سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

آموزش تصویری؛

چگونه یک شبکه بی سیم وای فای امن داشته باشیم؟

کاربران اینترنت وای فای روز به روز به تعدادشان افزوده می شود، از استفاده عمومی (خانه) گرفته تا کارهای تجاری، بانک ها و … از این رو اگر شما یک رمز عبور قوی برای خود انتخاب نکنید خطر بیرون همیشه در کمین خواهد بود.

به گزارش دريچه فناوري اطلاعات باشگاه خبرنگاران؛ شاید برای شما هم این سوال پیش آمده باشد که چگونه بدانیم که آیا کسی از اینترنت وای فای ما استفاده می کند یا نه؟ شما می توانید با رعایت این نکات ایمنی امنیت دستگاه خود را بیشتر کنید و از نفوذ هکرها جلوگیری کنید.

1.رمزگذاری شبکه.wi-fi

وقتی یک شبکه وای فای برای دسترسی از اینترنت استفاده می کند هر قطعه داده های شما را ارسال و دریافت می کند که هر کسی به راحتی می تواند توسط نرم افزار های اقدام به شنود بسته های ارسالی و دریافتی کاربران کند این به آن معنی است که یک هکر نه تنها وب سایت های شما را مورد هجوم قرار می دهد بلکه جزئیات ورود به سیستم حساب های شخصی و حرفه ای کاربر را داشته باشد و آن را ببیند پس اولین راه برای جلوگیری از نفوذ قرار دادن یک پسورد قوی بر روی دستگاه می باشد.

2.جایگزین کردن کلمات عبور پیش فرض در روتر خود با کلمات عبور قوی.

بزرگترین اشتباه را اکثر کاربران اینترنت بی سیم،کلمه عبور پیش فرض بر روی روتر خود را تغییر نمی دهند.که این،کار هکر ها را راحت تر می کند.که پایگاه داده پیش فرض از کلمه عبور و نام کاربری مشخص تشکیل شده است.با استفاده از یک پسورد قوی می توان امنیت روتر خود را تضمین کرد که میتوان در قسمت تنظیمات روتر خود اقدام به تغییر پسورد خود اقدام کنید.

3.تغییر پیش فرض .SSID

SSID شبکه و یا خدمات شناسه تنظیم، نام شبکه بی سیم است. معمولا SSID نام سازنده روتر با شماره مدل روتر است. با تغییر دادن نام نمایشی باعث می شود مانع از دست دادن اطلاعات بیشتر در مورد روتر شما در برابر هکر ها باشد.

4.استفاده از نام های ترسناک برای تضعیف سرقت.

اگر شبکه بی سیم خود نامی مانند c:\virus.exe قرار دهید بسیاری از افراد که می خواهند دستگاه شما را مورد هک قرار دهند از ترس این که دستگاه آنها ویروسی شود از اتصال به دستگاه شما پشیمان می شوند و شما میتوانید از خلاقیت خود در نام گذاری شبکه بی سیم خود برای ترساندن استفاده کنید.

5.لیست دستگاه های متصل را ببینید.

دستگاه ها و روتر های جدید قابلیت این را دارند که می توان شبکه های متصل به شبکه وای فای خود را ببینید برای جلوگیری از هک شدن توصیه می شود هر چند بار سیستم خود را برسی کنید تا مطمئن شود کسی از شبکه بی سیم شما استفاده نمی کند.


6.خاموش کردن مهمان شبکه.

در حالی که اکثر روترها مهمان شبکه آنها غیر فعال است ولی برای اطمینان آن را چک کنید، زیرا در صورت فعال بودن باعث می شود دیگر کاربران بدون اجازه از شبکه وای فای شما استفاده کنند.

7.فعال کردن مک آدرس بر اساس فیلتر.

کنترل دسترسی رسانه ها هر دستگاه متصل به شبکه توسط MAC شناسایی می شود. مک آدرس کلید عدد و الفبایی با دو نقطه جدا شده است. امکان فیلتر کردن مک ادرس بر اساس اجازه، فقط به داشتن آدرس های MACخاص برای دسترسی به شبکه خود را می دهد و فقط آدرس های می توانند از شبکه بیسیم استفاده نمایند که از قبل اجازه استفاده را به انها داده شده است.


8.سیستم عامل خود را به روز نگه دارید.

فروشندگان دستگاه روتر هر چند باری نسخه بروز رسانی مدل هر روتر را در سایت قرار می دهند و یا از طریق خود دستگاه روتر می تواند اقدام به بروز رسانی کنید که باعث می شود امنیت روتر شما کمی بالاتر ببرد.

9.کاهش دامنه سیگنال های بی سیم.

اگر شما محدوده شبکه بی سیم خود را کاهش دهید این یک مزیتی است که هکر نمی داند شبکه وای فای وجود دارد و تا جایی که می توانید دامنه سیگنال روتر خود را کاهش دهید.این کار باعث می شود تا در حد امکان یک هکر نتواند از شبکه وای فای شما استفاده یا اقدام به نفوذ نماید. میزان سیگنال وای فای خود را به اندازه مسافتی که مورد نیاز می باشد تنظیم کنید نه بیشتر.

10.هنگامی که شبکه اینترنت مورد استفاده نیست ان را خاموش کنید.

بیشتر کاربران وقتی دیگر نیازی به استفاده به اینترنت نداشته باشند روتر خود را خاموش نمی کنند و روتر خود را روشن نگه می دارند که عملا این کار بسیار خطرناک است.زیرا در چنین مواقعی یک هکر به راحتی می تواند اقدام به هک نماید و حتی از حجم اینترنت کاربر استفاده نماید و یا استفاده سوء نماید که غیر قابل جبران می باشد.


انتهای پیام/

تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۷
در انتظار بررسی: ۰
ناشناس
۱۸:۰۱ ۱۹ بهمن ۱۳۹۴
سلام ممنون از راهنماییتون. ایا مودمی ک قبلا هک شده پس از تغیر رمز ومخفی سازی باز هم برای هکر قبلی ک ب مودم وصل بوده امکان هک وجود دارد؟من هم مخفی کردم هم رمز تغیر دادم ولی باز هم ب مودم وصل میشه.
نیما
۲۱:۵۵ ۲۴ آبان ۱۳۹۳
thanks
احسان
۱۶:۴۷ ۰۵ مهر ۱۳۹۳
سلام
لطفا راههای انجام این تنظیمات رو هم بگین.
ممنون
Adel
۱۳:۰۴ ۰۶ شهريور ۱۳۹۳
سلام چه جوری کاهش سینگال انجام لطفا راهنمایی کنید دستگاه adsl
عبدالرضا چکاوه
۱۵:۴۳ ۰۸ شهريور ۱۳۹۳
سلام
کاربر گرامی تنظیمات هر دستگاه متفاوت می باشد.شما میتوانید وارد تنظیمات روتر دستگاه خود شود از سر برگ interface setup گزینه wireless را انتخاب کنید سپس مقدار مسافت را کم کنید که در بخش Beacon Interval ms وجود دارد
سهیلا
۰۹:۳۵ ۰۶ شهريور ۱۳۹۳
آهان پس اینجوری مرسی از راهنماییتون
یوسف
۰۷:۵۲ ۰۶ شهريور ۱۳۹۳
خیلی به کار امد بود. ممنون