سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

کاظم‌زاده در گفتگو با باشگاه خبرنگاران مطرح کرد

تنش‌های سیاسی در یمن و روند پازل‌گونه ناامنی در منطقه/ نقش القاعده در ناآرامی‌های صنعا

یک کارشناس مسائل خاورمیانه با بیان اینکه معادلات منطقه ارتباط زیادی با یکدیگر دارند و از هم تأثیر می‌پذیرند، گفت: روند تحولات در یمن به منظور محقق شدن خواسته‌های اقتصادی، اجتماعی و سیاسی مردم این کشور است.

"احمد کاظم‌زاده" در گفتگو با خبرنگار سیاست خارجی باشگاه خبرنگاران، در پاسخ به این پرسش که آیا روند پازل‌گونه ناامنی در منطقه ارتباطی با تحرکات حوثی در یمن دارد یا خیر؟ اظهار داشت: مسائل منطقه با یکدیگر در ارتباط هستند و از هم تأثیر می‌پذیرند ولی آنچه که به تظاهرات حوثی‌ها مربوط می‌شود این است که این گروه به این نتیجه رسیده‌ است که روند انقلاب این کشور در جهت خواسته‌ها و انتظارات آنها پیش نمی‌رود.

وی تاكيد كرد: روند تحولات به گونه‌‌ای مدیریت شده که حوثی‌ها اکنون خود را شکست‌ خورده می‌دانند و تصور می‌کنند که دولت صنعا تمایلی برای پاسخ دادن به مطالبات آنها ندارد.

اين كارشناس مسائل‌ ‌خاورميانه افزود: تقسیم‌بندی‌های کشوری صورت گرفته به گونه‌ای است که مردم يمن را از دسترسی به دریا و مناطق حاصل‌خیز محروم می‌کند و اوضاع معیشتیشان را وخیم‌تر از گذشته می‌‌سازد بنابراین این تظاهرات در راستای اعمال فشار به دولت صنعا جهت پاسخ مطالبات آنها ارزیابی می‌شود.
 
کاظم‌زاده همچنين موضوع میانجیگری ایران بین طرفین دعوا در یمن را مورد بررسی قرار داد و گفت: مطرح کردن این موضوع در رسانه‌ها می‌تواند یک دام از طرف دشمنان ایران باشد بدین معنی که با توجه به نزدیکی عبدالملک الحوثی به ایران، دولت یمن در تلاش است تا با دستاویز قرار دادن این مسئله از طرفی بهانه‌ای جهت سرکوب مردم يمن پیدا کرده و از طرفی دیگر کشورمان را متهم به دخالت در امور داخلی یمن جلوه دهد. 

این کارشناس مسائل خاورمیانه در پاسخ به این پرسش که نقش القاعده در تحرکات یمن تا چه اندازه‌ است؟ اظهار داشت: القاعده در حقيقت از ناامنی‌های یمن استفاده کرد تا مانع قدرت گرفتن دولت نو پای يمن شود زيرا دولت منصور هادی به تبعيت از رژيم علی‌عبدالله صالح رئيس جمهور سابق يمن قول همگاری به آمريكا داده است تا حريم هوايی اين كشور را در اختيار جنگنده های آمريكايی قرار دهد تا مناطقی كه احساس می‌كند القاعده در آنها حضور دارد را با حمله هوايی مورد هدف قرار دهند.

کاظم‌زاده در ادامه افزود: در مورد القاعده دولت علی‌عبدالله صالح با قول همکاری به آمریکا حریم هوایی این کشور را در اختیار آنها قرار داد تا جنگنده‌های‌ آمریکایی مناطقی را که احساس‌ می‌کردند این گروه تروریستی در آن حضور داشته است را با حمله هوایی‌ مورد هدف قرار دهند.
 
این کارشناس مسائل خاورمیانه خاطرنشان کرد: با توجه به اینکه القاعده از اماکن‌ غیرنظامی برای پنهان شدن استفاده می‌کند و در مواردی هم آمریکایی‌ها مناطقی را بمباران کردند که باعث کشته شدن غیرنظامی‌ها شده است، همین عامل نفرت از آمریکا و دولت صنعا را برای‌ساکنان این مناطق و گروه القاعده افزایش داده و آنها را به عملیات تلافی‌جویانه وا داشته است. 

وی‌ با اشاره به نقش عربستان در مسائل مرتبط با یمن در سال‌های گذشته افزود: عربستان از القاعده به عنوان ابزاری در راستای پیشبرد سیاست‌های خود استفاده کرده و با توجه به نفوذ و سیطره‌ای که در دولت صالح و پس از آن دولت عبدربه منصور هادی داشته است‌، دولت صنعا در مواردی مجبور است به نوعی با سیاست‌های عربستان همراه باشد. 

کاظم‌زاده تصریح کرد: در مجموع عملکرد دولت صنعا در قبال برخورد با القاعده تابعی از نیازها و درخواست‌های آمریکا بوده که از یمن انتظار برآورده کردن این خواسته‌ها را دارد.
 
انتهای پیام/
برچسب ها: یمن ، ایران ، القاعده
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.