سایر زبان ها

صفحه نخست

انتخابات

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

ضرورت فرهنگ‌سازی در جهت رفع مشکلات "محیط زیست"

دبیر ستاد آب، خشکسالی، فرسایش و محیط زیست معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری گفت: فرهنگ‌سازی، نگاه علمی و رعایت ملاحظات زیست‌محیطی از جمله راهکارهای رفع مشکلات حوزه محیط زیست است.

به گزارش خبرنگار دانشگاهی باشگاه خبرنگاران و به نقل از مرکز روابط عمومی و اطلاع رسانی معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری، حسینعلی بهرامی، دبیر ستاد آب، خشکسالی، فرسایش و محیط زیست معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری درباره راهکارهای حل مشکلات حوزه محیط زیست عنوان کرد: فرهنگ‌سازی در فضای عمومی، نخبگان و مسوولان، علمی کردن نگاه به بحث محیط زیست و تدوین استانداردهای لازم از جمله راهکارهایی است که در راستای حل مشکلات این حوزه تاثیرگذار است.

وی ادامه داد: رعایت ملاحظات زیست محیطی و رعایت دقیق جرایم متجاوزان محیط زیست نیز از دیگر راهکارهایی است که موجب رفع مشکلات و مسایل این حوزه می شود. 

بهرامی با اشاره به این موضوع که اگر چه برخی به سازمان محیط زیست به عنوان یک مانع نگاه می کنند، گفت: با تمام فراز و نشیب‌ها در عمل غالبا از این مانع عبور کرده و این سازمان را دور می زنند. به طور مثال چگونه است که کارخانه هایی چون فولاد که مصرف آب بالایی دارند در نقاط کویری ساخته می شود یا سدهایی در مناطقی ساخته می شود که با قطع شدن حقآبه های محیط زیست کل اکوسیستم پایاب سد دگرگون می شود و حتی به تخلیه روستاها و تعطیلی فعالیتهای کشاورزی می انجامد. در مواردی مرحله آبگیری هم نمی رسد که این نشانگر این است که سازمان حفاظت از محیط زیست نتوانسته است در زمینه آمایش سرزمین نقش تعیین کننده ایفا کند یا اصلا این نقش از این سازمان گرفته شده است. آمایش سرزمین به مفهوم آن است که هر گونه توسعه باید با در نظر گرفتن ملاحظات زیست محیطی صورت گیرد که متاسفانه این نقش تاکنون مغفول مانده است و غفلت از این امر تخریب روزافزون محیط زیست را به دنبال دارد. 

دبیر ستاد آب، خشکسالی، فرسایش و محیط زیست معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری درباره اقدامات این ستاد برای حمایت از حوزه محیط زیست اظهار کرد: بسترهای مناسبی برای حمایت ازفناوریهای مرتبط با محیط زیست از سوی ستاد آب،خشکسالی، فرسایش و محیط زیست ایجاد شده است. این بسترها فناوریهای فرسایش، ریزگردها، آلودگی هوا و آلودگی آب را پوشش می دهد و از کلیه شرکتها، افراد، سازمانها و نهادهایی که حرف جدی در این ارتباط دارند حمایت خواهد کرد.

وی همچنین اعلام کرد: با توجه به نبود ساختار مناسب پیگیری حتی انعقاد تفاهم نامه با سازمان محیط زیست نیز نتوانست زمینه همکاری ها را تقویت کند. 

بهرامی افزود: انشاءالهن با تعیین و معرفی نماینده محیط زیست در این ستاد زمینه همکاری ها به ویژه در بهره مندی محیط‌زیست از فناوری‌های پیشرفته تقویت شود. 

وی همچنین به ضرورت تدوین استانداردهای زیست محیطی با توجه به مقتضیات بومی اشاره کرد و گفت: در این زمینه ما غالبا تابع استانداردهای اروپایی هستیم که خود در دوره انقلاب صنعتی بدترین خسارت ها را به محیط زیست وارد کرده اند و رشد و توسعه خود را نیز انجام داده اند و کشورهای در حال توسعه را در یک پارادایم پیچیده گرفتار کرده اند.

دبیر ستاد آب، خشکسالی، فرسایش و محیط زیست معاونت علمی خاطر نشان کرد: بسیاری تلاش دارند سهم عوامل طبیعی در بروز مشکلات زیست محیطی را هم به گردن عوامل انسانی بیندازند که این دور از انصاف است و باید در بحث مشکلات محیط زیست سهم عوامل انسانی را از سهم طبیعت تفکیک کرد و باید بررسی کرد که به طور واقعی آیا تنها عوامل انسانی در این مشکلات دخیل هستند یا خود طبیعت نیز سهمی دارد. 


انتهای پیام/
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.