سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

با امضای تفاهم‌نامه میان معاونت علمی و صندوق ضمانت صادرات ایران؛

زمینه ضمانت صادرات و فروش محصولات دانش‌بنیان به صورت اعتباری فراهم شد

معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری در راستای گسترش حمایت از توسعه صادرات و تجاری‌سازی محصولات و خدمات دانش بنیان و هدایت نهایی این فعالیت ها به مجاری صادراتی تفاهم‌نامه ای با صندوق ضمانت صادرات ایران امضا کرد.

به گزارش گروه علمی باشگاه خبرنگاران به نقل از مرکز روابط عمومی و اطلاع رسانی معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری،  علیرضا دلیری معاون توسعه مدیریت و منابع معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری در راستای گسترش حمایت از توسعه صادرات و تجاری‌سازی محصولات و خدمات دانش بنیان و هدایت نهایی این فعالیت ها به مجاری صادراتی، تفاهم‌نامه ای با طاهر شه‌حامد، رئیس صندوق ضمانت صادرات ایران امضا کرد.

 دلیری در جلسه امضای تفاهم‌نامه مذکور، با اشاره به وظایف تعریف شده معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری، اظهار کرد: این معاونت حوزه بالادستی عرصه علم و فناوری است در واقع این مجموعه فعالیت هایی که در حوزه علم و فناوری نهادهای زیر مجموعه دولت اتفاق می افتد را هدایت و هماهنگ می کند. این معاونت با دستور مقام معظم رهبری تأسیس شد تا برای حوزه علم و فناوری کشور راهبری کند.

تنها 2 درصد از بودجه معاونت علمی صرف هزینه های جاری می شود
معاون توسعه مدیریت و منابع معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری توضیح داد: در معاونت علمی و فناوری تمرکز بر فناوری است تا پژوهش چرا که نهادهای مختلفی در کشور وظیفه پژوهش را بر عهده دارند. در واقع به دنبال این هستیم تا ایده را به محصول تبدیل کنیم تا مقدمات صادرات آن فراهم شود. برای دستیابی به این اهداف هم تا آنجا که امکان داشت ساختار معاونت را چابک کرده ایم تا بیشتر بودجه تخصیص داده شده به آن برای دستیابی به اهداف تعریف شده معاونت هزینه شود؛ ما تنها 2 درصد از بودجه معاونت را صرف هزینه های جاری می کنیم.

وی افزود: وظایف محوله به معاونت در 13 ستاد تخصصی پی گیری می شود که دبیران این ستادها هر کدام پیش از این از وزرا و معاونان وزرا بوده اند و در حوزه کاری خود تخصص دارند، ما در واقع یک تیم تخصصی با تجربه از مدیران ارشد در معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری راه اندازی کرده ایم تا سیاستگذاری و برنامه ریزی حوزه علم و فناوری را انجام دهد.

 دلیری با اشاره به قانون حمایت از شرکت های دانش بنیان تصریح کرد: متأسفانه این قانون بعد از تصویب مورد بی اهمیتی قرار گرفته است، چند ماه قبل برای اجرای آن بودجه تخصیص داده شد. این بودجه تا کنون 1000 میلیارد تومان بوده است و با استفاده از این بودجه وام های 4 تا 15 درصد به شرکت ها داده می شود. برای اعطای وام طرح های بزرگ هم، بانک ها با معاونت در حال همکاری هستند و بانک های خصوصی هم برای این همکاری اعلام آمادگی کرده اند، اما در زمینه ضمانت نامه برای این بانک ها با مشکل روبه‌رو بودیم که امضای تفاهم نامه با صندوق های ضمانت می تواند این مشکل را مرتفع کند.

لزوم تمرکز بر صادرات بعد از تجاری‌سازی
طاهر شه‌حامد، رئیس صندوق ضمانت صادرات ایران هم با ابراز امیدواری از همکاری با معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری توضیح داد: برای بهبود وضعیت کشور با کمک اقتصاد دانش بنیان لازم است بعد از تجاری سازی محصولات بر صادرات آنها تمرکز کنیم چرا که نگاه مطلق به بازارهای داخلی محکوم به شکست است.

شه‌حامد ادامه داد: متأسفانه کشور از نظر صادرات غیر نفتی وضعیت خوبی ندارد و نیاز داریم از وضعیت تجارت سنتی خارج شویم چرا که در حال حاضر 70 درصد صادرات ما با 5 کشور صورت می پذیرد این موضوع ریسک تمرکز کشوری برای صادرات ایجاد می کند.

وی درباره زمینه های همکاری صندوق ضمانت صادرات ایران با معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری خاطر نشان کرد: این صندوق می تواند در زمینه ضمانت صادرات و فروش محصولات به صورت اعتباری هم مشارکت داشته باشد و ریسک های صادراتی را پوشش دهد چرا که ما بعد از بیمه ایران بزرگترین شرکت بیمه کننده هستیم. 

رئیس صندوق ضمانت صادرات ایران راه اندازی بورس ایده را اقدامی قابل ستایش خواند و اضافه کرد: نخبگان را نباید درگیر جزئیات تجارت و تولید کرد، نخبه باید تنها بر ایده تمرکز داشته باشد و کار تولید را به تولیدگران بسپاریم در غیر این صورت نخبگان را بعد از مدتی تبدیل به بدهکاران بانکی خواهیم کرد همین موضوع تمرکز نخبه را از وظیفه اصلی خود دور می کند. البته برای حل این مشکل راه اندازی بورس ایده کمک کننده بود که باید مورد حمایت نهادهای دیگر از جمله صدا و سیما قرار بگیرد.

موضوع تفاهمنامه
براساس این گزارش موضوع همکاری این تفاهم‌نامه شامل مواردی چون کمک به توسعه بازارهای خارجی کالاها و خدمات شرکت های دانش‌بنیان، مشارکت و همکاری در تهیه بانک اطلاعاتی جامع صادراتی شرکت های دانش بنیان، کمک به تسهیل و کاهش هزینه های تأمین مالی شرکتهای دانش بنیان جهت حضور موفق در بازارهای صادراتی، کمک به ایجاد و توسعه شبکه های کسب و کار در سطح شرکت های دانش بنیان با رویکرد صادرات، تقویت همکاری با سیستم بانکی در جهت توسعه اعطای اعتبارات صادراتی، بیمه و تضمین اعتبارات و سرمایه گذاریهای مربوط به کالاها و خدمات صادراتی شرکت های دانش بنیان، ایجاد تسهیلات لازم به منظور توسعه صادرات با کمترین هزینه و با استفاده بهینه از منابع موجود، ایجاد لینک و لوگوی طرفین در وبسایت های دستگاه متبوع، تسریع در صدور انواع پوشش های ضمانتی و بیمه ای و قبول ریسک های تجاری و سیاسی آن، تسریع در اعتبار سنجی مشتریان به منظور تعیین سقف اعتباری و رتبه بندی صادر کنندگان و ارایه گزارش های تحلیلی و تخصصی در رشته مربوط حسب درخواست طرفیت است.

طرفین قرار داد برای دستیابی به اهداف خود موارد دیگری را نیز مورد تفاهم قرار دادند که از جمله این موارد می توان به برپایی همایش و کارگاه های آموزشی فصلی به منظور توانمندسازی اعضای علاقه مند به صادرات با حضور صندوق، اطلاع رسانی در مورد آخرین مصوبه ها، بخش نامه ها و دستورالعمل ها و خطوط اعتباری صادراتی برای بهره‌مندی فعالین اقتصادی در حوزه موضوع تفاهم نامه، پوشش بیمه ریسک های سیاسی سرمایه گذاری خارجی در حوزه احداث واحد های صنعتی دانش بنیان، ارائه خدمات مشاوره ای در رابطه با مسائل صادراتی در حوزه های مرتبط، برگزاری نشست های تخصصی با صادرکنندگان محصولات دانش بنیان و پیگیری خسارت های وارده و رفع مشکلات احتمالی، تنزیل اسناد صادراتی به پشتوانه بیمه نامه صندوق، پذیرش معرفی شدگان از سوی معاونت جهت تشکیل پرونده و تکمیل مدارک و مستندات مورد نیاز جهت صدور ضمانتنامه، ارزیابی مجدد طرح های توجیهی فنی مالی و اقتصادی متقاضیان (مصوب بانک یا موسسه مالی و اعتباری) و تعیین حد ریسک پذیری سرمایه گذاری طرح توسط کارگروه فنی و اعتبارسنجی صندوق جهت صدور ضمانتنامه، اعتبار سنجی و بررسی توانمندی های مالی فنی و اجرایی متقاضیان و عقد قرارداد با آنها جهت صدور ضمانتنامه و سایر مواردی که به توافق طرفین خواهد رسید اشاره کرد.



پایان پیام/

تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.