سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

آموزش لازمه شکوفایی ارتباط موثر در فرد است

یک روانشناس گفت: مهارت برقراری ارتباط کلامی و غیر کلامی در جهت درخواست نیازها و رفع مشکلات به شیوه صحیح، مهارت ارتباط موثر نام دارد.

 ربابه غفار تبریزی، روانشناس، در گفتگو با خبرنگار اجتماعی باشگاه خبرنگاران، اظهار داشت: برای برقراری مهارت کلامی و غیر کلامی موثر برای درخواست نیازها و رفع مشکلات باید آموزش آگاهانه از سنین پایین شروع شود و زمانی که شخصیت کودک در حال شکل گیری است مهارت ارتباط موثر نیز به او آموزش داده شود. 

وی تصریح کرد: لازمه برقراری ارتباط موثر، برخوردای از سلامت روحی و روانی و جسمی می‌باشد و دیگر شاخصه مهم، حضور اعضای خانواده در بحث و گفتگوی همراه با آرامش است. تا کودک طرز صحیح گفت و گوی منطقی را به صورت عینی آموزش ببیند و باید به کودک اجازه داد در عین رعایت احترام بزرگترها نظرات خود را اعلام کند. 

این روانشناس افزود: خانواده‌های منزوی که در ارتباطات خوبی با دیگران ندارند، ضعف ارتباطی آنها به کودکان نیز منتقل می‌شود و این ضعف ارتباطی باعث می‌شود تا آنها به نحو موثری در اجتماع حضور پیدا نکنند و نتوانند نظرات خود را بیان کنند و از همه مهمتر نمی‌توانند حق خود را مطالبه کنند. 

وی در ادامه بیان کرد: آموزش مهارت ارتباطی باعث می‌شود تا کودک یاد بگیرد چگونه با مشکلات خود مواجه شود و به نحو مطلوب راه حل موثر برای مشکلات خود پیدا کند و به جای برخورد فیزیکی و لحن توهین آمیز، با گفتگو به حل مشکل خود بپردازد. 

غفار تبریزی با اشاره به اهمیت رفت و آمد در برقراری رابطه موثر خاطر نشان کرد: خانواده باید اجازه دهد کودک با همسالان خود تعاملی دو سویه و آگاهانه داشته باشد. و همچنین در جهت بیان نیازهایش باید به او تذکر دهیم که می‌تواند با عبارت بهتر است و یا عبارت پرسشی بعد از اتمام صحبت بزرگترها نیاز خود را مطرح کند.  
 
انتهای پیام /
 

برچسب ها: کودک ، مهارت ، ارتباط ، آموزش
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.