سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

اصلاح قانون نظام مهندسي به اجراي واقعي شناسنامه فني منجر شود

عضو سازمان نظام مهندسي ساختمان با بيان اينکه فرآيند اصلاح قانون نظام مهندسي بايد در جهت اجراي واقعي و بهتر شناسنامه فني ملکي ساختمان باشد، گفت : شناسنامه فني ملکي سندي نيست که پس از تغيير يا اصلاح قانون نظام مهندسي کنار گذاشته شود.

به گزارش گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران ، علي اکبر رمضاني گفت: فرآيند اصلاح قانون نظام مهندسي بايد در چارچوب اجراي واقعي و بهتر شناسنامه فني ملکي باشد به گونه اي که مشخصات ساختمان ها براي بهره برداران کاملا مشخص شود.

وي در ادامه افزود : متاسفانه در برخي از استان ها حتي نوع ساختمان ، اسکلت بندي و مصالح مورد استفاده براي بهره بردار مشخص نيست و اين موضوع بسيار بد است. 

رمضاني با بيان اينکه قانون در بحث شناسنامه فني ملکي تکميل است، گفت: در واقع شناسنامه فني ملکي بايد تکميل شود و مشخصات و موارد مندرج در اين سند بايد به روز شود و بايد الزامات اجرايي آن را دستگاههاي حاکميتي لحاظ کنند.

وي اضافه کرد : اگر هدف اصلي يعني حقوق بهره برداران فراموش نشود ، مي توان از توليدکننده، طراح، مجري و ناظر موارد مربوط به شناسنامه فني ملکي را مطالبه کرد، البته به شرط آنکه براي هر فعاليت حق الزحمه ها متناسب با ماهيت کار پرداخته شود و هيچ سازماني به جاي سازمان ديگري تصميم گيري نکند.

رمضاني در مورد بيشترين انتقادهاي وارده به سازمان هاي نظام مهندسي گفت: متاسفانه سازمان هاي نظام مهندسي به شکل ناخودآگاه به اين سمت و سو پيش رفته اند که به جاي مهندسان تصميم گيري مي کنند اما زماني بحث نظارت و مهندسي ارزش پيدا مي کند که ديد و مسئوليت مهندسي که قائم به شخص است، حفظ شود و اگر غير از اين باشد، سازمان نظام مهندسي تبديل به اداره اي مي شود که مانند ساير ادارات تنها خدماتي را به مردم ارائه مي دهد و جايگاه خدمات فني و حرفه اي کمرنگ خواهد شد.

عضو سازمان نظام مهندسي ساختمان در بخش ديگري از سخنانش در مورد اصلاح قانون نظام مهندسي گفت: در حال حاضر بحث بازبيني موادي از قانون به يک دگرگوني ساختاري در قانون تبديل شده است و بايد اين موضوع لحاظ شود که اصلاح قانون نظام مهندسي به عنوان يک قانون ارزشمند و جامع نبايد به ضرر مردم تمام شود.

رمضاني در ادامه افزود: در اين حال اين نگراني وجود دارد که بندهايي از قانون به گونه اي اصلاح شود که ساختار کلي قانون نظام مهندسي را تغيير دهد و موجب غالب شدن سلايق سياسي شود.

وي با تاکيد بر اينکه بايد کار زيادي در مورد اصلاح قانون نظام مهندسي انجام شود ، اظهار داشت: در يک مدت زمان کوتاه نمي توان قانوني را که 19 سال از آن استفاده شده است ، دگرگون يا بازتعريف و بازنويسي کرد و اين موضوع به زمان بيشتري نياز دارد زيرا حجم وسيعي از ثروت ملي در اين حوزه مديريت مي شود.

وي با بيان اينکه بايد عوامل مختلفي در اصلاحات و تغييرات قانون نظام مهندسي دخالت داده شود، گفت: زيرا در ابتدا قرار نبود قانون نظام مهندسي به اين اندازه تغيير کند و مقرر شده بود يک سري از بندهايي که فرآيند خدمات را آسان تر و کوتاه تر مي کند، اصلاح شود و از همين رو در شرايط فعلي بايد از راهکارهاي صاحبنظران و منتقدان در جهت رفع اشکالات بهره گرفته شود.

انتهای پیام/
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.