سایر زبان ها

صفحه نخست

انتخابات

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

پیام وزیر بهداشت به مناسبت روز خبرنگار؛

در انعکاس دقیق؛ انتقاد مفید، همواره در کنارتان هستیم

خبرنگاران به‌عنوان مشعل‌های اطلاع رسانی كشور، می توانند با انعکاس دقیق اخبار به‌عنوان منتقد و پرسشگر ، دوره روشنگری افكار عمومی و توسعه همه‌جانبه و پايدار را رقم بزنند.

به گزارش گروه علمی پزشکی باشگاه خبرنگاران و به نقل از وب دا؛ سید حسن هاشمی به مناسبت فرا رسیدن روز خبرنگار(17 مرداد) در پیامی تاکید کرد: 
شما خبرنگاران موظف‌اید تااخباری در اختیار عموم بگذارید كه درست، دقیق و معتبر باشد و نباید حقیقتی را عمداً تحریف یا خراب کنید و هر آنچه که حق مردم است بدانند را، از دید آنها پنهان نگذارید.

متن کامل پیام بدین شرح است:

خبرنگاران به شرافت قلم‌شان شهره‌اند و شرافت، پرچمی است بر قلم‌آنان كه به محض نوشتن به اهتزاز و جنبش درمی‌آید. تلاشی خستگی ناپذیر، بر اساس مسئولیت اجتماعی و حرفه‌ای، با هدف تامین حقوق مردم در دستیابی به اطلاعات؛ با تعهد به این اصول، جان و جهان خبرنگار وقف مخاطبانش می‌شود. او در آرزوی مشاركت مردم با توانمندسازی آنان، دنبال آن است فلك را سقف بشكافد و با ساختن جهانی آگاه، بالنده و تكامل جو، طرحی نو دراندازد. همین همت بلند است كه همگان خالصانه، متعهدانه و با افتخار، تلاش می‌كنند گوی سبقت تبریك و تهنیت به مناسبت 17 مرداد روز خبرنگار را از یكدیگربربایند.

‌من نیز مایلم از این فرصت برای سخن گفتن با شما استفاده ‌كنم تا رسالت بزرگ جامعه رسانه‌‌ای را مورد بازخوانی و تاكید قرار دهم. دین خود را هرچند اندك به مجاهدانی ادا كنم كه با قدم‌های استوار متكی به ایمان به‌خدا، قلم‌های خود را برای عشق و خدمت به مردم و اعتلای كشور به‌كار بردند هم‌چون شهید صارمی و به كار می‌برند هم‌چون شما. همگان آگاهند كه رویین‌تنی‌تان با تكیه به اصول اخلاق حرفه‌ای حاصل شده ، و نام‌تان را در آسمان و زمین با تبعیت از اصولی چون احترام به حریم خصوصی و حفظ كرامت انسانی، احترام به منافع عمومی و ارجح دانستن آن در هر شرایط و احترام به ارزش‌های جهانی و تنوع فرهنگ‌ها، بر پایه همزیستی جاودان كرده‌اید. بر همگان آشكار است كه برپایهٔ اعلامیه سازمان یونسکو، شما خبرنگاران موظف‌اید تااخباری در اختیار عموم بگذارید كه درست، دقیق و معتبر باشد و در درستی اخباری که به دست می‌آورید، پژوهش و اندیشه می‌کنید. نباید حقیقتی را عمداً تحریف یا خراب کنید و هر آنچه که حق مردم است بدانند را از دید آنها پنهان نگذارید.

این اصول اشاره به آن دارد كه گویی شغل خبرنگاری را برای ایفای نقش اول خلاقیت انتخاب کرده‌ اید، به‌نحوی كه قلم‌تان، روزها و شبها، درپی گشودن پلک‌های اندیشه به سمت نور مطلق است. امحای جنگ و تجاوز به‌حقوق ملت‌ها هم‌چون حقوق مردم غزه، ارتقای نظم نوین اطلاعاتی و استعمار زدایی از آن، جز با آگاهی بخشی و تلاش شما برای توزیع عادلانه اطلاعات و به ویژه اطلاعات و دانش استراتژیك، میسر نمی شود.

گاهی كه توفیق می‌یابم از تحریریه‌ای دیدن كنم، از مشاهده خبرنگاری كه دغدغه پركردن شكاف‌های خبری مخاطب خود را دارد و غرق تفكر، از پنجره ذهن‌اش، به آن سوی پنجره تحریریه یعنی به واقعیت نگاه می‌اندازد، به‌وجد می‌آیم و گمان می‌كنم كه اینان شوریدگانی هستند كه در زندگی، هیچ تفریحی برایشان جذاب‌تر از دواندن قلم بر روی کاغذ نیست.

عزیزان، بس آگاهم كه خوردن گرد تحریریه، هیچ خبرنگاری را به قله ثروت و مكنت نرسانده است، هرچند با آگاهی از مخاطره آمیز و سخت بودن شغل‌تان، با همه ایثارگری‌هایی كه به خرج می‌دهید، شاید از امكانات اولیه زندگی برخوردار نباشید، كه درجای خود باید تامین شود، ولی شما آموزگاران بزرگی هستید كه به‌تبعیت از دین خاتم تاكید می‌كنید سنگ محك آدمیت، نیازها و دغدغه‌های اوست، و دغدغه‌های برتر بی‌تردید نزد انسان‌های متعالی‌ است.

 تعالی جامعه راهی ندارد جز آن‌كه نویسندگان و خبرنگارانش برای سوال‌های جدید پاسخ‌های جدید می‌یابند و زندگی به دوره‌ی کارآموزی تغییر چهره می‌دهد كه در آن آدمی آفریدن را از خالق خود می‌آموزد و هر روز خلق جدیدی را در جریده خود تجربه می‌كند؛ چه در زندگی روزمره خود آموخته‌اید كه آخرین حرکت قلم روی كاغذ خبر، به معنای پایان خبرنیست، بلکه به معنای آغاز نگارش خبر دیگری است كه به‌زودی باید به كمك كلمات و كارشناسان فن به زوایای پنهان و تاریك نور بیندازید و به كشف حقیقتی نوین نایل شوید. از این منظر اثر هر رسانه، به‌مثابه جهانی جدید، کارگاه خلاقیت شماست كه از اندیشه تان تراوش می‌كند. ولی آیا زندگی بدون نگرش و خلاقیت شما امکان پذیر است؟

كماكان امید دارم، دیدگاه شما مزه زیبایی‌ها را در ذهن مخاطبان‌تان بچشاند، هویت تاریخی گذشته،‌ حال و جدیدشان را ثبت و ضبط ‌كند و قانونمندی‌های نوینی را در زندگی روزمره به معرفی بنشیند و این‌همه آن‌جا اهمیت می‌یابد كه با معرفی گزاره‌ها و عملكردها ، به ما بگویید کجای مسیر نیازمند اصلاح است . و این خود به‌معنای رهایی از سرگردانی و عدم تكرار اشتباه، و رفتن به سوی تحکیم امنیت و آرامش روحی و روانی جامعه و تنویر افکار عمومی نسبت به حوادث و رخدادها است.

با این رویكرد است كه در وزارت بهداشت،‌ درمان و آموزش پزشكی انتقادهایتان را چون سرمه به چشم می‌كشیم و هر یك را نعمتی برای خود و مردم می‌دانیم. از این منظر افكار شما و قلم‌تان محرم اسرار ملت و مسئولان است، و بر اساس اصل برائت در قانون اساسی، همگی خودی محسوب می‌شوید و تمام همت‌مان بر این است برای آن كه تجربه تلخ بی‌اعتمادی و سرمایه‌سوزی گذشته تكرار نشود، همواره در كنارتان باشیم و شما را نیز به‌عنوان مشعل‌های اطلاع رسانی كشور،  با انعکاس دقیق و انتقاد مفید به‌عنوان منتقد و پرسشگر داشته باشیم تا از خلال تحقق پرسمان واقعی، دوره روشنگری افكار عمومی و توسعه همه‌جانبه و پایدار را رقم بزنیم. از حوصله‌ای كه به خرج دادید سپاسگزارم.

روز خبرنگار بر شما فرهیختگان عرصه اطلاع رسانی مبارك

دکتر سید حسن هاشمی وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی


انتهای پیام/

تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.