سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

یک نویسنده در گفتگو با باشگاه خبرنگاران:

نویسندگان دغدغه نان دارند

"راضیه تجار" نویسنده گفت: تنها 15 درصد مبلغ فروش کتاب به نویسندگان داده می‌شود.

راضیه تجار، نویسنده، در گفتگو با خبرنگار ادبیات باشگاه خبرنگاران؛ گفت: نویسنده‌ها ناچار به تقسیم زمان برای نوشتن، ارائه‌ی کتاب، کارهای جانبی چون تدریس و کارهای جشنواره‌ای هستند چرا که با چاپ کتاب نمی‌توان امورات زندگی را چرخاند. یکی از مشکلات نویسندگان پرداخت حق‌التالیف   کتاب برای 1 الی 2 سال بعد است.  
 
وی افزود: حق‌التألیف در بسیاری موارد تا 1 سال بعد از چاپ کتاب داده نمی‌شود. البته در صورتی که کار سفارشی باشد، امکان پرداخت قسط اول در حین نگارش وجود دارد.   
 
تجار بیان کرد: چاپ مجلات ادبی، داستان کوتاه در گذشته نسبت به الان بیشتر بوده است در حال حاضر حق التألیف داستان کوتاه برای نوقلمان در نشریات 30 الی 40 هزار تومان و برای کتاب هم 7 الی 8 درصد است. همچنین حق‌التألیف نویسندگان شناخته شده نیز، 12 الی 15 درصد است و حتی در برخی موارد نویسندگان برای چاپ کتاب خود، پول پرداخته می‌کنند. جوانان در زمان پختگی لازم اقدام به چاپ آثارشان بکنند و انصاف نیست آثار افراد با استعداد در این زمینه در نوبت چاپ باقی بمانند.   
 
وی در خصوص آسیب‌های اشتغال به کارهایی غیر از حرفه نویسندگی عنوان کرد: از یک سو انجام کارهای جنبی خوب است اما نویسنده باید بیشترین زمان خود را برای نوشتن، مطالعه و سفر بگذارد. اما متأسفانه بیشتر اوقات فرد به دلیل اوضاع اقتصادی به کارهای جانبی می‌پردازد.  

تجار اظهار داشت: کسی که عاشق نوشتن است باید خیلی تلاش کند. اما نویسنده باید امنیت شغلی و آسایش فکری داشته باشد که در حال حاضر باید مدیریت زمان سختی داشته باشد تا به کار خلاقانه خود برسد.   
 
وی خاطر نشان کرد: تشکیل صنف زمانی امر مثبتی است که سیاسی نشود؛ در غیر این صورت نه تنها کار نویسنده‌ انجام نمی‌شود، بلکه امکان آسیب رساندن نیز وجود دارد.  

همچنین نویسندگان نباید برای بیمه شدن مشکلی داشته باشند تا در زمان بیماری با مشکلی روبه رو نشوند.   
 
 
انتهای پیام / اس 
 
برچسب ها: ادبیات ، کتاب ، نویسنده ، رمان ، تدریس
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.