سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

ادعای کریستین ساینس مانیتور:

ایران و آمریکا دیدگاه مشترکی درباره عراق دارند

یک روزنامه آمریکایی مدعی شد ایران و آمریکا برای حل بحران در عراق دیدگاه مشترکی دارند.

به گزارش سرويس بين‌‌الملل باشگاه خبرنگاران، روزنامه کریستین ساینس مانیتور چاپ آمریکا روز چهارشنبه در گزارشی به قلم "هووارد لافرانچی" در پایگاه اینترنتی خود مدعی شد: درحالی  که عراق با بحران سیاسی مواجه است ایران و آمریکا که برای رفع این بحران تلاش می کنند اکنون متوجه شده اند که هر دو در یک زمین بازی می کنند . ایران و آمریکا اکنون درباره چالش های فزاینده خاورمیانه از جمله یافتن جانشینی برای نوری مالکی نخست وزیر عراق دیدگاه مشترکی دارند.

این روزنامه مدعی شد: وزارت امور خارجه آمریکا در اقدامی با هدف بهبود روابط با آمریکا از بازی های دوستانه تیم ملی والیبال ایران در کالیفرنیا حمایت کرد. احتمالا اعضای تیم های والیبال ایران و آمریکا در میانه مسابقه دوستانه خود این فرصت را بدست بیاورند تا درباره چالش های پیش روی خاورمیانه با هم گفتگو کنند(!).

نویسنده گزارش کریستین ساینس مانیتور در ادامه نوشته است اکنون بعد از چند سال اختلاف نظر درباره تحول سیاسی عراق و اتهامات واشنگتن، اکنون تهران و واشنگتن در عراق در کنار هم قرار گرفته اند و دیدگاه مشترکی دارند. ایران و آمریکا هفته گذشته بطور تلویحی نشان دادند که از نامزدی حیدر العبادی برای نخست وزیری عراق حمایت خواهند کرد. قرار است حیدر العبادی جایگزین نوری مالکی شود. تهران و واشنگتن هر دو گروه شبه نظامی موسوم به دولت اسلامی عراق و شام را که در حال پیشرفت در عراق است خطری جدی برای این کشور و تهدیدی برای منافع خود در منطقه می‌دانند.

فواد معصوم روز دوشنبه حیدر العبادی را بعنوان نامزد پست نخست وزیری عراق معرفی کرد. 

"کنت پولاک" تحلیلگر امور ایران و عراق در موسسه بروکینگز در واشنگتن ادعاکرد ایران برای رفع اختلافات عراق تلاش کرده است.

علی شمخانی دبیر شورای امنیت ملی ایران روز دوشنبه در بیانیه ای در تهران اعلام کرد همه گروه های سیاسی عراق باید منافع ملی این کشور را فراتر از خواسته های سیاسی خود بدانند.

"پولاک" گفت کاملا مشخص است که ایران بسیار بیشتر از آمریکا در این کشور نفوذ دارد. این موضوع باعث می شود که ایران و آمریکا درباره تحولات کنونی عراق دیدگاه مشترکی داشته باشند.

کارشناسان معتقدند حداقل اکنون ایران و آمریکا هر دو گروه داعش را تهدیدی عمده برای منطقه می دانند و مواضع مشترک ایران و آمریکا در قبال عراق باعث خواهد شد عراق با ثبات و متحد بتواند با قدرت با گروه های شبه نظامی مقابله کند.

انتهای پیام/
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.