سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

یک کارگردان تئاتر در گفتگو با باشگاه خبرنگاران:

بررسی کیفیت آثار هنری جایگاهی در میان منتقدان ندارد

منتقدان جایگاهی را برای بررسی کیفیت آثار هنری قائل نیستند.

حسن رونده کارگردان تئاتر در گفتگو با خبرنگار تئاتر باشگاه خبرنگاران ضمن اشاره به جایگاه نقد در تئاتر ایران گفت:از بدو پیدایش نقد به صورت آکادمیک و ژورنالیستی این حوزه از جایگاه رفیعی میان هنرمندان برخوردار بوده است اما در طی دوره‌های مختلف با فراز و فرودهایی همراه شده است.

وی افزود: اصولا در حوزه نقد باید منتقد از دانش به روز برای مقابله با آثار و جریان های هنری برخوردار باشد. اگر این پارامترها لحاظ شود مخاطبان می‌توانند از دانش منتقد بهره لازم را ببرند ولی اگر منتقد خود را به روز نکند نمی‌تواند در این حوزه راه گشا واقع شود.

رونده تصریح کرد: در تئاتر ایران نیز این مسئله کاملا مشهود بوده و این مهم برای بدنه تئاتر راه گشا است و منتقدان جایگاهی برای کیفیت آثار هنری در نظر نگرفته‌اند.

این کارگردان تئاتر ضمن اشاره به تأثیر یک نقد مناسب در پیشرفت تئاتر اظهار داشت: اصولا حرفه نقادی رابطه‌ی علت و معلولی با خلف یک اثر هنری دارد، بنابراین حضور منتقدان کارگشا می‌تواند در بالا بردن کیفیت آثار هنری نقش بسزایی داشته باشد.

وی در پایان در مورد اینکه یک منتقد خوب می‌تواند یک کارگردان خوب هم باشد گفت: این یک اصل نیست، اما اگر منتقد با زبان و ابزار آلات صحنه به صورت علمی و عملی آشنا شود در این زمینه تجربه لازم را به دست می‌آورد و می‌تواند یک کارگردان خوب شود.

انتهای پیام /
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.