سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

دبکا فایل:

ناتوانی ارتش اسرائیل در شکست حماس عیان شد/ ایران دریافت که سران اسرائیل در دو جنگ نتوانستند نیروهای تحت حمایت آنها را شکست دهند

به دنبال اعلام آتش بس سه روزه میان حماس و رژیم صهیونیستی پایگاه صهیونیستی دبکا فایل در مقاله‌ای عنوان کرد پیغام این آتش بس ناتوانی ارتش اسرائیل در شکست حماس است.

به گزارش سرويس بين‌‌الملل باشگاه خبرنگاران، سایت صهیونیستی دبکا فایل در حالی که هیئت اسرائیلی در پایان 24 ساعت اول آتش بس سه روزه در جنگ غزه، برای مذاکرات غیر مستقیم با حماس وارد قاهره شدند، سخنگوی دولت اسرائیل سه شنبه شب  پا را فراتر گذاشت تا مردم را متقاعد کند که جنگ غزه تمام شد. و دشمن به طور جدی تحقیر شده است. 

ژنرال بنی گانتز رئیس ستاد مشترک ارتش  اسرائیل رفت تا آنجا  پیش رفت که اعلام کرد: "اکنون ما وارد  یک دوره تجدید قوا می شویم." سربازانی که از میادین جنگ 28 روزه غزه خارج شده اند انتظار این پیام را نداشتند.

دبکا در ادامه می نویسد اعلام پایان جنگ غزه از سوی سران ارتش در حالی است که قبلا سناریویی برای تسخیر کامل نوار غزه در دست بررسی بود.

به نوشته دبکا، بر اساس این سناریو صدها سرباز اسرائیلی کشته می شدند و برای پاکسازی نوار غزه از وجود 20هزار نیروی مقاومت و انهدام ماشین نظامی آنها، این منطقه 5سال  به اشغال ارتش در می‌آمد.

این سناریو برای آرام کردن اسرائیلی‌های ناراضی، از جمله شهروندانی که در محدوده نزدیک نوار غزه زندگی می کردند، و به خاطر آن که خطر هنوز دفع نشده بود حاضر به بازگشت نبودند، در نظر گرفته شده بود.

جدی ترین گزینه ای ، که وزرای کابینه و در هفته اول جنگ آن را بررسی و رد کردند، اعزام نیروهای نظامی برای انجام حمله برق آسا برای از بین بردن مراکز فرماندهی حماس و ساختار هسته نظامی و خروج سریع بود. 

دبکا می افزاید اگر به جای ده روز حمله هوایی این گزینه پیگیری می شد ممکن بود جان فلسطینی های بسیاری حفظ شود و اموال آنها تخریب نشود.

اما این هفته دوباره، سیاستمدارانی که جنگ را اداره می کنند، تصمیم گرفتند جنگ را کوتاه کنند.

این مقاله می افزاید تصمیم به برقراری آتش بس و گفتگوی غیر مستقیم با حماس یکی از پر هزینه ترین و پرانتقادترین تصمیم ها  برای نخست وزیر بنیامین نتانیاهو، در داخل بود. 

دبکا در ادامه به تبعات این آتش بس برای نتانیاهو و اسرائیل اشاره کرد و نوشت:
در اولین روز آتش بس، امتیاز نخست وزیر بنیامین نتانیاهو در نظرسنجی ها به 60 درصد کاهش یافت، در حالی که در اوج عملیات به 80درصد افزایش یافته بود.

روشی که رهبران اسرائیل جنگ غزه را اداره کرده و به نتیجه رساندند دارای چهار پیامد است: 
1- واقعیت این است که حماس همچنان ایستاده و بسیاری از زیرساخت های نظامی آن سالم باقی مانده ، که هسته یک ارتش منظم فلسطینی را ، که اسلام گرایان قبل از آغاز عملیات لبه دفاعی در تاریخ 7 ژوئیه، نداشتند. ، فراهم می کند.
این هسته در حال حاضر یک نیروی مبارزه فعال به خوبی آموزش دیده و دارای محبوبیت ملی است - نه فقط در نوار غزه بلکه در حوزه دولت خودگردان فلسطین در کرانه باختری هم محبوب است . 

بنابراین حماس با یک کارت نظامی تازه به میز مذاکره قاهره می‌آید.

2.چشم انداز تغییر اوضاع و سازگاری نوار غزه پس از جنگ ،مبهم و نامشخص است. دولت اسرائیل تلویحا گفته است که محمود عباس رئیس تشکیلات خود گردان فلسطین ، ممکن است فرد مناسبی برای رهبری چنین سازگاری باشد. این یک رویای محض است. شاخه نظامی حماس هرگز حکمرانی قلمرو خود را به رقیب خود نمی دهد. و عباس هم هیچ تمایلی به سازگاری با طرح اسرائیل برای غزه نشان نمی‌دهد. 

3.هنگامی که بان کی مون، در تاریخ 22 ژوئیه به قدس سفر کرد تا برای آتش بس در غزه و مذاکرات در مورد علل ریشه ای اختلاف اسرائیل و فلسطین تلاش کند، نتانیاهو فریاد زد: شما نمی توانید با حماس صحبت کنید. آنها افراط گرایانی مانند القاعده ، طالبان و یا بوکو حرام هستند.! 

او متوجه نبود که  سخنانش در جهان اسلام  شنیده می شود.  آنجا چشم ها به دقت دنبال تمام صحنه های جنگ غزه را دنبال می کند ، پس از آن ،از این سخنان اینطور برداشت شد که  نتانیاهوجنگ با غزه را  همسطح و مشابه جنگ با القاعده دانسته است. بنابراین، پس از توقف عملیات علیه حماس، اسرائیل ممکن است دست خود را در لانه زنبورهای جدید ببیند. اکنون،  داعش و جبهه النصره سوریه در حال گسترش دامنه  جنگ های خود به لبنان هستند. آنها ممکن است آنجا متوقف نشوند. 

اگر اعضای این گروه، اینطور قضاوت کنند که ارتش اسرائیل در شکست حماس ناتوان بوده، آنها ممکن است به سراغ اسرائیل بیایند و تهدید جدید بسیار خطرناکی ایجاد کنند. 

4. ایران هم این حقیقت را درخواهد یافت که سران اسرائیل دو بار در دو سال نتوانستند در برابر نیروهای تحت آموزش و حمایت آنها پیروز شوند اول در جنگ با حزب الله لبنان، در سال 2006 - که مساوی به پایان رسید و اکنون هم جنگ با فلسطینیان به همان ترتیب پایان یافت.


انتهای پیام/
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
ناشناس
۰۰:۱۷ ۱۶ مرداد ۱۳۹۳
ایران جانم فدایت