سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی: توسعه فرهنگ قرآنی اولویت نظام جمهوری اسلامی ایران است

"علی جنتی" در آیین اختتامیه پنجمین نمایشگاه قرآنی قشم اظهار داشت که اشاعه فعالیت‌های قرآنی و بویژه توسعه فرهنگ قرآنی در اولویت است و این توفیق با توصیه ها و رهنمودهای مقام معظم رهبری میسر شده است.

به گزارش گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران به نقل از ستاد خبری پنجمین نمایشگاه و جشنواره قرآنی قشم، آیین ختتامیه پنجمین نمایشگاه قرآنی قشم شامگاه 16 مردادماه با حضور «علی جنتی» وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، «آیت الله نعیم آبادی» امام جمعه بندرعباس، «شیخ عبدالرحیم خطیبی» امام جمعه اهل تسنن، «علی اکبر شعبانی فر» مدیرعامل سازمان منطقه آزاد قشم و مسئولان و مدیران فرهنگی و قرآنی در سالن مراسم و محافل این نمایشگاه برگزار شد.
 
«علی جنتی» وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در این مراسم طی سخنانی گفت: قرآن کتاب ارزش های الهی، کتاب فضیلت و نسخه عدالت است. قرآن، انسان را به اندیشیدن و حرمت گذاشتن به دینداری و احترام گذاشتن به آیین دیگران فرمان می دهد و به گفته پیامبر اکرم (ص)، قرآن کتابی است که زیبایی معنوی را به اوج می رساند و جان های شیفته را پروانه وار گرد هم می آورد.
 
وی ادامه داد: در روزگار ما که هنگامه خداجویی و توحیدباوری، از یک سو و دین ستیزی از سویی دیگر در جامعه ما رواج دارد، قرآن می تواند کلید معمای رابطه انسان با جهان باشد.
 
جنتی با اشاره به اینکه قرآن در ورطه فتنه ها، چراغ بصیرت می افروزد، بیان کرد: قرآن کتاب هدایت است و در شرایط مختلف، راه سعادت انسان را نشان می دهد. با درک عمیق قرآن که مربوط به جنبه معنوی انسان می شود، نکته های ژرفی برای انسان حاصل و نیازها و سوالات نوینی ایجاد می شود.
 
وی خاطرنشان کرد: قرآن، عامل وحدت همه مسلمانان و ملاک یگانگی همه انسان ها در جهان است. قرآن سند هویت و شناسنامه فرهنگی و اعتباری ما است و با استعانت از ائمه اطهار (ع) می توان به معارف آن دست یافت.
 
بالاترین مقام مسئول در وزارت ارشاد، قرآن را متعلق به انسان دانست و گفت: قرآن برای تامین زندگی و ایجاد تحول در زندگی انسان است و کتاب جاودانه ای است که کهنه نمی شود و با هر شرایط تازه ای، نکته‌های جدید در می آید. هنرمندان بسیاری برای تشریح و تصریح و طبع قرآن، همت بلند داشتند تا فرهنگ ما بالنده و با شکوه باشد.
 
وی به هنر نشأت گرفته از قرآن توسط هنرمندان اشاره کرد و افزود: بر کسی پوشیده نیست ادبیات و هنر این سرزمین، زمانی بالنده شد که با قرآن آمیخته شد. هنرهایی چون خوشنویسی، تذهیب، مینیاتور و ... به خاطر قرآن تکامل یافت.
 
به گفته وی، تمسک به قرآن است که به ما عزت و افتخار بخشیده و مردم ما را سربلند کرده است.
 
جنتی در ادامه با اشاره به فعالیت های قرآنی، توضیح داد: در نظام جمهوری اسلامی ایران، اشاعه فعالیت‌های قرآنی و به ویژه توسعه فرهنگ قرآنی در اولویت است و این توفیق با توصیه ها و رهنمودهای مقام معظم رهبری میسر شده که سیر فعالیت ها را مشخص کرده است.
 
وی درباره نمایشگاه های قرآن استانی، اظهار کرد: امسال، نمایشگاه قرآن تهران و نمایشگاه های قرآن در استان های کشور برگزار شد و نمایشگاه قشم یکی از آنها بود که با همت اهالی فرهنگ و تلاش ارزنده آقای ملانوری و حمایت های بی دریغ آقای شعبانی فر، برگزار شد.
 
وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی تاکید کرد: آنچه مهم است، توسعه فرهنگ قرآنی است و با ارائه کتب خطی و نفیس و نرم افزارهای قرآنی باید بتوان از نور هدایت آن بیشتر بهره گرفت و از آن به عنوان چراغ راه برای پیمودن راه سخت آینده نیز استفاده کرد.
 
وی با اشاره به حملات وحشیانه گروه داعش، در این مورد نیز گفت: در شرایطی که عناصر جاهل و کوردل به روی مسلمانان تیغ می کشند و زنان و کودکان به خاک و خون کشیده می شوند، تنها راه هدایت آنها، قرآن است.
 
جنتی در پایان از تلاش و همت دست اندرکاران برگزاری نمایشگاه قرآن تشکر کرد.


انتهای پیام/ اس
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.