سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

برنامه جامع مکانیزاسیون تا پایان سال کلید می خورد

معاون زراعت وزارت جهادکشاورزي گفت:برنامه جامع 12 ساله مکانیزاسیون که شامل انجام عملیات به موقع کشاورزی، امکان افزایش تولید همچنین کاهش هزینه قیمت محصولات کشاورزی است تا پایان سال اجرایی خواهد شد.

به گزارش خبرنگار اقتصادی باشگاه خبرنگاران، عباس کشاورز در نشست  خبري امروز افزود : اين طرح در پاييز امسال براي محصولات گندم ، جو و دانه هاي روغني اجرا مي شود.

وي گسترش همکاري هاي بين المللي با مراکز تحقيقاتي معتبر جهان را از مهمترين اقدامات براي اجراي طرح جامع بذر دانست و گفت: هم اکنون با مرکز تحقيقات بين المللي گندم و ذرت به منظور افزايش عملکرد توليد در واحد سطح و افزايش کيفيت گندم به ويژه در مناطق خشک همکاري مي کنيم.

معاون زراعت وزارت جهادکشاورزي از آغاز همکاري اين معاونت با مرکز بين المللي ايکاردو خبر داد و افزود: قرار است به منظور افزايش توليد محصول جو و حبوبات در مناطق ديم و خشک براي جايگزيني بذر مناسب و اجراي روش هاي مديريت مصرف بهينه آب اقدام کنيم.

 کشاورز ورود نخستين محموله بذر دانه روغني کلزا را از فرانسه از ديگر اقدامات براي اجراي طرح جامع بذر دانست و گفت: اين محموله به وزن حدود 1000 تن براي کشت زمستانه محصول کلزا وارد مي شود. 

وي افزود: اين بذر قرار است در مناطق سردسير کشور در زمستان امسال در استان هاي همدان، مرکزي، کرمانشاه و فارس کشت شود.

معاون زراعت وزارت جهادکشاورزي تاکيد کرد: دانش فني تکثير اين بذر به کشور منتقل مي شود و بذر کلزا تا سال آينده در داخل تکثير و کشت خواهد شد.

 کشاورز گفت : اين رقم بذر کلزا مقاوم به سرما و بيماري هاست و از لحاظ ميزان توليد و کيفيت نيز در سطح بسيار خوبي قرار دارد.

وی همچنین در خصوص وضعیت آب از لحاظ کشت و کار در سال جاری اضافه کرد: حدود 216 میلی‌متر بارندگی در سال جاری باریده است که 9 درصد نسبت به سال گذشته کاهش نشان می‌دهد که عمده کاهش برای مناطق شمال غربی و شرقی و نقاط مرکزی، قزوین و استان‌های اردبیل و خراسان شمالی بوده است.  

وی در خصوص 11 طرح اقتصاد مقاومتی برای بخش کشاورزی نیز گفت: دو بخش آن پشتیبانی و بقیه طرح‌ها کشت هستند.
 
عباس کشاورز با اشاره به اتمام رسیدن سال زراعی 93 و 94 از لحاظ کشت و کار گفت: در سال جاری تا اواخر مردادماه 216 میلی‌متر بارندگی صورت گرفته و نزدیک 9 درصد نسبت به سال مشابه آن کاهش نشان می‌دهد و بیشتر این کاهش در استان‌های شمال غربی، شرقی، نقاط مرکزی کشور شامل تهران، قزوین، استان‌های اردبیل، خراسان شمالی و گلستان بوده است.
 
وی در خصوص برنامه جامع بذر در کشور اضافه کرد: این برنامه برای ارتقای کیفیت کمیت از پاییز سال جاری که شامل 4 محصول گندم، جو، دانه‌های روغنی و کشت پاییزی چغندر را در بر می‌گیرد شروع خواهد شد و در استان‌های خراسان رضوی،‌شمالی، گلستان، اردبیل، فارس، ایلام، کرمانشاه در اولویت کشت این محصولات هستند.
 
معاون زراعی وزارت جهاد کشاورزی در خصوص گسترش همکاری بین‌المللی با دو کشور فرانسه و استرالیا افزود: قرار است کمتر از 10 روز دیگر از این کشورها بذر وارد شود و برنامه آموزشی آنها نیز از 25 روز قبل از آغاز کشت یعنی اول شهریور شروع  خواهد شد که این سیستم پشتیبانی از لحاظ علمی و تحقیقاتی سبب همکاری بیشتر این کشورها با ما می‌شود.
 
وی به تراز منفی تجاری 4 ماهه سال اول نسبت به مشابه سال گذشته افزود: مثلاً در سال جاری تراز تجاری به 2.1 میلیارد دلار در سال رسیده است ودر سال 92 این تراز 2.5 میلیارد دلار و سال گذشته 2.7 میلیارد دلار این تراز منفی بوده است که ما هنوز با نقطه مطلوب فاصله داریم.

*صادرات 50 هزار تن سیب زمینی

 وی در خصوص وضعیت گرانی سیب‌زمینی در سال جاری افزود: سیب‌زمینی علی‌رغم گرانی سال گذشته و امسال 50 هزار تن ‌آن به خارج صادر شده است و پیاز و سیر نیز در مجموع 71 هزار تن صادر شده است.
 
وی در خصوص برنامه وضعیت تولید کود در کشور افزود: ما در حال حاضر 42 هزار تن کود فسفات، 92 هزار تن ازت و 13 هزار تن پتاس که در مجموع به 149 هزار تن برای کشت پاییزه می‌رسد نیاز داریم.
 
کشاورز گفت: در حال حاضر 650 هزار تن کود برای کشت پاییزه سال جاری آماده هست که از سوی وزارت جهاد کشاورزی بخش خصوصی نیاز به ساماندهی دارد که آزمایشگاه‌های تجزیه آب و خاک این وظیفه را قبول کرده‌اند.

انتهای پیام/

برچسب ها: کشاورزی ، کود ، سم ، بذر
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.