سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

پایان انحصار با ورود قطب سوم خودروسازی به کشور

نایب رئیس کمیسیون صنایع و معادن مجلس گفت: با جلسه‌ای که اعضای کمیسیون صنایع با خودروسازها و شورای رقابت داشتند مقرر شد قیمت خودرو ۳ درصد کاهش پیدا کند.

به گزارش گروه وبگردی باشگاه خبرنگاران، محمدرضا خانمحمدی خرمی، نایب رئیس کمسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی و رئیس مجمع نمایندگان استان زنجان در گفت‌وگو با تسنیم حول صنعت خودرو سازی کشور به طرح دیدگاه پرداخته و مشکلات پیرامون آن را بازگو کرد.

قیمت خودرو باید متناسب با درآمد مردم باشد

تسنیم: آقای دکتر یکی از موضوعاتی که مردم با آن درگیرند عدم تعیین تکلیف قیمت خودرو است، بازار خورو کی به ثبات لازم می‌رسد؟

خانمحمدی خرمی: بحث عدم تعیین تکلیف قیمت خودرو مدتی است که مطرح شده و کمیسیون صنایع نیز دنبال این بود که در موضوع خودرو ورود کند و اکنون نیز ورود کرده و جلسه‌ای نیز با وزیر صنعت، خودروسازان و شورای رقابت روز 28 مرداد ماه داشتیم که به نتایجی نیز منجر شد.

تسنیم: آقای دکتر قبل از اینکه به سراغ نتایج جلسه برویم به نظر حضرتعالی قیمت خودرو متناسب با کیفیت و درآمد مردم است؟

خانمحمدی خرمی: کمیسیون صنایع به دنبال این است که قیمت خورو متناسب با درآمد مردم باشد و خودرویی با کیفیت مطلوب به دست مردم برسد. افزایش قیمت خودرو برای کمیسیون صنایع قابل هضم نبود.

تسنیم: در جلسه کمیسیون صنایع با مهندس نعمت زاده، خوروسازان و شورای رقابت چه گذشت؟ از نتایج این جلسه بفرمایید.

خانمحمدی خرمی: کمیسیون صنایع جلساتی با وزیر محترم صنعت، شورای رقابت و مدیر عاملان ایران خودرو و سایپا داشته و جلسه نهایی نیز روز 28 مرداد ماه با حضور مهندس نعمت زاده، سازمان گسترش، خودروسازان، اعضای کمیسیون و نمایندگان عضو شورای رقابت برگزار شد و بحث¬های خوبی نیز در این جلسه شد و خودرو سازان نیز دغدغه های خود را مطرح کردند.

تسنیم: عمده دغدغه‌هایی که خودرو سازان داشتند چه بود؟ به نظر حضرتعالی خواسته‌های خودرو سازان منطقی است؟

خانمحمدی خرمی: خودروسازان به نکاتی مانند نقش این صنعت در اشتغال اشاره داشتند و افزایش قیمت خودرو را در مقابل افزایش مواد اولیه ناچیز می‌دانستند.

قیمت خوروهای پرمصرف کاهش می‌یابد

تسنیم: آقای دکتر بالاخره قیمت خودرو کاهش می‌یابد؟

خانمحمدی خرمی: در خودروهای پر مصرف قیمت خودرو کاهش می‌یابد. قیمت خورو بنا به توافق انجام شده 3 درصد کاهش می یابد. خوروسازان ادعا داشتند افزایش قیمت خودرو مربوط به مالیات  بر ارزش افزوده و بیمه شخص ثالث است.

تسنیم: کمیسیون صنایع برای اینکه خودرو سازی در ریل خود قرار گیرد و قیمت خودرو مطابق با خواست مردم و رضایت خودروسازان باشد با تولید کنندگان مواد اولیه هم جلسه‌ای دارد؟

خانمحمدی خرمی: کمسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی با تعاملی بین تولید کننده مواد اولیه و خودروسازان ایجاد می‌کند خودروسازی را در ریل خود قرار می‌دهد. ما جلسه¬ای با تولیدکنندگان مواد اولیه خوروسازی از قبیل فولاد و مس و غیره در آینده نزدیک داریم تا با کاهش قیمت این مواد، در قیمت خورو نیز کاهش را مشاهده کنیم.

خودرو سازان معتقدند اگر در این مواد کاهش قیمتی صورت گیرد در قیمت نهایی خودرو نیز این کاهش مشاهده می‌شود.

با تعامل ایجاد شده، خودرو سازان  تعهد کردند در کارهای غیر از حرفه خودرو سازی فعالیت نکنند

تسنیم: خودروسازها بعضا در حرفه‌های غیر از تخصص کاری خود فعالیت می‌کنند که هزینه‌ها را افزایش می‌دهد در این جلسه این موارد هم مطرح شد؟

خانمحمدی خرمی: تعاملی که با خودروسازها داشتیم مقرر شد هرجا هزینه اضافی دارند کاهش پیدا کند. هزینه‌های تکلیفی برداشته شود و خودروسازها در کارهایی غیر از حرفه خود فعالیت نکنند مانند باشگاه‌داری و شرکت‌های ایجاد شده که سبب افزایش هزینه می‌شود. در گزارشاتی که  وزیر صنایع در مجلس داد سود خود خودروسازها بیشتر از چیزی که می‌گویند نیست.

با ورود قطب سوم خودروسازی به کشور فضای شبه انحصاری شکسته می‌شود

تسنیم: چندی پیش آقای مهندس ترکان در مورد ورود قطب سوم خودروسازی با همکاری بخش خصوصی و شرکت‌های خارجی در یکی از استان‌های جنوبی کشور خبر داده بود به نظر حضرتعالی ورود  قطب سوم  خودروسازی چه تاثیری در بازار خودرو ایران می‌گذارد؟

خانمحمدی خرمی: در ریز جریان این موضوع نیستم. اگر قطب سوم خودرو سازی شکل بگیرد شورای رقابت دیگر در بحث قیمت وارد نمی‌شود و به معرفی الگوهای خودرو سازی می‌پردازد. قطعا با ورود قطب سوم خودروسازی فضای شبه انحصاری از بین می‌رود.

تسنیم: یعنی خودروسازان خارجی هم می‌توانند وارد بازار ایران شده و با خودروسازان  ما رقابت کنند؟

خانمحمدی خرمی: قطعا در این شرایط خودرسازان خارجی هم می‌توانند ورود کنند. فضایی ایجاد می‌شود که دستگاه‌ها در بحث قیمت ورود نمی‌کنند و فضا رقابتی می‌شود قطعا در قیمت و کیفیت هم تاثیر می‌گذارد.
برچسب ها: انحصار ، خودرو ، کشور
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.