سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

مشاور مالی وزیر راه و شهرسازی در برنامه گفتگوی ویژه خبری:

ضرورت گسترش توسعه بازار رهن/ بازار سرمایه نقش موثری در خروج از رکود غیر تورمی دارد + فیلم

نقش مسکن در خروج غیر تورمی از رکود شب گذشته با حضور مشاور مالی وزیر راه و شهرسازی در برنامه گفتگوی ویژه خبری بررسی شد.

به گزارش خبرنگار اقتصادی باشگاه خبرنگاران؛ نقش مسکن در خروج غیر تورم از رکود شب گذشته (۲۸ مردادماه) در برنامه گفتگوی ویژه خبری با حضور حسین عبده تبریزی مشاور مالی وزیر راه و شهرسازی مورد بحث و بررسی قرار گرفت.  
 
عبده تبریزی مشاور مالی وزیر راه و شهرسازی در ابتدا در پاسخ به سؤال اول مجری برنامه مبنی بر اینکه چرا مسکن به سمت رکود پیش رفته است، گفت: رکود حاکم بر کشور فقط در حوزه مسکن نیست.  
 
مشاور مالی وزیر راه و شهرسازی با اشاره به اینکه برنامه خروج از رکود غیر تورمی توسط دولت تعریف‌شده است، افزود: دولت باید برنامه جایگزینی را برای بخش مسکن تعریف می‌کرد.  
 
*** مسکن باید بخش‌های دیگر اقتصاد را به حرکت درآورد
 
وی با بیان اینکه مسکنی که خانوارها باید داشته باشند ازنظر تأمین اجتماعی بسیار حائز اهمیت است، ادامه داد: برای برون‌رفت از رکود لازم است که موتوری به موتورهای موجود اقتصاد اضافه شود، به‌گونه‌ای که بخش مسکن باید بخش‌های دیگر را به حرکت درآورد.  
 
عبده تبریزی در پاسخ به سؤال دیگری مبنی بر اینکه توان اقتصادی خانواده‌ها به لحاظ هزینه مسکن به چه صورت است، گفت: متأسفانه در ایران هزینه‌ها بالا است، اما نرم جهانی حداکثر ۳۰ درصد به‌حساب می‌آید.  
 
مشاور مالی وزیر راه و شهرسازی افزود: در ایران خانواده‌ها گاها تا ۵۰ درصد نیز اجاره خانه پرداخت می‌کنند.  
 
وی با اشاره به اینکه توان طبقه متوسط کاملاً ضعیف شده است، اظهار داشت: قسط قابل استطاعت خانوارها حداکثر ۳۵ درصد بودجه خانوار است.  
 
عبده تبریزی با بیان اینکه اجاره‌نشینی و پرداخت قسط در شرایط فعلی کار سختی است، افزود: صاحب‌خانه شدن بسیار شیرین است و مردم باید برای آن پس انداز کنند.  
 
مشاور مالی وزیر راه و شهرسازی در پاسخ به سؤال دیگری مبنی بر اینکه عدم انطباق هزینه خانوارها در بخش مسکن تا چه زمانی ادامه خواهد یافت، تصریح کرد: پس از انقلاب اسلامی بخش مسکن به‌طور نسبی بد عمل نکرده است.  
 
*** در مقابل هر ۱۰۵ خانواده ۱۰۰ واحد مسکونی داریم
 

وی گفت: در سال ۵۵ در مقابل هر ۱۲۸ خانواده ۱۰۰ واحد مسکونی داشتیم اما این در حالی است که این وضعیت اکنون اصلاح‌شده و در مقابل هر ۱۰۵ خانواده ۱۰۰ واحد مسکونی داریم.  
 
عبده تبریزی با اشاره به اینکه در بخش مسکن در چارچوب منطقه ضعیف نیستیم، گفت: به لحاظ درصد مالکیت به حدود ۶۵ درصد رسیده‌ایم، این در حالی است که متأسفانه تا ۷۳ درصد هم رفته بودیم.  
 
مشاور مالی وزیر راه و شهرسازی ادامه داد: در طول ۱۰ سال گذشته متأسفانه مردم کمتر توانستند خانه بخرند.  
 
وی با اشاره به اینکه نسبت‌ها نسبت به منطقه قابل‌قبول است، گفت: ما نسبت به سایر متغیرهای اقتصادی در بخش مسکن قابل‌قبول هستیم.  
 
عبده تبریزی در پاسخ به سؤال دیگری مبنی بر اینکه نسبت به درآمد خانواده هزینه‌های اجاره و خرید مسکن چگونه است؛ افزود: خانواده‌ها در پرداخت اقساط خود در بخش مسکن با مشکلات زیادی روبرو هستند، زیرا مردم با سود بانکی ۲۸ درصد نمی‌توانند خانه بخرند.  
 
مشاور مالی وزیر راه و شهرسازی با اشاره به طرح و نامه‌ای که به رئیس‌جمهور نوشته‌شده است، گفت: مردم باید با نرخ ۱۴ درصد بتوانند صاحب‌خانه شوند.  
 
***مردم باید با نرخ ۱۴ درصد مسکن بخرند
 
وی ادامه داد: اگر با نرخ ۱۴ درصد مسکن را تعریف کنیم در این صورت حداقل‌های اجاره موجود اقساط بالاتر نمی‌رود.  
 
عبده تبریزی مسکن را نیروی پیشرانی برای به حرکت درآوردن اقتصاد به‌منظور برون‌رفت از رکود دانست و عنوان کرد: نظام‌های بانکی دنیا مسکن را از محل پس‌اندازهای گذشته نمی‌خرند.  
 
مشاور مالی وزیر راه و شهرسازی با اشاره به اینکه مسکن اولی‌ها در سن ۳۰ سال علاقه‌مند هستند تا مسکن خریداری کنند، گفت: بازار رهن درواقع بازار خرید بلندمدت مسکن است.  
 
وی با اشاره به اینکه بانک باید به مردم تسهیلات بلندمدت برای خانه‌دار شدن مردم دهد، تصریح کرد: میلیاردها نفر از این طریق توانستند خانه‌دار شوند.

عبده تبریزی با اشاره به اینکه در بیشتر کشورهای پیشرفته از نظر نظام مالی بالای ۸۰ درصد هزینه در بخش مسکن پرداخت می‌شود، گفت: منابع بازار بزرگ رهنی در بسیاری از کشورها زیاد است.
 
مشاور مالی وزیر راه و شهرسازی اضافه کرد: در ایران در سال ۱۳۰۵ اولین موسسه رهنی تأسیس شد، این در حالی است که در سال ۱۳۱۷ بانک رهنی نیز تشکیل شد، به گونه‌ای که پس از انقلاب در مورد بهره ابهام ایجاد شد به‌طوری که از برنامه عقب افتادیم.  
 
وی با اشاره به اینکه از سال ۷۲ مجدداً صندوق‌های پس‌انداز مسکن آغاز بکار کردند و تسهیلات دادند؛ گفت: باید مسکن خرید و در طول عمر کاری پول آن را پرداخت کرد.  
 
عبده تبریزی با اشاره به اینکه باید حداقلی را که مردم می‌توانند خانه بخرند را برای خانه اولی‌ها فراهم کرد، ادامه داد: باید ۵۰ درصد از ارزش خانه اول را به مردم تسهیلات داد.  
 
مشاور مالی وزیر راه و شهرسازی با بیان اینکه دولت فقط گروه‌های هدف را در این طرح مدنظر قرار داده است، گفت: کسانی که تازه ازدواج کرده‌اند و یا اینکه تاکنون مستأجر بوده و خانه نداشته‌اند مشمول این طرح می‌شوند.  
 
وی با بیان اینکه دولت تفاوت سود را پرداخت می‌کند، اظهار داشت: دولت در شرایطی که هنوز نرخ تورم در ایران بالا است اعلام کرده که تفاوت سود را تا نرخ ۱۴ درصد پرداخت می‌کند.  
 
عبده تبریزی در پاسخ به سؤال دیگری مبنی بر اینکه گروه‌های هدف چه کسانی هستند، ادامه داد: گروه‌های هدف مشمول دهک‌های پایین در جامعه می‌شوند به‌طوری که این دهک‌ها به دو گروه تقسیم می‌شوند که یکی اکثریت مردم هستند که خودشان می‌توانند قسط و اجاره پرداخت کنند که آن‌ها مشمول مسکن حمایتی می‌شوند.  
 
مشاور مالی وزیر راه و شهرسازی گروه دوم را در حوزه مسکن آزاد دانست و عنوان کرد: این حوزه مشمول کسانی است که می‌توانند خانه‌های بهتری بخرند و دولت به آن‌ها کاری ندارد.  
 
وی افزود: مسکن حمایتی شامل کسانی می‌شود که می‌توانند قسط بدهند اما نمی‌توانند قسط با نرخ ۲۷ درصد را پرداخت کنند.  
 
عبده تبریزی مسکن اجتماعی را مسکنی دانست که برای اقشاری است که نمی‌توانند قسط پرداخت کنند و نه می‌توانند اجاره کامل دهند، افزود: در این رابطه ترکیبی از دولت‌ها، خیرین و شهرداری‌ها کمک می‌کنند تا این اقشار بتوانند با اجاره‌های کم صاحب محل اقامت شوند.  
 
مشاور مالی وزیر راه و شهرسازی با اشاره به اینکه این تقسیم‌بندی از گذشته در وزارت راه و شهرسازی وجود داشته است، ادامه داد: ساخت مسکن گران‌قیمت هدف نیست، بلکه مسکن حداقلی هدف است.  
 
*** ساخت مسکن گران‌قیمت هدف نیست
 

وی سقف این تسهیلات را ۸۰ میلیون دانست و عنوان کرد: مردم برای هر کاری که می‌خواهند انجام دهند باید پس‌انداز داشته باشند.  
 
عبده تبریزی مسکن را بزرگ‌ترین سرمایه یک خانواده دانست که در طول عمرشان انجام می‌دهند.

عبده تبریزی با اشاره به اینکه خانواده‌ها باید قسط‌‌هایشان را پرداخت کنند و برای این منظور باید از برخی خرج‌ها جلوگیری کنند، گفت: باید خانواده‌ها اقدام به تنظیم بودجه خود کنند.
 
وی با اشاره به آثار ضد تورمی مسکن در کل کشور افزود: دولت اگر بتواند تسهیلات بدهد اوضاع اقتصادی کشور بهتر می‌شود.
 
مشاور مالی وزیر راه شهرسازی ادامه داد: دولت باید صندوق مستقل پس‌انداز مسکن را ترتیب بدهد تا 50 درصد قیمت یک خانه را به صورت تسهیلات به افراد متقاضی ارائه بدهد.
 
عبده تبریزی با اشاره به اینکه هیچ طرحی پاسخگوی  همه مشکلات نیست، گفت: طبیعی است که یک طرح پاسخگوی همه مشکلات نباشد.
 
وی ادامه داد: در حوزه مسکن نمی‌توان گفت که این طرح مشکل مسکن اجتماعی را حل می‌کند.
 
مشاور مالی وزیر راه شهرسازی با اشاره به اینکه مجبور هستیم مسائل را به تدریج و با صبر و حوصله یکی یکی حل کنیم، گفت: این طرح پاسخ یک عده را می‌دهد و عده ای دیگر بیرون این طرح می‌مانند که باید برای آنها نسخه‌ای دیگر پیچید.
 
عبده تبریزی با اشاره به اینکه باید مدل اقتصاد کلان دنیا را ملاحظه کرد و سپس به سراغ سیاست‌ها برویم افزود: در برنامه برون رفت از رکود مبنای نظری کاملاً رعایت شده است؛ به گونه‌ای این برنامه پس از 7 ، 8 ماه میان بانک مرکزی و وزارت راه و شهرسازی به اجماع رسیده است.
 
وی با اشاره به اینکه باید از گروه‌هایی که می‌خواهند خانه‌های اول خود را بخرند حمایت کرد، افزود: باید تفاوت‌ها را پرداخت کرد.

***ضرورت توسعه بازار رهن  

مشاور مالی وزیر راه شهرسازی با ت أکید بر این که در این برنامه توسعه بازار رهن و گسترش آن مورد توجه قرار گرفته است، خاطرنشان کرد: اگر مردم بتوانند مسکن را پس‌انداز و تسهیلات بخرند بخش عرضه به صورت گسترده به حرکت در می‌آید.
 
عبده تبریزی با اشاره به اینکه این طرح بیشتر مربوط به خانواده‌های جدید می‌شود، ادامه داد: زوج‌های جوان و کسانی که از قبل خانه‌ای نداشته‌اند در این طرح قرار می‌گیرند.
 
وی با اشاره به اینکه باید توانمندی خانواده‌ها مورد توجه قرار بگیرد افزود: بیش از 30 تا 40 درصد کل کشور مخاطب این طرح هستند.
 
***بیش از 30 درصد کل کشور مخاطب طرح جدید مسکن هستند

مشاور مالی وزیر راه شهرسازی با اشاره به اینکه تراکم نفر در مسکن در سال 55 حدود 5.5 بود این در حالی است اکنون به زیر 3 رسیده است.
 
عبده تبریزی با بیان اینکه با وجود کاهش رشد جمعیت تعداد خانوارها کاهش نیافته است اضافه کرد: این طرح پاسخگوی بخش عمده‌ای از مسائل است.
 
وی افزود: برای عده‌ای که نمی‌توانند اجاره خانه بدهند باید بسته دیگری را برای آنها در نظر گرفت.
 
مشاور مالی وزیر راه شهرسازی با اشاره به اینکه 36 سال از انقلاب اسلامی گذشته است گفت: قبل از انقلاب 80 درصد پول مسکن را می‌توانستیم تسهیلات بدهیم.
 
عبده تبریزی با بیان اینکه اکنون باید نظام بانکی توانمند شود تا بتواند 50 درصد تسهیلات بدهد خاطرنشان کرد: در صورتی که منابع بیشتری داشته باشیم عده بیشتری می‌توانند صاحب خانه شوند.

مهرداد لاهوتی عضو کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی طی گفتگوی زنده تلفنی در پاسخ به سوال اول مجری برنامه پیرامون طرح جدید مسکن برای خروج غیرتورمی از رکود گفت: بنده مخالف طرح جدید مسکن برای خروج غیرتورمی از رکود هستم.
 
**بیش از 1 میلیون و 500 هزار واحد مسکن مهر تکمیل شده است
 
عضو کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی با اشاره به زحمات وزارت راه و شهرسازی در راستای تکمیل مسکن مهر گفت: از دو میلیون و 350 هزار واحد مسکن مهر یک میلیون و 593 هزار واحد تکمیل شده است.
 
وی با اشاره به اینکه 144 هزار واحد هم نیز آماده تکمیل است، ادامه داد: دولت باقیمانده تعهدات دولت گذشته را انجام داده است علی‌رغم اینکه دولت کنونی اعتقادی به این روش نداشت.
 
مهرداد لاهوتی با بیان اینکه حرکت دولت در تکمیل تعهدات دولت گذشته قابل قبول اس، افزود: حدود 12 میلیون جوان اکنون آماده ازدواج هستند به طوری که بر اساس آمار در 10 سال آینده 16 میلیون جوان دیگر به این آمار نیز اضافه می‌شوند که در کل 28 میلیون نفر می‌شود.
 
***سالانه بیش از 1 میلیون و 57 هزار واحد مسکونی در کشور نیاز است

عضو کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی با اشاره به اینکه 14 میلیون مسکن برای دیگر اقشار جامعه نیاز است افزود: متوسط نیاز کشور به مسکن بین 1 میلیون و 57 هزار واحد در هر سال است.
 
وی با بیان اینکه باید نیاز کشور را تأمین کنیم افزود: باید برای اقشار دیگر جامعه نسخه دیگری را ارائه داد.

مهرداد لاهوتی با بیان اینکه در دولت هاشمی میان دهک‌های هدف زمین توزیع شد ادامه داد: در دولت خاتمی اجاره به شرط تملیک نیز دنبال شد این در حالی است که در دولت احمدی‌نژاد نیز مسکن مهر مورد توجه قرار گرفت.
 
***باید برای دولت تعهد کمتری ایجاد کرد
 
عضو کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی با اشاره به اینکه این دولت هم نیز نسخه دیگری را دارد، افزود: هر چه بتوانیم برای دولت تعهد کمتری ایجاد کنیم اوضاع به درستی پیش خواهد رفت.
 
وی با اشاره به اینکه بخش خصوصی را باید وارد عرصه کرد، خاطرنشان کرد: باید برای اقشار آسیب پذیر جامعه 50 درصد قیمت مسکن را به صورت تسهیلات ادامه داد.
 
مهرداد لاهوتی با تأکید بر اینکه تفاوت نرخ بهره را دولت تا 14 درصد پرداخت می‌کند افزود: عده‌‌ای از افراد نیز از این طرح منتفع می‌شوند.
 
عضو کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی با اشاره به اینکه قسمت اعظم جامعه که دهک‌های پایین به حساب می‌آیند نمی‌توانند از مسکن برخوردار شوند، اظهار داشت: باید خلاء های موجود را برطرف کرد.
 
***14 درصد اشتغال کشور در حوزه مسکن تأمین می‌شود
 
وی با بیان اینکه دولت در بسته پیشنهادی خود 4 موضوع نفت صدور تکنولوژی به خارج از کشور گردشگری و مسکن را مطرح کرده است، گفت: در خصوص مسکن خوشبختانه از زمین و مصالح برخوردار هستیم، هم‌چنین 100 شغل مستقیم و 200 شغل غیرمستقیم وابسته به بخش مسکن است به گونه‌ای که 14 درصد اقتصاد کشور را مسکن تأمین می‌کند.
 
مهرداد لاهوتی با بیان اینکه باید بحث مسکن را در اولویت قرار دهیم گفت: این حوزه در خروج از رکود می‌تواند مؤثر باشد.
 
عضو کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی خاطرنشان کرد: برای یک شغل در صنعت نفت نیاز به 300 میلیون تومان سرمایه‌گذاری و در بحث  نیروگاه نیاز به 900 میلیون تومان سرمایه‌‌گذاری هستیم.
 
 وی با اشاره به اینکه در بخش مسکن برای ایجاد شغل به 20 میلیون تومان سرمایه‌گذاری نیاز است گفت: بخش خصوصی را باید وارد عرصه و سرمایه‌‌گذاری کرد.

برای دیدن فیلم اینجا کلیک کنید.

انتهای پیام/
برچسب ها: نقش ، مسکن ، رکود
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.