هستند و نیاز به معرفی شدن و ایجاد احساس نیاز و اعتماد در بین مشتری دارند.
یک قسمت مهم این قضایا هم منابع مالی وحمایتهای معنوی است که باید مورد توجه قرار گیرد.
وی درباره وضعیت بازاریابی برای محصولات این شرکت توضیح داد: محصولات دانش بنیان جهت ورود به بازارهای داخلی و خارجی نیاز به بازاریابی و تبلیغات بیشتری برای آشنا کردن مشتریان و ایجاد احساس نیاز و اعتماد در بین آنها دارد. ما از ابتدای کار و طی ۸ سال با استفاده از سرمایه خود سعی کردیم ایده را به فرایند والگوریتم را به محصول اولیه تبدیل ودر پایان، سیستم سخت افزاری کنار آن قرار داده و پروتوتایپ اولیه ایجاد کنیم که در این میان، نمونه آزمایشگاهی اولیه تولید شد. در نهایت باید کار ما به پایان رسید و طرف قراردادی پیدا شد که تقسیم وظایف صورت بگیرد و ما به کار علمی و تحقیقاتی خود ادامه دهیم. اما متاسفانه وظیفه بازاریابی هم بر دوش خود ما افتاد و اکنون ۳ سالی است که جلسات مارکتینگ برگزار میکنیم و بنده که یک محقق هستم اطلاعات خود را از یک بازاریاب حرفهای بیشتر شده و دورههای بازاریابی را نیز سپری کردهام، مبحثی که نباید یک محقق وارد آن شود.
انتهای پیام/