سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

تبریز/

بیش از 1000 اثر از دوران قاجار در موزه قاجار تبریز

مدیر موزه قاجار تبریز گفت: بیش از1000 اثر از دوران قاجار در موزه قاجار تبریز نگهداری می شود.

شکوفه ابوالفتح زاده درگفتگو با خبرنگارباشگاه خبرنگاران تبریز ،افزود: علاوه بر آثار ذکر شده تعدادی ازاین آثار نیز در گنجینه  موزه قاجار نگهداری می شود و برخی ازآثار موجود در گنجینه هر چند ماه یکباردر معرض نمایش قرار می گیرد.

وی با اشاره به اینکه به دلیل کمبود فضا نمی توان تمامی آثار گنجینه موزه قاجار را در معرض نمایش قرار داد اظهار کرد: به دلیل اهمیت تاریخی و ثبتی بودن ساختمان موزه قاجار نمی توان تعداد طبقات را افزود.

مدیر موزه قاجار با بیان تاریخچه مختصری از ساختمان و آثار موجود در موزه گفت: شهر تبریز در دوره های مختلف تاریخ ایران دارای ارزش و اهمیت خاصی بوده که در دوره ایلخانان و قاجار این شکوه به اوج خود رسیده است.

وی ادامه داد: در دوره قاجار عمارتهاو خانه های بسیار زیبائی احداث شده بود که خانه امیرنظام گروسی یکی از باارزشترین بازمانده های این خانه های تاریخی است، که هنوز هم با صلابت و عظمت خاصی خودنمائی می کند.

ابوالفتح زاده با اشاره به اینکه این موزه در محله ششگلان كه يكي از محلات قديمي تبريز است قرار دارد، گفت: اين خانه كه اكنون از آن به عنوان موزه قاجار استفاده مي‌شود در دوره ناصرالدين ‌شاه و در زمان پيشكاري اميرنظام گروسي و توسط وي بنا گرديده است. منابع حاكي از آن است كه در دوره‌هاي بعد نيز واليان آذربايجان در اين عمارت سكونت داشته‌اند. خانه امير نظام در سال 1370 از سوي سازمان ميراث فرهنگي خريداري شده و با توجه به آسيبهاي جدي كه به بنا رسيده بود با حفظ ويژگيهاي معماري بنا و شاخصهاي سنتي مورد بازسازي قرار گرفت و در ارديبهشت ماه سال 1385 پس از اتمام عمليات ساختماني به عنوان موزه قاجار مورد بهره‌برداري قرار گرفت.

وی با بیان اینکه دليل انتخاب اين بنا به عنوان موزه قاجار اهميت دارالسلطنه تبريز در دوره قاجار بوده است.تشریح کرد: در اوايل دوره قاجار در زمان عباس‌ميرزا اين شهر وليعهدنشين گرديد و پس از آن نيز جانشينان سلاطين قاجار در اين شهر مستقر شدند و به هنگام رسيدن به سلطنت به پايتخت عزيمت مي‌كردند. همچنين در دوره جنگهاي ايران و روس اين شهر مركز ثقل و مقر فرماندهي بوده است. در خاطرات ناصرالدین شاه در سفرسوم وی به فرنگ از این خانه توصیف فراوان شده است.

وی ادامه داد: این عمارت در دو طبقه و با زیربنای 1500 مترمربع ساخته شده است. ساختمان مشتمل بر دو حیاط اندرونی و بیرونی است که باغچه‌ها و حوض‌ها، زیبایی آن را دوچندان می‌کند. 16 ستون با سرستون‌های زیبا ایوان سراسری را نگه داشته‌اند. در طبقه بالا پنجره‌های مشبک اُرُسی با شیشه‌های رنگی، گچبری‌های نمای شمالی و جنوبی، آینه‌کاری‌ها و گچبری‌های تالارهای داخلی و جانبی به زیبایی مجموعه می‌افزایند. در زیرزمین حوضخانه‌ای وسیع وجود دارد که یکی از زیباترین قسمت‌های بنا است. ستون‌های استوار حوضخانه و آجرکاری سقف آن بسیار چشمگیر است.

مدیر موزه قاجار تبریزبا بیان اینکه تمامی آثار در دو طبقه و در تالارهای مختلف طبقات تقسیم بندی گردیده اند تصریح کرد: تالار اول شامل :تالار سكه، تالار بافته، تالار چيني، تالار آبگينه، تالار  فلزات، تالار موسيقي، تالار خاتم و تالار زيرزمين این ساختمان شامل تالار سنگ، تالار اسلحه، تالار رجال و فرامين، معماري و تالار شهرسازي می باشد.

وی با تشریح برخی از آثار موجود در طبقات گفت: در تالار سکه می توان انواع و اقسام سکه های نقره و طلای عهد و سلاطین قاجار را مشاهده کرد . تالار بافته شامل پارچه های بسیار نفیس و با ارزش دوره قاجاریه و لباسهای آن دوران و چند جفت پاپوش چرمی کودکانه را دید که زیبایی خاصی به موزه بخشیده است . تالار چینی شامل ظروف سفالی و چینی زیبا و چشم نواز است که بعضی از آنها هم به سفارش رجال متشخصی ساخته و اسم سفارش دهنده هم در وسط ظرف ضرب شده است . پایه های قلیال دوره ناصری و عهد مظفری نیز از دیگر اشیای نفیس این تالار می باشد . تالار فلزات شامل ظروف زیبای فلزی بوده که در نوع خود منحصر به فرد هستند .

 وی ادامه داد: تالار موسیقی که به نظر من جالبتر بود در برگیرنده یک عدد پیانوی بسیار قدیمی ، یک دستگاه رادیوی لامپی و سه دستگاه گرامافون همراه با صفحات بسیار نفس و گرانقیمت قدیمی از اساتید موسیقی سنتی آذربایجان همچون مناجات ها و تصانیف زنده یاد ابوالحسن اقبال آذر و اساتید موسیقی سنتی ایران همچون کمانچه باقرخان و تار درویش خان و ... بوده که انسان را به وجد می آورد ... نکته جالبتر اینکه گذرنامه استاد اقبال آذر ، یک عدد سه تار بسیار قدیمی و یک عدد تار ایرانی که پوست روی آن از بین رفته بود از دیگر اشیای جالب توجه این تالار به شمار می آید .

ابوالفتح زاده ادامه داد: در طبقه دوم تالار سنگ شامل انواع لوازم و مجسمه های سنگی ، تالار اسلحه شامل انواع اسلحه های سر پر و ته پر به همراه باروت دان های چرمی و تالار فرامین که در آن تعداد قابل توجهی از تندیس ها و فرامین و احکام صادره که ممهور به مهر مظفرالدین میرزا ( مظفرالدین شاه ) بود از نظر بازدید کنندگان می گذشت .

وی افزود: طی دو سال اخیریک سالن جدید با عنوان فانوس ایجاد شده است که اموال آقای ضرابی به صورت امانی تحت عنوان فانوس های قدیمی که برخی از این فانوسها حتی به دوران قبل از قاجار نیز ببر می گردد نگهداری می شود.

وی ادامه داد: همچنین از نوروز سال 92 در کنار تالار موسیقی یک سالن موسیقی دیگر نیز جهت نگهداری آلت موسیقی آقای ساجدی که در نوع خود بی نظیر می باشد افزوده شده است که البته این آثار بصورت امانی نگهداری می شود.

ابوالفتح زاده با اشاره به اینکه موزه قاجار تبریز یکی از موزه های بزرگ و بی نظیر دوران قاجار می باشد گفت: آثار برجسته و بزرگی از دوران قاجار در کاخ های نیاوران و گلستان و ... تهران که در واقع کاخ های دوران قاجار می باشد، موجود می باشد و در سایر شهرها نیز فقط در شیراز موزه قاجار که در آن تعدادی از لباس های آن دوران نگهداری می شود وجود دارد.

وی با بیان اینکه این موزه از معدود موزه‌های تخصصی و موضوعی در سطح کشور به شمار می‌رود افزود: ازسایر اقدامات این موزه جهت رضایت گردشگران برگزاری نمایشگاهی فصلی و موقت مختلف از جمله نمایشگاه آینه و تمبر.... می باشد.

وی خاطر نشان کرد: عموما نوع بازدیدکنندگان در فصول مختلف سال متفاوت می باشد از جمله در فصول مهر تا اسفند بیشتر دانش آموزان، دانشجویان و پژوهشگران می باشد و در این زمینه علاوه بر آثار موجود از کتابخانه کوچکی که در طبقه زیرزمین این ساختمان قرار دارد نیز استفاده می شود.

مدیر موزه قاجار یادآور شد : بر همین اساس به زودی باتوجه به افزایش گردشگران و تفاوت نوع اکثر بازدیدکنندگان در فصول مختلف  به زودی کتابخانه تخصصی دوران قاجار نیز در موزه قاجار ایجاد خواهد شد.
 
انتهای پیام/
برچسب ها: موزه ، قاجار ، تبریز
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.