سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

تولید بزاق مصنوعی از پلیمرهای سلولزی توسط پژوهشگر ایرانی

محققان دانشگاه علوم پزشکی مشهد موفق به طراحی و ساخت بزاق مصنوعی با استفاده از پلیمرهای سلولزی شدند.

به گزارش گروه وبگردی باشگاه خبرنگاران، بزاق مصنوعی به همت دکتر حسین عرفایی، استاد گروه فارماسوتیکس دانشکده داروسازی دانشگاه علوم پزشکی مشهد طراحی و به شماره 80187 ثبت اختراع شده است.

دکتر حسین عرفایی درباره این اختراع اظهار کرد: این محلول بر مبنای ایجاد محیط فیزیولوژیکی بدون عارضه برای دهان همانند محیط فیزیولوژیک بدن طراحی و ساخته شده است.

استاد دانشکده داروسازی دانشگاه علوم پزشکی مشهد خاطر نشان کرد: این محلول با استفاده از مشتقات سلولزی به عنوان مواد ویسکوز کننده و املاح اصلی بدن با محاسبه غلظت بافری و افزودنی‌های مناسب برای پایداری و طعم فرموله شده که تا حداقل سه سال در دمای معمولی (25 درجه سانتی گراد) قابل نگهداری است.

عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی مشهد خاطر نشان کرد:‌ این بزاق برای تخفیف علائم خشکی دهان بیماران مختلف از جمله مصرف کنندگان داروهای آنتی کلی نرژیک و سرطانی‌های تحت شیمی درمانی و نیز در تحقیقات دندانپزشکی برای نگهداری دندان‌ها در محیط مشابه محیط دهان قابل استفاده است.

عرفایی تصریح کرد:‌ این بزاق مصنوعی تا کنون توسط محققان دانشکده‌های دنداپزشکی مشهد، تبریز، یزد و شیراز مورد استفاده قرار گرفته است.

استاد دانشکده داروسازی دانشگاه علوم پزشکی مشهد درمورد مصرف این فرآورده در بیماران تصریح کرد: مقدار مصرف دربیماران روزی پنج بار و هر بار یک قاشق مرباخوری به صورت مزمزه دهانی درمدت یک دقیقه است و استفاده از آن تا دو ساعت دهان را مرطوب نگه می دارد.

منبع: ایسنا
برچسب ها: وبگردی ، بزاق ، مصنوعی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.