سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

پیشنهاد غذایی آخر هفته

گل کلم مانع سرطان و زخم معده می‌شود

جالب است بدانید در صورتی که به مقدار کافی فیبر در برنامه غذایی خود داشته‌باشید مواد غذایی به نرمی از روده‌ها عبور می‌کنند بنابراین دستگاه گوارش سالم تری خواهید داشت.

به گزارش مجله شبانه باشگاه خبرنگاران، نمی دانم آیا تا کنون فهرست خواص انواع سبزی‌ها به ویژه گل کلم را مرور کرده اید. اگر این کار را انجام نداده اید یا اطلاعات کمی درباره خاصیت های این نوع از سبزی دارید باید بگویم که گل کلم منبعی سرشار از فیبر رژیمی است که در هضم بهتر غذا نقش مهمی دارد.

جالب است بدانید در صورتی که به مقدار کافی فیبر در برنامه غذایی خود داشته‌باشید مواد غذایی به نرمی از روده‌ها عبور می‌کنند بنابراین دستگاه گوارش سالم تری خواهید داشت. جالب اینکه ترکیبی در گل کلم موسوم به «گلوکورافین» وجود دارد که می‌تواند از شکم و روده‌ها در برابر ابتلا به برخی بیماری‌ها از جمله سرطان و زخم معده پیشگیری کند.

اکنون کمی با خواص این نوع سبزی آشنا شدید. به طور قطع حدس زده اید که پیشنهاد آخر هفته ما به شما طبخ چند نوع غذا با گل کلم است. پس با دقت بخوانید تا سفره آخر هفته متنوع تری داشته باشید.
 
خورشت گل کلم

 آخرین روز هفته است و باید هرچه زودتر دست به کار شوید و غذایی برای اعضای خانواده تدارک ببینید، اگر هم مهمان دارید که به طور قطع باید هرچه زودتر آستین های خود را بالا بزنید و غذایی خوش طعم برای آنها آماده کنید. پیشنهاد ما برای شما خورشت گل کلم است. برای طبخ این غذا باید 500 گرم بدون استخوان یا 750 گرم با استخوان گوشت ماهیچه یا سردست، 3 قاشق سوپخوری پیاز سرخ کرده، یک عدد گل کلم متوسط، سه تا چهار قاشق سوپخوری آبلیمو، یک تا 2 قاشق سوپخوری شکر، یک قاشق چایخوری زعفران ساییده شده یا یک قاشق سوپخوری رب گوجه فرنگی، نمک و فلفل به میزان کافی تهیه کنید.

اکنون گوشت را به قطعات کوچک به اندازه یک گردو خرد کرده و بشویید، سپس آن را با پیاز سرخ کرده، در ظرف مناسبی بریزید و در ظرف را بسته روی حرارت ملایم قرار دهید. فراموش نکنید که باید هر چند دقیقه یک بار آن را هم بزنید تا آب گوشت کشیده شود. در قدم بعدی 2 لیوان آب داخل گوشت بریزید و صبر کنید تا گوشت بپزد. در صورتی که آب گوشت کشیده شد و به اندازه کافی پخته نشد،به آن کمی آب گرم اضافه کنید. شکر، آبلیمو و زعفران حل شده را در آب جوش بریزید. البته می توانید به جای زعفران نیز از  رب گوجه فرنگی استفاده کنید.

نمک و فلفل را به آن اضافه کنید. اکنون گل های کلم را به قطعات کوچک و به اندازه یک گردو خرد کنید. بعد آنها را شسته، داخل گوشت ریخته و هم بزنید. در ظرف را بگذارید تا گل‌های کلم با حرارت ملایم بپزند. چاشنی و نمک آن را بچشید تا با ذایقه تان جور باشد. این را هم بگویم که می توانید با توجه به ذایقه خودتان این خورش را ترش یا شیرین کنید. نکته دیگر اینکه خورشت شما بعد از پختن نباید زیاد آب داشته باشد و کلم ها  هم نباید زیاد پخته و له شوند.
 
 خوراک ویژه گل کلم

 خوراک ویژه گل کلم  پیشنهاد دیگر ما برای روزهای پایانی هفته است. غذایی که باید برای تهیه آن مواد زیر را آماده کنید؛ 2 پیمانه گل شده گل کلم، یک عدد متوسط کدو خورشتی، پنج عدد  قارچ،6عدد متوسط گوجه فرنگی، یک عدد متوسط سیب زمینی، زعفران و روغن زیتون، نمک، فلفل و زردچوبه به مقدار لازم. اگر مواد بالا را در منزل نداشتید و مجبور شدید برای تهیه آنها سری به بازار بزنیدوآنها را خریداری کنید، بعد ازبازگشتن به خانه و استراحت و بازیافت انرژی از دست رفته خود آستین هایتان را بالا بزنید و به آشپزخانه بروید.

ابتدا تمام سبزی‌هایی را که تهیه کرده‌اید به جز گوجه فرنگی، خورد کنید و در قابلمه بریزید، سپس گوجه فرنگی ها را که اگر دوست داشتید در غذا دیده شوند خورد کنید، در غیر این صورت آنها را با دقت رنده کرده و با یک لیوان آب مخلوط کنید. اکنون آنها را  به مواد داخل قابلمه اضافه کنید. نمک، ادویه و زعفران آب کرده را بیفزایید و بگذارید به مدت یک ساعت بپزد، پس از اینکه این زمان سپری شد با خیال راحت خوراک را در ظرف مورد نظر بریزید و روی آن را تزیین کنید. شما می توانید خوراک ویژه گل کلم را با روغن زیتون سرو کنید.  كوكوی گل كلم انواع کوکو از جمله غذاهایی به شمارمی رود که در فرصت کم می توان آنها را آماده کرد، به عبارتی می توان از کوکوبه عنوان نوعی غذافوری(فست فود) یاد کرد که ضررهایی که سایر غذاهایی راکه در این دسته جای می گیرند برای افراد ندارد و به نوعی غذایی خانگی و خوش طعم محسوب می شود. اگر عادت به طبخ انواع کوکو دارید توصیه می کنم کوکوی گل کلم را نیز تجربه کنید، نوعی از کوکو که شاید تاکنون افراد کمی آن را تهیه کرده باشند. اگر مصر هستید که آن را طبخ کنید600 گرم گل کلم، چهار تا پنج عدد تخم مرغ، یک عدد پیاز درشت رنده شده، یک و نیم قاشق غذا خوری آرد، 2 قاشق غذا خوری جعفری خرد شده، یک قاشق مرباخوری روغن مخصوص سرخ کردن یا روغن حیوانی، نمک، فلفل و زرد چوبه به مقدار لازم تهیه کنید.

 در قدم بعدی گل کلم را به قطعه گل های کوچکتر تقسیم و با دقت بشویید، سپس آنها را با 2 لیوان آب به مدت یک ربع تا بیست دقیقه بپزید. بعد از پخته شدن گل کلم را در صافی بریزید و 10 دقیقه بعد با پشت چنگال گل کلم را ریز کنید. به طوری که به تکه های ریزی تبدیل شود ولی له نشود، در این مرحله باید فلفل،نمک، زرد چوبه،آرد، جعفری و پیاز رنده شده را اضافه کنید و خوب با هم مخلوط کنید. در آخر هم تخم مرغ را اضافه کرده و هم بزنید. موادتان را قالب بزنید یا به نحو دلخواه در ماهیتابه با حرارت کم سرخ کنید . البته فراموش نکنید که باید در ماهیتابه را ببندید تا کو کوی شما هم خوب پخته شود و هم نیاز به روغن زیادی نداشته باشد .
 
 گل کلم سوخاری

 گل کلم سوخاری را می توان به عنوان پیش غذا یا در کنار غذای اصلی به عنوان خوراکی جانبی یا تزیینی استفاده کرد. اگر موافق هستید آن را امتحان کنید، نخست گل کلم، تخم مرغ، آرد سفید، آرد سوخاری یا پودر نان خشک، پنیر پارمسان (در صورتی که این نوع از پنیر با ذایقه تان جور در نمی آید می توانید از آن استفاده نکنید)، نمک، فلفل،  زرچوبه و آویشن را آماده کنید. خیال تان راحت باشد نیاز به صرف زمان زیادی ندارید و فقط باید چند دقیقه ای وقت بگذارید.

 بنابراین گل کلم را تکه تکه کرده و به هر اندازه که خودتان دوست دارید گل کنید. توصیه می کنم گل های شما زیاد کوچک نباشد. البته این بستگی به سلیقه تان هم دارد. در قدم بعدی درون سه کاسه به ترتیب آرد سفید، تخم مرغ و پودر سوخاری بریزید و به هر کدا م ازاین مواد کمی ادویه بزنید. اگر دوست داشتید می توانید دراین مرحله از پنیر پارمسان هم استفاده کنید و آن را به پودر سوخاری یا آرد یا هر دوی این مواد بزنید. گل کلم ها را اول درون آرد سفید، سپس درون تخم مرغ و در نهایت در پودر سوخاری بزنید و آنها را درون ظرفی بگذارید.

 می توانید گل های کلم را در روغن سرخ کنید یا آنها را در فر بگذارید.  اگر پخت با فر انتخاب شماست باید از قبل فر را گرم کنید، سپس گل هایی را که آماده کرده اید درون آن بگذارید. زمانی که گل کلم ها طلایی شدند با کفگیر آنها را از روغن خارج کنید و روی دستمال تمیز آشپزخانه بگذارید تا روغن اضافی خود را از دست بدهند. اگر ذایقه شما می پسندد که  گل کلم ها نرم باشد قبل از شروع به پخت این غذا گل کلم ها را درون آب و نمک بجوشانید و بعد سایر مراحل طبخ را انجام دهید. حالا که گل کلم سوخاری شما آماده شده است امتحان کنید، با ذایقه تان جور در می‌آید؟ نوش جان./حمایت
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.