سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

مراقب باشید تار و پود ضمیرتان فرسوده نشود

یک روانشناس گفت: آسیب‌های جسمی و روانی در محل کار، به مرور زمان فرسودگی شغلی به همراه دارد.

 به گزارش خبرنگار اجتماعی باشگاه خبرنگاران، چشیدن طعم نان داغ و البته حلال بر سر سفره هر فرد بسیار دلچسب و گوارا است. نان در فرهنگ ما نماد مایحتاج روزانه افراد محسوب می‌شود.  
نانی که به دست آوردنش در این روزها بسیار سخت و گاهی غیر ممکن است و به تبع آن الگوی نان آور خانه نیز به کلی تغییر کرده و بانوان نیز دوشادوش مردان در تأمین معیشت خانه سهیم هستند، اما در سالهای اخیر این الگو به فرزندان خانه نیز تسری پیدا کرده است، فرزندان از سویی برای بر ثمر نشستن تحصیلات خود و یا برای کمک به خرج خانواده به اشتغال روی آورده‌اند، گذشته از استقلال فردی و مالی که برای افراد در پی دارد، گاهی ساعات طولانی کار و تداوم روزهای کاری، خستگی مفرط برای افراد به همراه دارد. به همراه خستگی، آسیب‌های فراوانی نیز افراد را تهدید می‌کند.

در این خصوص ندا اصغری، روانشناس در رابطه با فرسودگی شغلی اظهار داشت: فرسودگی شغلی به معنای تحلیل قوای روانی و گاهی نیز با افسردگی همراه است. تحلیل قوای روانی همراه با افسردگی در دراز مدت حتی به کارزدگی نیز می‌انجامد و علاوه بر خستگی فیزیکی آسیب‌های روانی، عاطفی را نیز به همراه دارد. 

 وی افزود: فرسودگی شغلی در دو جنسیت به طور یکسان دیده می‌شود و این مسئله در تمامی شغلها شایع است. 

این روانشناس تصریح کرد: فقدان انرژی و نشاط در محل کار، انباشتگی انرژی‌های منفی در فرد یکی دیگر از آسیب‌های فرسودگی شغلی است که این مسئله برخی از افراد را هر روز در محل کار خود آزار می‌دهد و بدون آنکه متوجه این آسیب باشند هر روز در فرسودگی شغلی تحلیل می‌روند و در نهایت با معضل روحی و روانی و جسمی شدیدی مواجه می‌شوند.
 
وی در ادامه بیان کرد: لازم است افراد قبل از شروع کار به خود آگاهی برسند و از ویژگیهای شخصیتی و روحی خود آگاهی کامل داشته باشند تا بتوانند شغلی که با روحیات آنان سازگاری بیشتری دارند انتخاب کنند. 

اصغری در پایان خاطر نشان کرد: همیشه افراد بر طبق نظر خود نمی‌توانند اشتغال داشته باشند به همین علت بهتر است برای جلوگیری از فرسودگی شغلی با مشاور در ارتباط باشند تا با مراقبه و تکنیک‌های آرامشبخش، تکنیک‌های صحیح تنفسی و دیگر اصول آموزشی آرامش را در خود تقویت کنند وانرژی‌های منفی را از خود دور کنند. 

البته نباید این نکته را از نظر دور داشت که متولیان اشتغال در کشور بهتر است قبل از استخدام افراد از طریق پرسشنامه، شناخت کافی از روحیات آنان به دست آورند تا بتوانند شغل مناسب برای آنان در نظر بگیرند تا بدین ترتیب بهره‌وری در کشور روند صعودی داشته باشد.

گزارش از شبنم رخ فیروزگرانی 

انتهای پیام /
 
 

برچسب ها: آسیب ، روح ، شغل
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.