سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

کرمانشاه/

آبخیزداری مهم‌ترین راهکار مهار کاهش اب است.

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان کرمانشاه آبخیزداری را یکی از مهم‌ترین راهکارهای مهار بحران کم‌آبی عنوان کرد

به گزارش باشگاه خبرنگاران کرمانشاه؛ حسین سلیمانی آبخیزداری مهار و کنترل سیلاب‌ها، برای افزایش تولید غذا بسیار مؤثر است و برنامه‌های حفاظت خاک و آبخیزداری همسو با توسعه پایداراست.

وی معتقد است، از دیگر راهکارهای حفظ بستر تولید مواد غذایی، نگهداری و حفاظت از آب و خاک حاصلخیز سطح مراتع  و کشتزارهاست که با احداث سازه‌ها اعم از بندهای رسوب‌گیر، بندهای خاکی، خاکریزهای کوتاه (بانکت‌ها) و... انجام می‌شود.

سلیمانی  با اشاره به آبخوان‌داری ادامه داد:آبخوان‌داری به عملیات پخش سیلاب و تغذیه مصنوعی سفره‌های آب زیرزمینی در عرصه‌های طبیعی گفته می‌شود آبخوان‌داری. در مناطقی انجام می‌شود که روان‌آب‌های مازاد وجود دارد.

با اشاره به مشکلات کمبود آب و افت سطح سفره‌های آب زیرزمینی به میزان دو متر در سال بیان کرد :با انتخاب گیاهان مناسب، اصلاح الگوی کشت و اصلاح استراتژی‌های آبیاری و استفاده از تکنیک‌های جدید و علمی از جمله آبیاری کوزه‌ای، قطره‌ای و فشار قوی، انواع پلیمرهای جاذب و امثال آن می‌توان به مقدار زیادی در مصرف آب صرفه‌جویی کرد.

وی احیای روش‌های بومی در زمینه بهره‌گیری از بارش‌های جوی به‌ ویژه توسعه روش‌های سنتی از جمله آب انبارها، بندسارها، یخدان‌ها را روشی موثر برای بهره‌برداری از منابع اندک آب اعلام کرد.

سلیمانی افزود: مطالعه و اجرای طرح‌های آبخوان داری و پخش سیلاب و تغذیه مصنوعی و همچنین برخی اقداماتی که مستقیما در اختیار وزارت نیرو است از جمله جلوگیری از بهره‌برداری از انسداد چاه‌های غیرمجاز، کنترل بهره‌برداری چاه‌های دارای پروانه و امثال آن راه ‌کارهایی برای تقویت و تعادل آبخوان‌ها و جلوگیری ازهدر رفتن منابع محدود آب محسوب می‌شود.

سلیمانی نصب کنتورهای حجمی بر روی تمام چاه‌های آب محفوره دارای پروانه با هزینه مالکان آن، اعمال سیاست‌های حمایتی و تشویقی و اجرای نظام مدیریتی آب کشور براساس سه سطح ملی،حوضه‌های آبریز و استانی را از دیگر برنامه‌های این حوزه برشمرد.

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان کرمانشاه شور شدن ذخائر آبی  و فرونشست زمین را را از پیامدهای برداشت بی‌رویه از آب‌های زیرزمینی دانست منجر به شیب‌دار شدن آن و سپس نفوذ آب و ایجاد سیل می‌شود

برچسب ها: کرمانشاه ، کاهش ، آب
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.