سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

"اگزمای دوران نوزادی" شایع‌ترین علت پوسته شدن سر نوزاد

پوسته ریزی سر نوزاد یک عارضه طبیعی بوده که به علت ترشح غدد چربی پوست این حالت رخ می‌دهد.

هادی ساعی متخصص اطفال و فوق تخصص نوزادان در گفتگو با خبرنگار بهداشت و درمان باشگاه خبرنگاران گفت: پوسته ریزی سر نوزادان در روزها و هفته‌های اول پس از تولد در صورتی که مقدار آن زیاد نباشد یک عارضه طبیعی بوده که در اصطلاح گداره نام می‌گیرد. 

وی ادامه داد: به تدریج با رشد و بزرگتر شدن نوزاد پوست‌های سر او از بین می‌روند اما گاهی اوقات به علت ترشح غدد چربی پوست، این پوسته‌ها بیشتر شده و به هم می‌چسبند که حالت چسبندگی در موها ایجاد کرده و قلمه‌هایی روی سر او بسته می‌شود که به سختی به موهای شیرخوار می‌چسبند و قابل جدا شدن با دست نیستند که به اصطلاح کرادل کد نیز نام می‌گیرند. 

وی خاطر نشان کرد: گاهی اوقات نیز پوسته شدن سر شیرخوار به دلیل اگزمای دوران نوزادی است که خود را به صورت پوسته‌ریزی نشان می‌دهد. این پوسته ریزی‌ها قارچ یا بیماری صدف نیست و ممکن است یک حساسیت ساده باشد و میکروب‌ها هیچ نقشی در به وجود آمدن آنها ندارند. 

ساعی افزود: راه‌های مختلفی برای جدا کردن پوسته‌ها از سر نوزاد وجود دارد همچنین شامپوهای مخصوصی در بازار وجود داشته که پوسته بسته شده بر روی سر شیرخوار را نرم کرده تا از موی او جدا شوند همچنین راه ساده‌تری نیز وجود دارد به این گونه که والدین 2 الی 3 ساعت قبل از استحمام نوزاد سر او را با روغن نارگیل یا روغن زیتون کمی چرب کرده تا قلمه‌ها و پوسته‌ها نرم شده و راحت‌تر از مو و پوست او جدا شوند و سپس او را استحمام کنند. 

وی تصریح کرد: بهتر است به این نکته توجه شود چرا که قلمه‌ها در قسمت ملاج جلویی سر شیرخوار تشکیل می‌شود و قسمتی بوده که نرم است و هنوز استخوانی نشده در نتیجه بیشتر در این قسمت تشکیل می‌شوند. والدین نیز می‌ترسند در موقع حمام کردن نوزاد قسمت ملاج جلویی او را به دلیل نرم بودن خوب بشویند. 

ساعی گفت: والدین باید در هنگام استحمام نوزاد قسمت جلویی پوست سر را با دست خوب تمیز کنند و باید دانست که با این کار هیچ صدمه‌ای به مغز او وارد نمی‌شود. 

وی اذعان داشت: در صورتی که پوسته ریزی‌ها حالت اگزما باشد ممکن است تا 5 الی 6 ماهگی شیرخوار ادامه داشته باشد و اگر پوسته ریزی معمولی بود تا 2 الی 3 ماهگی ادامه داشته که با روغن زیتون و استحمام از بین می‌رود. 

انتهای پیام/ 
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۳
در انتظار بررسی: ۰
الیا
۰۲:۰۹ ۱۰ فروردين ۱۳۹۷
باسلام بسیار سپاسگزارم از راهنمایی شما استاد عزیز
sadaf
۲۰:۳۰ ۰۶ شهريور ۱۳۹۶
با سلام و خسته نباشید
از سایت مفیدو خوبتون تشکر می کنم
ناشناس
۱۲:۲۹ ۰۳ آذر ۱۳۹۴
سلام. ممنون از مطلب بسیار کاملتون. خیلی خیلی خوب بود