سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

در گفتگو با سی‌ان‌ان؛

فرمانده سابق ناتو: ممکن است خاورمیانه تا دهه آینده همچنان شاهد تنش باشد

ژنرال کلارک فرمانده عالی سابق ناتو در گفتگو با سی‌ان‌ان گفت که خاورمیانه ممکن تا چندین سال و حتی تا یک دهه پیش روشاهد تنش باشد.

به گزارش سرويس بين‌‌الملل باشگاه خبرنگاران به نقل از سی‌ان‌ان، "وسلی کلارک" ژنرال بازنشسته آمریکایی و فرمانده سابق ناتو در گفتگو با سی ان ان گفت: خاورمیانه تا چندین سال شاهد تنش و درگیری خواهد بود و این ممکن است که تا یک دهه کامل نیز بطول بیانجامد.

کلارک گفت: فکر می‌کنم سال‌ها و بلکه یک دهه کامل تنش های جاری در خاورمیانه بطول بیانجامد؛ تمامی منطقه به‌نوعی دچار طوفان شده، برخی از آنها با سرکوب نجات یافته و برخی دیگر توانسته اند ظهور وبروز پیدا کنند. 

وی سپس درباره علت این تنش‌ها مدعی شد: علت برخی از این‌ها به واقعیت جوانان بیکاری که به سبب شرایط اقتصادی دچار این وضع هستند، آرزوهای این‌ها و خشمی که نسبت به غرب دارند و نیز دفاع این افراد از آنچه آن را واقعیتی الهی می‌پندارند ،برمی‌گردد، از این رو علل بسیاری دراین باره وجود دارد.

کلارک درباره تحولات اخیر عراق و همکاری آمریکا در مقابله با داعش نیز گفت: هفته گذشته ما بسیار خوب عمل کردیم، ما با کّردها و دستگاه اطلاعات مرکزی آمریکا(سیا) همکاری کردیم و اقدام به پیشتیبانی سریع از کردها کردیم  و همچنین از هواپیماها به منظور انجام حملات هوایی استفاده بهره گرفتیم و در نجات ایزدی‌ها همکاری کردیم؛ اما راه حل نهایی این مشکل همچنان دور از دسترس است.

کلارک سپس در ادامه سخنان خود گفت: بهترین راه وابسته به خود مردم منطقه می‌باشد و این که با یکدیگر متحد شده و داعش را از بین ببرند؛ از این رو ما انتخاب نخست وزیر جدید عراق را اقدامی مثبت قلمداد می کنیم.

وی گفت: امیدواریم که مجبورنشویم نیروهای نظامی زیاد به منظور جنگ زمینی به عراق بفرستیم؛ اما انسان وقتی به سال‌های پیش رو نگاه می کند، نمی‌تواند این گرینه را بعید به حساب بیاورد ؛ چراکه  تمامی منطقه در مرحله پیچیده ودشواری قرار دارد.

کلارک درباره آنچه که در برخی محافل سیاسی درباره رشد داعش گفته می‌شود واین که آن در نتیجه علت شکست واشنگتن در حمایت از معارضان در سوریه است، گفت: "امیدوارم که اگر ممکن باشد اقدام به حمایت بیشتر از مخالفان میانه‌ رو سوری بکنیم؛ اما من الان در موضع تصمیم‌گیری نیستم و از این رونمی‌توانم این مسأله را ارزیابی کنم."

وی ادامه داد:" اما آنچه که می‌شود از طریق نظارت بیرونی مسائل به آن پی برد و درباره آن صحبت کرد این است که معمولا نیاز است که طرفی که  کمک را دریافت میکند، رهبری سیاسی باشد که بتواند وفاداری افرادی را که مبارزه می‌نمایند تضمین نماید و بداند که چگونه سلاح‌ها را در میان آن‌ها توزیع کند؛ اما الان ما در سوریه صدها گروه داریم و دقیقا نمی دانیم که اوضاع خصوصا در خاورمیانه چگونه خواهد شد و مشکل است که وفاداری واینکه چه کسی در آینده در کنارت می‌ایستد و چه کسی علیه تو خواهد بود را مشخص کنیم."

انتهای پیام/
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.