سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

در گفتگو با باشگاه خبرنگاران عنوان شد

پرونده سقوط آنتونوف 140 روی میز 4 کارشناس قضایی/ خلبان متوفی همان ایثارگر جنگنده اف 5 در دوران دفاع مقدس

پس از گذشت 9 روز از حادثه هواپیمای آنتونوف 140 قائم مقام سازمان بازرسی کل کشور از بررسی پرونده این حادثه توسط گروه کارشناسی 4 نفره از سوی سازمان بازرسی خبرداد.

به گزارش خبرنگار حقوقی قضایی باشگاه خبرنگاران؛ آنتونوف۱۴۰ هواپیمایی ملخداری است که محصول شرکت هواپیماسازی آنتونوف در خارکف اوکراین است.

 این هواپیما به‌عنوان جایگزینی برای آنتونوف-۲۴ و آنتونوف۲۶ در نظر گرفته شد که در ایران با عنوان ایران۱۴۰ توسط شرکت صنایع هواپیماسازی ایران(هسا) تولید می‌شود که نمونه تولید شده توسط هسا نسبت به مدل اوکراینی، از لحاظ موتور و تجهیزات پیشرفته‌تر است!

در نگاه اول این مشخصات خبر از یک کاتولوگ خوب می‌دهد اما حوادث این نوع از هواپیماها چیز دیگری می‌گوید، باید گفت که آیا خاطرات تلخ زندگی و تجربه سفر ایرانیان با این نوع از هواپیماها به پایان می‌رسد؟

حادثه آنتونوف 140 و مرگ 40 شهروند ایرانی

ساعت 9:20 دقیقه 19 مرداد سال جاری بود که هواپیمای مسیر تهران - طبس (آنتونوف 140) متعلق به شرکت هواپیمایی سپاهان‌ایر هنگام بلند شدن از انتهای باند فرودگاه مهرآباد یک موتور خود را از دست داد و در شمال جاده مخصوص کرج سقوط کرد. در این هواپیما گروه پروازی شامل دو نفر خلبان، دو نفر مهماندار، دو نفر گروه فنی و دو نفر گارد امنیت پرواز و 34 مسافر بزرگسال، 3 نوزاد زیر دو سال و 3 کودک زیر 12 سال حضور داشتند. هر چند در این حادثه 8 مسافر جان سالم به در بردند اما 40 کشته این پرواز شوک بزرگی را در جامعه ایجاد کرد.

بعد از انتشار خبر سقوط هواپیما در مهرآباد استاندار تهران، معاون وزیر راه، رئیس هواپیمایی کشوری و سایر مسئولان مرتبط در محل حادثه حاضر شدند تا اگر مصدومی باقی مانده است به سرعت رسیدگی و مانع حوادث دیگر شوند. البته همزمان با این سقوط هم مجلس جلسه داشت و هم هیئت دولت و اظهار نظرهایی در این مورد رسانه ای شد. کمیسیون عمران مجلس اعلام کرد که پیش از این در مورد مشکلات این هواپیما هشدار داده بودیم و نباید پروازی صورت می‌گرفت.

اما رسانه‌ها منتظر بودند تا اول تعداد کشته‌ها و زخمی‌های هواپیما رسما اعلام شود و دوم اینکه با پیدا شدن جعبه سیاه منتظر اظهار نظر نهایی مسئولان هواپیمایی باشند.

جعبه سیاه با حضور نماینده دادستان به کمیسیون بررسی رفت

احمد مجیدی معاون وزیر راه و شهرسازی چند ساعت بعد از حادثه اعلام کرد: جعبه‌‌های سیاه هواپیما شامل نوار مکلمات خلبان (CVR) و نوار پارامتر‌های موتور (FDR) است، که با حضور نماینده دادستانی به کمیسیون بررسی سانحه سازمان هواپیمایی کشوری تحویل شد.

توقف پرواز آنتونوف 140 به دستور رئیس جمهور

بعد از این حادثه حجت‌الاسلام والمسلمین روحانی رئیس جمهور با ابراز تأثر شدید از این حادثه تأسف‌بار و تسلیت به بازماندگان به وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی دستور داد همه اقدامات لازم برای رسیدگی و تأمین امکانات کامل درمانی برای آسیب‌دیدگان این سانحه صورت پذیرد و همچنین از وزیر راه و شهرسازی خواست گزارش کاملی از چگونگی وقوع سانحه و علل آن ارایه نماید و تا رسیدگی کامل، از ادامه پرواز این نوع هواپیما ممانعت به عمل آمده و رعایت کامل استانداردهای فنی در همه پروازها مورد تأکید و توجه ویژه قرار گیرد.

دستور رئیس سازمان بازرسی کشور برای پیگیری سقوط

یک روز بعد از حادثه ناصر سراج رئیس سازمان بازرسی کل کشور هم دستور داد هیات وی‍ژه‌ای پرونده را پیگیری کند.

ممنوعیت پرواز آنتونوف 74

به دلیل هشدارها و اسناد منتشر شده و ارائه شده به رئیس جمهور، 25 مرداد ماه یعنی 6 روز بعد از حادثه و پس از ممنوعیت پرواز ایران 140 در آسمان کشور، رییس‌جمهور پرواز مسافری هواپیمای آنتونوف 74 را هم ممنوع کرد.

پرونده آنتونوف 140 روی میز 4 کارشناس قضایی

حالا پس از گذشت 9 روز از این حادثه ولی‌الله خبره قائم مقام سازمان بازرسی کل کشور در گفتگو با خبرنگار حقوقی قضایی باشگاه خبرنگاران گفت: یک گروه 4 نفره از کارشناسان متخصص از سوی سازمان بازرسی کل کشور مامور شدند تا پرونده را رسیدگی کنند.

البته این مقام مسئول زمان خاتمه این تحقیقات را مشخص نکرد و آن را منوط به پایان تحقیقات عنوان کرد، ضمن این که وزارت راه و سازمان هواپیمایی فرصت قانونی 400 روزه را برای اظهار نظرنهایی اعلام کرده‌اند اما گفته شده زودتر مقصر را اعلام می‌کنیم.

خلبان آنتونوف رزمنده و خلبان اف 5 در دوران جنگ

نکته جالب در این حادثه گمانه زنی‌ها در مورد خطای خلبان است اما گفته‌های فرزند خلبان علی ایزدپناهی ثابت می کند که این خلبان از مهارت خاصی برخوردار بوده است. البته پیش از این نیز سرتیپ محمد چیت فروش مشاور ارشد فرماندهی نیروهوایی ارتش گفته بود در نیروی هوایی همه ایزدپناهی را قبول داشتند.

اما فرزند خلبان می‌گوید: پدرم در هشت سال دفاع مقدس خلبان هواپیمای اف 5 بود و هواپیماهای زیادی را بعد از حمله هوایی و حادثه سالم به زمین نشانده است، وی هیچ وقت از توانمندی‌ها شجاعت هایش در دوران جنگ سخن نگفت و می‌گفت: هر کاری کردم برای کشورم بوده است.

*گزارش: سید هادی کسایی زاده

انتهای پیام/
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۲
در انتظار بررسی: ۰
عباس ابراهیمی کلاتی
۱۰:۲۹ ۰۴ شهريور ۱۳۹۳
درود به روح پاک خلبان شجاع ارتش ایران
فرهاد
۰۹:۵۴ ۳۰ مرداد ۱۳۹۳
روح خلبان شهید ایزد پناهی و همه جان باختگان سانحه هوایی شاد.