سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

بازسازی شناختی راهبردی برای غلبه بر عصبانیت

یکی از راهبردهای غلبه بر عصبانیت بازسازی شناختی است که هر کس می‌تواند این کار را انجام دهد.

 به گزارش خبرنگار اجتماعی باشگاه خبرنگاران، یکی از روش‌های غلبه بر عصبانیت، بازسازی شناختی است. منظور از بازسازی شناختی این است که هر شخص می‌تواند افکارش را تغییر دهد. پس شما هم اگر بخواهید می‌توانید بر عصبانیت خود غلبه کنید.
 
بر این اساس مریم ملک صالحی مشاور و روانشناس در گفتگو با خبرنگار اجتماعی باشگاه خبرنگاران اظهار داشت: همواره عده‌ای از مردم به هنگام عصبانیت تمایل دارند که با صدای بلند حرف بزنند، ناسزا بگویند و خلاصه به گونه‌ای افکار درونی خود را منعکس سازند. البته باید توجه داشت که وقتی فرد عصبانی است می‌تواند افکار وی خیلی غمناک و حتی اغراق باشد. در این موارد توصیه می‌شود که به جای این افکار و رفتارها، افکاری را که مثبت تر و منطقی‌ترند جایگزین کنید. 

برای مثال به جای آنکه بگویید: آه چقدر وحشتناک است،‌همه چیز خطرناک و مضر است، کاری از دستم بر نمی‌آید به خودتان بگویید: این مسئله تأثیر بدی بر من ندارد و علت مضطرب بودن من در این مورد قابل درک است، اما همه چیز به آخر نرسیده و عصبانیت نمی‌تواند مرا اسیر خودش کند.  
وی تصریح کرد: هنگام عصبانی شدن عباراتی مانند این ماشین هرگز کار نمی‌کند، شما اغلب فراموشکار هستید صحیح نیستند. کلمه‌های هرگز، غالبا و امثال آن در هنگام عصبانیت برای خود و یا هر شخص دیگری که به کار ببریم می‌توانند سبب شوند که ما احساس کنیم عصبانی شدنمان به حق و به جا بوده و راه حال دیگری وجود نداشته است. همچنین این کلمه‌ها می‌تواند به عنوان توهین به افرادی محسوب شود که قصد کمک به ما را دارند و در نتیجه وضع را برای ما ناگوارتر کند

وی افزود: برای مثال شما دوستی دارید که اغلب دیر سر ملاقات حاضر می‌شود از گفتن عباراتی مثل: تو همیشه دیر می‌کنی، تو اغلب آدم غیر مسئولی هستی، تو واقعا شخص بی فکری هستی و ... اجتناب کنید چون این جملات می‌تواند وی را از دست شما عصبانی کرده و برنجاند و به جای این عبارات به هنگام عصبانیت بهتر است ببینید مشکل چیست پس بکوشید برای آن راه حل مناسبی پیدا کرده که برای هر دوی شما مناسب باشد و سبب رسیدن لطمه به دوستیتان نشود. 

گفتنی است که ما با دور کردن ذهنمان از بی منطقی و روی آوردن به منطق می‌توانیم عصبانیت خود را کاهش دهیم و از افکار منفی مانند اینکه همه چیز باید مطابق میل ما باشد و یا اعمال و رفتار ما همیشه مورد تأیید دیگران باشد برخود باشیم. 

گزارش از ایده مفرح

انتهای پیام /
برچسب ها: راهبرد ، غلبه ، عصبانیت
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.