سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

عضو هیئت علمی موسسه ژئوفیزیک دانشگاه تهران:

پس لرزه‌های ایلام تا روزها و هفته‌های آینده ادامه خواهد داشت

انتظار می‌رود با‌‌ همان روندی که پیش لرزه‌ها رخ داده‌اند، پس لرزه‌ها اتفاق بیفتد. اما مدت زمان بروز پس لرزه‌ها بستگی به شدت آن‌ها دارد.

مهدی زارع، عضو هیئت علمی موسسه ژئو فیزیک دانشگاه تهران در گفتگو با خبرنگار علمی باشگاه خبرنگاران   گفت: در زلزلهٔ اخیر، به دلیل وجود پیش لرزه‌ها و اطلاع رسانی خوبی که انجام شد، خوشبختانه تلفات آن با کاهش همراه بوده است. 

وی افزود: در این رویداد، ابتدا پیش لرزه‌های نسبتا شدیدی بین 4.5 تا 5 ریشتر و پس از آن شوک اصلی با شدت 6.2 ریشتر اتفاق افتاد و انتظار می‌رود پس لرزه‌ها هم مشابه پیش لرزه‌ها باشد. 

زارع اضافه کرد: انرژی زمین لرزه بین سه قسمت پیش لرزه، شوک اصلی و پس لرزه توزیع می‌شود. به همین دلیل انتظار می‌رود با‌‌ همان روندی که پیش لرزه‌ها رخ داده‌اند، پس لرزه‌ها اتفاق بیفتد. اما مدت زمان بروز پس لرزه‌ها بستگی به شدت آن‌ها دارد. و هرچه پس لرزه‌ها شدید‌تر باشند، انرژی سریع‌تر تخلیه می‌شود. 

این عضو هیئت علمی موسسه ژئو فیزیک اذعان داشت: ساختار گسل‌ها در منطقهٔ مورموری و نوع زلزلهٔ اخیر به صورتی هست که انرژی را در مدت طولانی و با شدت تخلیه می‌کند. 

وی با اشاره به گفتهٔ مرادی، رئیس شبکه زلزله نگاری تهران اضافه کرد: روند پس لرزه‌ها ممکن است تا چند روز یا چند هفته ادامه یابد و همکاران ما در مرکز پایش موسسه ژئو فیزیک به طور مستمر رویداد‌ها را رصد می‌کنند.



انتهای پیام/

برچسب ها: زلزله ، ژئوفیزیک ، ایلام ، گسل
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.