سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

تاکید محیط زیست بر ارتقاء ساختار محیط زیستی گروه خودروسازی سایپا

مدیرکل حفاظت محیط زیست استان تهران گفت: ورود مناسب و هدفمند خودرسازان در مباحث زیست محیطی، می تواند به همسویی صنعت ومحیط زیست درجامعه کمک کند.

به گزارش خبرنگار اجتماعی باشگاه خبرنگاران  مدیرکل حفاظت محیط زیست استان تهران در حاشیه بازدید چند ساعته از بخش های مختلف گروه خودروسازی گفت:نگاهی به کارنامه دولت در یک سال گذشته بیانگر این موضوع است که در حوزه داخلی و خارجی دستاوردهای مهم و درخوری رقم خورده است.
وی ادامه داد: ارتباط صادقانه دولت با مردم و بیان واقعی مسایل و مشکلات در بخش های مختلف بدور از هرگونه سانسور و جنجال کاری در راستای ایجاد بسترهای اعتماد سازی و ارتباط محکم و ولایتمدارانه دولت با مقام معظم رهبری از جمله مهمترین توفیقات داخلی و ایجاد زمینه های تعامل و فضای اعتماد سازی در سطح بین الملل و ارتباط هدفمند با آژانس های زیر مجموعه سازمان ملل و تعاملات موثر بین المللی در زمینه توسعه پایدار از جمله بارزترین دستاوردهای خارجی و دیپلماتیک دولت در طول این مدت محسوب می گردد.
مدیرکل حفاظت محیط زیست استان تهران با بیان اینکه متاسفانه در اکثر نقاط مختلف دنیا به خودروسازان لقب مافیا می دهند تصریح کرد: هدف از این القاب نشان دادن قدرت خودروسازان در عرصه های مختلف خصوصا در حوزه های اقتصادی و اجتماعی کشورها می باشد.
حیدرزاده افزود: صنعت خودرو سازی در بیشتر کشورهای جهان زمینه های توسعه را فراهم آورده و باعث پیشرفت کشورهای دارنده این صنعت در موضوعات مختلف گردیده است  
وی با اشاره به نقش تعامل خودروسازان با محیط زیست در پیشرفت های اجتماعی گفت: ورود مناسب و هدفمند خودرسازان در مباحث زیست محیطی ، می تواند به همسویی صنعت و محیط زیست در جامعه کمک شایانی نموده و این رابطه نهایتا همراهی اجتماعی با محیط زیست را به دنبال خواهد داشت .
مدیرکل حفاظت محیط زیست استان تهران یادآور شد: درخصوص مسایل زیست محیطی تکالیف قانونی برعهده ما می باشد که یکی از آنها پایش های مستمر و برنامه ریزی شده صنایع استان در فواصل زمانی مشخص است.
وی در این خصوص خوداظهاری و گزارش دهی را یکی از مشکلات بین صنعت و محیط زیست دانست و افزود : خود اظهاری صنایع در راستای ایجاد اعتماد سازی و شفاف سازی میان صنایع و دستگاه محیط زیست بسیار حائز اهمیت بوده و درخصوص گروه خودروسازی سایپا این مشکل به مراتب کمتر از سایر واحدها می باشد.
حیدرزاده با اشاره به گستردگی مجموعه سایپا و نقش مهم این صنعت در فرایند توسعه اجتماعی ، اقتصادی و فرهنگی کشور اظهار داشت : در شرایط کنونی محیط زیست یک اصل است که به واسطه آن باید به اهداف از پیش تعیین شده رسید به همین جهت ارتقاء ساختار محیط زیستی گروه خودروسازی سایپا به منظور ایجاد یک مدیریت مستقل در این حوزه ضروری به نظر می رسد.
حیدرزاده همچنین گفت : در بحث  مدیریت چرخه مواد شرکت سایپا شروع مناسبی داشته ولی سرنوشت محصول پس از تولید هنوز بطور دقیق مشخص نیست.
وی در این خصوص ادامه داد : در پس فرایند تولید و فروش موضوع تعویض کاتالیست خودروها بسیار اهمیت دارد هرچند وظیفه خودروساز نیست که نسبت به تعویض این قطعه اقدام نماید اما مسئولیت اجتماعی چنین هایی مجموعه ایجاب می نماید که در این موضوع ورود مناسبی داشته و تا حد امکان نسبت به واگذاری تسهیلات به صاحبان خودروها گام بردارند.
وی همچنین تصریح کرد : بند د ماده 45 قانون درآمدهای دولت به این نکته می پردازد که یک در هزار فروش صنایع باید صرف مسایل مرتبط با حوزه محیط زیست و 10% آن صرفا جهت فرهنگ سازی و آموزش باید هزینه گردد.
حیدرزاده در پایان خواستار توجه بیشتر این مجموعه به موضوع خوداظهاری و نیز ارتقاء مدیریت محیط زیست در راستای بهبود تعامل محیط زیست با گروه خودروسازی سایپا شد.
همچنین  مدنی، مدیرعامل گروه خودروسازی سایپا با بیان اینکه تبدیل وضعیت زیست محیطی خودروها جزو الزامات و وظایف خودروسازان است ، گفت: موضوع ارتقاء خودروها به استاندارد یورو 4 و 5 هم به جهت تاثیرات مهم در کاهش آلودگی هوا و هم به لحاظ نگاه صادرات خودروها مورد توجه می باشد .
وی با انتقاد به وجود خودروهای کاربراتوری و میزان آلایندگی این خودروها گفت : گلایه مندی ما این است که چه زمانی می خواهیم برای حذف کامل خودروهای کاربراتوری از چرخه حمل و نقل اقدام نماییم .
مدیرعامل گروه خودروسازی سایپا همچنین به حجم بالای آلایندگی موتورسیکلت ها اشاره کرد و تصریح کرد : با توجه به سیاست ها و حساسیت های موجود در حوزه محیط زیست باید فشارها رابیشتر کنیم . دربحث خروج خودروهای فرسوده اگر برنامه ریزی دقیقی وجود داشت اکنون وضعیت بهتر از این بود.
وی ادامه داد : البته ما جزء اولین شرکت هایی هستیم که با بررسی های کارشتاسی ، مطالعاتی درمورد موتور سیکلت ها و خودروهای برقی آغاز کرده ایم .
مدنی همچنین گفت : تحریم ها و سرکوب های قیمتی در این سال ها انجام بعضی از پروژه ها و فعالیت های محیط زیستی در این مجموعه را با مشکلات اساسی مواجه کرده ، چرا که هزینه های زیست محیطی گاها بیشتر از هزینه های فرایند تولید است .
مدیرعامل گروه سایپا یادآور شد : مشکلات و معضلات حوزه محیط زیست به شکل حاد باید از طریق صدا و سیما اطلاع رسانی شود مسایلی همچون مصرف بهینه آب و انرژی ،  
فرهنگ استفاده از خودروهای همگانی و عدم استفاده از خودروهای تک سرنشین از جمله موضوعات مهم این حوزه می باشد.
وی در پایان خاطرنشان کرد گروه خودروسازی سایپا به عنوان دوستدار محیط زیست شناخته شده و در این خصوص ضمن اعلام هرگونه همکاری انتظار داریم در ابعاد مختلف مورد حمایت قرارگیریم.
شایان ذکراست مدیرکل محیط زیست تهران  از بخش های مختلف گروه خودروسازی سایپا من جمله   سیستم تصفیه فاضلاب صنعتی سایپا ، مرکز مونیتورینگ پایش آنلاین ، آزمایشگاه آنالایزها ، سالن رنگ شماره 2 خودروها ، خط تولید تیبا 2 واولین ایستگاه سبز بازدید کرد.
از جمله حاشیه های این برنامه تطبیق صحت اعداد حاصل از خروجی آنلاین سیستم پساب صنعتی این واحد با اعداد مرکز پایش اداره کل حفاظت محیط زیست استان تهران در یک زمان توسط حیدر زاده و بیان دغدغه های مرحوم تقی ابتکار رییس سال های قبل سازمان محیط زیست در خصوص خودروهای بنزینی و آلودگی هوای تهران در زمان دانشجویی مدنی توسط مدیرعامل گروه خودروسازی سایپا بود.

انتهای پیام/
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.