سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

خانواده ساده در "رمضان آن سال"

تله فیلم طنز«رمضان آن سال» به نویسندگی مهناز نظری و تهیه كنندگی امیرعباس كنی و كارگردانی فریدون فرهودی در عید فطر امسال از شبكه دو بعنوان شبكه كودك و خانواده پخش شده است.

به گزارش حوزه رادیو تلویزیون باشگاه خبرنگاران؛ تله فیلم طنز «رمضان آن سال» به نویسندگی مهناز نظری و تهیه كنندگی امیرعباس كنی و كارگردانی فریدون فرهودی در عید فطر امسال از شبكه دو بعنوان شبكه كودك و خانواده پخش شده است. 

مریم (با بازی ﻓﺮﺣﻨﺎﺯﻣﻨﺎﻓﯽﻇﺎﻫﺮ) به رسم هرساله كه مادرش در روز ولادت امام حسن (ع)، مراسم افطاری برپا می كرده امسال نیز قصد دارد مراسم را به عنوان یادبود مادرش برگزار كند. محسن برادر او(با بازی ﺭﺿﺎ ﺁﺣﺎﺩﯼ) كه سال هاست در خارج از ایران زندگی می كند قصد دارد برای مراسم یادبود به ایران بیاید. او پولی برای مریم فرستاده تا مراسم را در تالاری شیك و با غذاهای متنوع برگزار كند اما مریم پیشنهاد او را نمی پذیرد و به این دلیل كه مادرش مراسمی ساده را دوست داشته ، مراسم را در خانه برگزار می كند . اما اتفاقاتی توسط اهالی مجتمع آنها پیش می آید كه برنامه ی مریم را با مشكل مواجه می كند اما در نهایت با كمك همسایه ها بر مشكلات فائق می آید و مراسم آبرومندی را برپا می كنند.... 
 
ارائه و ترویج زندگی ایرانی –اسلامی ، تاكید بر ساده زیستی و دوری از تجمل گرایی و نیز ترویج سنت حسنه افطاری های ساده و بی تكلف با زبان شیرین طنز ، تم و مضمون این تله فیلم را تشكیل می داد. 
 
اما رمضان آن سال ، مولفه های مهم دیگری را در نظر داشته است و بر اجرای آن نیز كوشیده است از جمله مواردی كه می توان به آن اشاره كرد : 
 
توجه به  بنیان خانواده و روابط صمیمانه افراد خانواده با یکدیگر ، حمایت از یکدیگر و تعاون و یاری به یكدیگر و تلاش برای رفع مشكلات دیگران از جمله مواردیست كه در دل داستان گنجانده شده است. مردهای خانواده در كنار همسران خود در كارهای منزل كمك می كنند و پرویز نیز با همسر خود كه دچار افسردگی شده همراهی كامل دارد. همسایه ها نه تنها از احوال یكدیگر با خبرند بلكه به یكدیگر كمك و همكاری نیز می كنند.پرویز خواهر خود (با بازیﺷﯿﻮﺍ ﺧﺴﺮﻭ ﻣﻬﺮ) كه همسرش را از دست داده است زیر بال و پر خود گرفته است. 

توجه به ساده زیستی و قناعت تقریباً در تمامی لحظات فیلم دیده می شود . قناعت و ساده زیستی در خانه ی مریم ، نصیحت های مریم و پرویز به الهه، برگزاری مراسم یادبود مادر در خانه با غذاهایی ساده و در نهایت مراسم عروسی  فرهاد و نیكو مشاهده می‌شود. 

ترویج ازدواج ساده ، بهنگام و آسان.پرویز(با بازی مجید شهریاری ) به دخترش الهه (با بازی بهاران بنی احمدی ) كه كمی اسیر تجملات است و برای رسیدن به این تجملات خود و خانواده را به سختی هایی دچار می كند ضمن اینكه تا اندازه ای همراهی می‌كند نصیحت نیز می‌كند كه آنچه در خواستگاری مهم است ویژگی ها و اخلاق و رفتار طرفین است نه ظواهر زندگی آنها و نباید در مساله مهم ازدواج فقط به ظواهر توجه كرد.همچنین زوج دیگر داستان نیز كه اگر چه زندگی خود را با سادگی شروع كرده اند اما به خاطر جوانی و سوء تفاهم با یكدیگرقهر می كنند با توصیه اعضا خانواده مریم آشتی می كنند و زندگی خود را در روز میلاد امام حسن آغاز می‌كنند. 

رمضان آن سال توانسته با نشان دادن حضور سالمند در خانه و زندگی آنها در كنار فرزندان ، اهمیت توجه به سالمند و تاكید بر برخوردی توام با احترام و صبر و حوصله را به مخاطب نشان دهد.هوشنگ  ( با بازی علیرضا علیا) با پدر خود (با بازی محمد حاج حسینی)كه آلزایمر نیز دارد زندگی می كند و رابطه احترام آمیزی با پدر خود دارد. سایر اعضا این خانه نیز رابطه بسیار محترمانه ای با سالمند مجتمع دارند.    

حضور كودك در زندگی از مواردیست كه در حال حاضر جزء سیاست‌های جمعیتی كشور محسوب می شود. حضور ریحانه(با بازی خوب  كیمیا حسینی) در فیلم و نمایش  اعمال و رفتار نیكو از وی ، آموزشی برای مخاطبان كودك فیلم بوده است. 

توجه به فطرت پاك و بی غل و غش كودك نكته دیگری بود كه در فیلم مشاهده می شد.ریحانه ضمن اینكه سحر اولی است و همراه با خانواده خود در مناسك عبادی نظیر روزه داری شركت می‌كند برخی كارهای نادرستی كه مشاهده می‌كند رانمی پسندد و دیگران را نهی از منكر و امر به معرف می‌كند. 

رمضان آن سال همچنین تلاشی داشت در جهت اصلاح الگوی مصرف . هشدار درباره بحران كم آبی و صرفه جویی در آن در سكانس های مختلفی مشاهده می‌شد. 

 توجه به ایتام (ابتدا افطاری به یكی از همسایه ها كه به تازگی پدر خود را از دست داده اند داده می‌شود)، توجه به حجاب برتر و رعایت حریم زن و مرد (خانم‌ها و دختران مجتمع در مقابل همسایگان خود از حجاب برتر استفاده می‌كنند)، توصیه به رعایت حال روزه داران (هوشنگ به شاگرد خود توصیه می‌كند در ماه مبارك رمضان هوای مشتری‌های خود را داشته باشد)، كار و كوشش و اشتغال كاراكترهای مرد قصه (همه كاراكترها شاغل هستند و در ماه مبارك رمضان نیز به این كار و كوشش خود ادامه می دهند)، رعایت حال مستاجران توسط صاحبخانه ها (هوشنگ اگر چه به طنز از مستاجران خود گله می كند اما هوای آنها را دارد ) و ... بخش‌هایی از پیام‌های جانمایی شده در این تله فیلم بوده است. 


انتهای پیام /اس
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.