سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

فانی خبر داد

ورود 5 هزار و 700 مدرسه در طرح تعالی مدیریت مدرسه / اجرای آزمایشی طرح بودجه‌ریزی عملیاتی در 600 مدرسه

وزیر آموزش و پرورش از ورود 5 هزار و 700 مدرسه در طرح تعالی مدیریت مدرسه خبر داد.

به گزارش خبرنگار اجتماعی باشگاه خبرنگاران ، علی‌اصغر فانی وزیر آموزش و پرورش در مراسم افتتاحیه دوره تأمین مدرسین طرح تعالی مدیریت مدرسه که صبح امروز در دانشگاه شهید رجایی برگزار شد گفت: ارتقای کیفیت استراتژی امروز آموزش و پرورش است و امروز دانش‌آموزان ما دو سوم سقف دانش‌آموزانی بوده که ما تجربه کردیم. همچنین امکانات نیز 1.5 برابر شده که طبیعی است از ترکیب این دو گزارش نتیجه می‌گیریم که باید به کیفیت آموزش و پرورش بپردازیم.

وی در ادامه با اشاره به اینکه امروز بسیاری از مدارس ما یک‌نوبته‌ است افزود: فضاهای آموزشی نسبتا خوبی در اختیارمان است که در مقایسه با سال‌های گذشته بحث‌های کمی دغدغه امروز آموزش و پرورش نیست بلکه کیفیت مدنظر است بنابراین استراتژی و راهبرد اصلی آموزش و پرورش ارتقای کیفیت آموزشی و تربیتی است.

فانی همچنین تصریح کرد: آموزش و پرورش بزرگ‌ترین وزارتخانه و پرجمعیت‌ترین دستگاه دولتی کشور است و به تعبیر دیگر آموزش و پرورش نه فقط به عنوان عظیم‌ترین و پرجمعیت‌ترین دستگاه بلکه به عنوان مهم‌ترین دستگاه در کشور مطرح است بنابراین زیرساخت منابع انسانی هر کشور در آموزش و پرورش شکل می‌گیرد و امروز آموزش و پرورش کشور آینه آینده کشور است.

وی با اشاره به اینکه آموزش و پرورش با وجود چنین وسعت و اهمیتی مملو از مسائل و چالش‌هاست گفت: همه وزرایی که در این چند ساله در این وزارت‌خانه بوده‌اند هر کدام به تعدادی از این مسائل پرداختند و همچنین منطق و مدیریت صحیح به ما می‌گوید که با توجه به محدودیت منابع، زمان و فرصت می‌بایست در مدیریت‌ سازمان‌ها اولویت‌گذاری کنیم یعنی مدیری موفق‌تر است که در کار خود اولویت داشته باشد.

وزیر آموزش و پرورش ادامه داد: در این مدت کمتر از یک سالی که از استقرار دولت یازدهم می‌گذرد ما در آموزش و پرورش به مدد همکاران و مدیران خود نزدیک به 750 مسئله را احصاء نمودیم که در درونش چند سیاست مدیریتی استخراج شده است.

فانی از ساماندهی و بهسازی نیروی انسانی به عنوان یکی از سیاست‌های مدیریتی استخراج شده خبر داد و اضافه کرد: وجود یک میلیون همکار فرهنگی به لحاظ کمی و کیفی نیاز به یک توجه جدی دارد زیرا که توزیع نامناسب نیروی انسانی در آموزش و پرورش اعم از رشته جنسیت و موقعیت جغرافیایی از یک طرف و کمبود شایستگی‌ها و مهارت‌های حرفه‌ای در تعدادی از همکاران فرهنگی دو چالش جدی است که در بخش نیروی انسانی آموزش و پرورش وجود دارد.

فانی با اشاره به اینکه کلید انقلاب اداری و تحول در نظام آموزشی کشور و رشد شایستگی‌های حرفه‌ای تحول در نیروی انسانی است گفت: ارتقای مدیریت آموزشگاهی جز سیاست‌های جدی وزارت‌خانه است همان‌طور که در طرح قابل توجه که در سال‌های گذشته اجرا کردیم مدرسه با ثابت نگه داشتن نیروی انسانی، دانش‌آموزی تجهیزات آموزشی و محتوای آموزشی و با در رأس قرار گرفتن یک مدیر مدرسه با یک اختیارات مختصری متحول شد.

وزیر آموزش و پرورش از عملیاتی کردن به عنوان سومین سیاست آموزش و پرورش خبر داد و گفت: تا وقتی که مدیر مدرسه نسبت به دخل و خرج مدرسه احساس مسئولیت نکند و اختیارات لازم را نداشته باشد بهره‌وری در آموزش و پرورش پایین خواهد آمد بنابراین امسال به طور آزمایشی طرح بودجه‌ریزی عملیاتی را در 600 مدرسه اجرا خواهیم کرد که یک تیم پژوهش‌گری را در رأس این طرح به منظور ارزیابی قرار داده‌ایم.

فانی همچنین تصریح کرد: توسعه مشارکت چهارمین سیاست آموزش و پرورش است و ما به این یقین رسیده‌ایم که بدون مشارکت اولیاء،‌مربیان ،‌معلمین و غیره نمی‌توان آموزش و پرورش خوبی را اداره کرد و تکیه صرف به اعتبارات دولتی مشکل آموزش و پرورش را حل نخواهد کرد.

وی در ادامه با اشاره به اینکه 8.5 درصد دانش‌آموزان در مدارس غیردولتی مشغول به تحصیل هستند افزود: این درحالی است که می‌توان با اتخاذ سیاست‌های درست و اعمال برنامه‌های صحیح این نسبت را افزایش داد و ما امسال با ابلاغ یک بسته حمایتی به آموزش و پرورش استان‌ها به دنبال مشارکت در آموزش و پرورش هستیم و هدف‌گذاری که در این خصوص کرده‌ایم این است که در دو سال آینده به مرز 12 درصد برسیم.

فانی با اشاره به اینکه تمرکز زدایی پنجمین سیاست آموزش و پرورش است گفت: آموزش و پرورش سازمانی به شدت متمرکز و با رسمیت بالا است که این امر سبب می‌گردد خلاقیت، نوآوری،‌ ابتکار و مسئولیت‌پذیری از بین رود.

وی ادامه داد: اگر توفیق پیدا کنم که در آموزش و پرورش ادامه خدمت دهم به طور یقین این پنج سیاست را با جدیت دنبال می‌کنم زیرا که این پنج سیاست داروی درد مزمن آموزش و پرورش است.

وزیر آموزش و پرورش در خصوص برنامه تعالی مدیریت مدرسه نیز گفت: برنامه تعالی مدیریت مدرسه گامی برای عملیاتی شدن سه سیاست از پنج سیاست در آموزش و پرورش است؛‌ ارتقای مدیریت آموزشگاهی، توسعه مشارکت و تمرکز زدایی سه سیاستی است که طرح تعالی را پشتیبانی می‌کند.

فانی در ادامه با اشاره به حضور 380 نفر از استان‌ها در دوره آموزشی تأمین مدرسین برنامه تعالی مدیریت مدرسه افزود: سیاست مدرسه ‌محوری که در سال‌های 76 و 77 بحث شد و در 9 سال اخیر نیز به آن توجهی نشد یک سیاست اساسی است زیرا که مدرسه محور تعلیم و تربیت است.

وی در پایان با اشاره به اینکه امسال 5 هزار و 700 مدرسه در برنامه تعالی مدیریت مدرسه وارد می‌شوند گفت: اگر استانداردها را بومی کنیم و گام به گام ارزیابی و امتیاز دهیم با توانمندسازی کارکنان مدرسه می‌توانیم به تعالی مدرسه دست پیدا کنیم.

انتهای پیام/
برچسب ها: تعالی ، مدیریت ، بودجه
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.