سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

انتشار ويرايش جديدمناسك حج مطابق بافتاواي رهبرانقلاب

همزمان با نزديك شدن ايام اعزام زائران ايراني به حج تمتع، كتاب مناسك حج با ويرايش جديد مطابق با فتاواي حضرت آيت‌الله خامنه‌اي، رهبر معظم انقلاب اسلامي از سوي حوزه نمايندگي ولي فقيه در امور حج وزيارت منتشر شد.

به گزارش گروه اجتماعی باشگاه خبرنگاران ، كتاب مناسك حج (ويرايش جديد) مطابق با فتاواي حضرت آيت‌الله خامنه‌اي از سوي دفتر مقام معظم رهبري تهيه و تنظيم و به همت مؤسسه فرهنگي هنري مشعر در بهار ۱۳۹۳ منتشر شد.
 

فضيلت و اهميت حج، حكم ترك حج، انواع حج و عمره، ساختار كلي حج تمتع و عمره آن، حج افراد و عمره مفرده، حج قران، احكام كلي حج تمتع، حجةالاسلام و حج نيابتي، اعمال عمره، ميقات‌هاي حرام، احرام، طواف و نماز آن، سعي بين صفا و مروه، تقصير، اعمال حج، وقوف در عرفات، وقوف در مشعرالحرام، رمي جمره، قرباني، تقصير يا حلق، اعمال مكه مكرمه، بيتوته در منا، رمي جمرات سه‌گانه، استفتائات حج و عمره و مسائل متفرقه از موضوعات مطرح‌شده در اين كتاب است.

در مقدمه اين كتاب در ذيل موضوعي با عنوان فضيلت و اهميت حج مي‌خوانيم: حج در اصطلاح شرع مقدس، مجموعه‌اي از مناسك خاص است كه يكي از اركان زيربنايي اسلام به شمار مي‌آيد، چنان‌كه در روايتي از حضرت امام باقر (عليه‌السلام) آمده است «بني الاسلام علي خمس؛ علي‌الصلاه و الزكاه و الصوم و الحج و الولايه؛ اسلام بر پنج پايه بنا شده است: نماز، زكات، روزه، حج و ولايت».

حج خواه، حج واجب باشد يا مستحب، فضيلت و پاداش فراوان دارد و از پيامبر اعظم و اهل‌بيت مطهر آن حضرت (عليهم السلام) روايات بسياري در فضيلت حج وارد شده است. امام صادق (عليه‌السلام) مي‌فرمايند «الحاج و المعتمر وفدُالله، ان سألوه أعطاهم و ان دعوهُ اجابهم و ان شفعوا شفعهم و ان سكتوا ابتدأهم و يعرضون بالدرهم الف الف درهم؛ حج‌گزاران و عمره‌گزاران، ره‌پويان راه خدايند، اگر از او طلب كنند، عطا فرمايد و چون او را بخوانند، پاسخ دهد و چون شفاعت كنند، بپذيرد و آن‌گاه كه خاموشي گزينند، با آنان شروع نمايد و آنان در مقابل هر درهم (كه در حج هزينه كنند) هزار هزار درهم باز پس گيرند».

حكم ترك حج عنوان مسأله ديگري از اين كتاب است كه ذيل آن آمده است: حج از ضروريات دين به شمار مي‌آيد. و وجوب آن با دلايل فراوان در كتاب و سنت به اثبات رسيده است، و كسي كه با دارابودن شرايط و علم به وجوب حج، ان را ترك كند، گناه كبيره مرتكب شده است. خداوند متعال در قرآن كريم مي‌فرمايد «ولله علي‌الناس حج‌البيت من استطاع اليه سبيلا و من كفر فان‌الله غني عن العالمين؛ حج‌گزاران بيت‌الله، براي خداوند بر آنان كه استطاعت دارند، واجب است و هر كه كفر ورزد و (حج نگزارد)، البته خداوند از جهانيان بي‌نياز است».

و از حضرت امام صادق (عليه‌السلام) چنين روايت شده است: «من مات و لم يحج حجةالاسلام و لم يمنعه من ذلك حاجة تجحف به و او مرض لا يطيق فيه الحج او سلطان يمنعه، فليمت يهوديا او نصرانيا؛ هر كه بميرد و حج نگزارده باشد، در حالي كه نيازي كه اجحاف به حالش باشد، يا بيماي سخت يا پادشاه (ستمگر) او را از حج باز نداشته باشد، پس بايد يهودي يا نصراني بميرد».

در اين كتاب به موضوعات ديگري نيز اشاره شده كه موضع حجةُ‌الاسلام نمونه‌اي از آن است كه دربردارنده مطالبي به اين شرح است: «در اصل شريعت، بر هر شخص مستطيع در طول عمر، بيش از يك بار حج واجب نيست كه آن حجةالاسلام نام دارد. وجوب حج فوري است بدين معنا كه در صورت تحقق شرايط استطاعت، بايد در همان سال نسبت به انجام حج مبادرت نمايد و به تأخيرانداختن آن بدون عذر، جايز نيست و اگر به تأخير اندازد، معصيت كرده است و حج بر ذمه او باقي است و واجب است كه در سال بعد (و در صورت به جا نياوردن، در سال‌هاي بعد) آن را به جا آورد.

اگر به‌جا آوردن حج در سالي كه استطاعت پيدا كرده، منوط به فراهم‌آوردن برخي مقدمات مانند سفر كردن و تهيه اسباب و امكانات آن باشد، بايد نسبت به تهيه آن مقدمات اقدام كند، به گونه‌اي كه مطمئن باشد در آن سال حج را درك مي‌كند؛ پس اگر شخص مكلف در اين كار كوتاهي كند و حج را به جا نياورد، معصيت كرده و حج بر ذمه او باقي است و بايد آن را ادا كند، هر چند شرايط استطاعت از ميان برود».

چاپ پنجم كتاب مناسك حج با ويرايش جديد مطابق با فتاواي حضرت آيت‌الله خامنه‌اي از سوي دفتر مقام معظم رهبري تهيه و تنظيم و به همت مؤسسه فرهنگي هنري مشعر در بهار ۱۳۹۳ با شمارگان ۵۰۰۰ نسخه در ۱۹۶ صفحه و به قيمت ۳۰۰۰ تومان منتشر شده است.



انتهای پیام /
برچسب ها: حج ، کتاب ، مناسک
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.