سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

چرا سد موصل مهم است؟

روزنامه اينديپندنت در گزارشی به بیان اهمیت سد موصل در عراق پرداخت.

به گزارش سرويس بين‌‌الملل باشگاه خبرنگاران روزنامه انگلیسی ایندیپندنت امروز در پایگاه اینترنتی خود در مقاله‌ای نوشت سد موصل در عراق از دست عناصر تروریستی داعش باز پس گرفته شد و این اولین پیروزی بزرگ برای نیروهای دولتی عراق با کمک حملات هوایی آمریکا است.

باراک اوباما، رئیس جمهور آمریکا با موفقیت آمیز خواندن این عملیات گفت شکسته‌شدن این سد می‌توانست فاجعه انسانی شدیدی به بار بیاورد.

این سد که آب مورد نیاز بخش اعظمی از استان نینوا را تامین می‌کند بزرگترین سد عراق است اما دوازده میلیارد متر مکعب آب این سد بزرگترین خطر نیز برای این کشور محسوب می‌شود.

ارتش آمریکا در برآورد خود در سال 2006 این سد را خطرناک ترین سد جهان خواند زیرا در صورت شکسته شدن دیوار آن، موجی به ارتفاع بیست متر ایجاد می‌شود که شهر موصل را فرا می‌گیرد و همه چیز را در مسیر خود از بین می‌برد.

در نامه‌ای که به دولت عراق نوشته شده هشدار داده شده است که در صورت شکسته شدن این سد پانصد هزار نفر در این شهر 1.7 میلیون نفری جان خود را از دست خواهند داد.

این سد که 45 مایل بالاتر از موصل قرار دارد از زمان ساخت آن در سال 1984 مشکلی برای مهندسان عراقی بوده است.

از آن جایی که پایه‌های این سد از سنگ گچ قابل حل ساخته شده است، نیاز به تعمیر و نگهداری مداوم برای پر کردن شکاف‌های آن با سیمان برای جلوگیری از شکستن آن دارد.



انتهای پیام/
برچسب ها: بین الملل ، سد ، موصل ، عراق ، نیرو
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.