سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

زنجان/

 اختصاص 22 هکتار از باغات ماهنشان به کشت پسته

مدیر جهاد کشاورزی شهرستان ماهنشان ازاختصاص 22 هکتار از باغات ماهنشان به کشت پسته خبر داد.

به گزارش خبرنگار باشگاه خبرنگاران زنجان ؛ مدیر جهاد کشاورزی شهرستان ماهنشان گفت: کشت این محصول در راستای اهداف و سیاست های وزارتخانه جهادکشاورزی مبنی بر توسعه سطح زیرکشت باغات و افزایش محصولات باغی و با امکان سنجی کشت محصول پسته در این شهرستان انجام می شود.

پیمان افزود: در اختیار داشتن مسیر طولانی رودخانه پرآب قزل اوزن و اراضی شیب دار حاشیه این رودخانه موجب شده تامحصول باغی با درآمد زایی مناسب و مقاوم به شرایط اقلیمی، آبی و خاکی منطقه همچون پسته بعد از چندین سال مطالعه با کشت باغ مادری الگویی و سازگاری پسته با ارقام متفاوت، به عنوان الگوی کشت اصلی باغات شهرستان ماهنشان معرفی شود.

وی با تاکید برکشت اراضی پایاب ایستگاه های پمپاژ احداث شده شهرستان ماهنشان ادامه داد : امسال درسطح بیش از 600 هکتار اراضی کشاورزی ماهنشان، 85 هزار اصله نهال پایه بذری گلدانی استاندارد پسته تولید شده است.

مدیر جهاد کشاورزی شهرستان ماهنشان تصریح کرد : در این راستا مقرر شد تا با حمایت دولت خدمتگزار نسبت به اجرای آبیاری تحت فشار قطره ای با تشکیل تعاونی های تولید کشتکاران پسته با اولویت اراضی ایستگاه های پمپاژ احداث شده اقدامات اساسی انجام شود.

پیمان اضافه کرد: با تولید و معرفی الگوی توسعه کشت محصول پسته سازگار با شرایط منطقه می توان در آینده ای نزدیک این شهرستان را تبدیل به یکی از قطب های تولید محصول پسته گران قیمت با شرایط صادراتی بالا کرد.

وی لزوم توسعه باغات در سطح استان زنجان به جهت ایجاد اشتغال و درآمدزایی را بسیار مهم و ضروری دانست و تاکید کرد : با تلاش مدیرکل جهاد کشاورزی این استان طی امسال چهار هکتار باغ الگویی مادری پسته کشت و پیوند زنی شده، پس از شش سال اولین محصول اقتصادی در سطح یکپارچه و از انواع ارقام احمد آقایی، اکبری، کله قوچی، بادامی و قزوینی برداشت خواهد شد.

مدیر جهادکشاورزی شهرستان ماهنشان اظهار کرد: پیش بینی می شود از هر هکتار باغ نوبرانه در حدود 800 کیلو گرم محصول پسته تر برداشت شود.

پیمان با اشاره به اینکه درزمان حاضر سطح زیر کشت باغات بارده پسته شهرستان ماهنشان 22 هکتار است افزود: از سال ششم شروع به باردهی و سال دهم باردهی اقتصادی با متوسط عملکرد یک و نیم تا دو تن محصول خشک در هکتار خواهد رسید.

وی وجود و گسترش باغ مادری سازگاری پسته را در این شهرستان برای توسعه و ترویج این محصول و از همه مهمتر معرفی و تامین پایه و پیوندک ماده و نر مقاوم و سازگار با شرایط اقلیمی منطقه را از دیگر اقدامات اساسی در این راستا برشمرد/ش/ن.

 
برچسب ها: اختصاص ، باغات ، پسته
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.