سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

رییس کمیسیون برنامه و بودجه شورای اسلامی شهر تهران خبر داد:

راه اندازی سیستم نرم افزار نظارتی کمیسیون برنامه و بودجه از پروژه های شهرداری

علیرضا دبیر در هشتاد و سومین جلسه علنی شورای چهارم از اجرای پایلوت سیستم نرم افزار نظارتی کمیسیون برنامه و بودحه از پروژه های مستمر و غیر مستمر در شهر تهران خبر داد.

به گزارش خبرنگار اجتماعی باشگاه خبرنگاران، در جریان گزارشی که علیرضا دبیر از عملکرد یکساله کمیسیون برنامه و بودجه در دوره چهارم شورای اسلامی شهر تهران (شهریور ماه ۹۲ - مردادماه ۹۳) ارائه کرد؛‌ با اشاره به سیستم دستی نظارت کارشناسان کمیسیون برنامه و بودجه توضیح داد:‌ در شورای قبل کارشناس با سه برگ برای بازدید از پروژه ها مراجعه می کردند اما با راه اندازی سیستم نرم افزار نظارتی جدید؛ به زودی این کار با نرم افزار انجام می شود.
 
رییس کمیسیون برنامه و بودجه تاکید کرد:‌ در گذشته تنها بر پروژه های سرمایه ای غیرمستمر نظارت دقیق انجام می شد اما با راه اندازی این سیستم بر روی پروژه های مستمر مثل آسفالت خیابان ها نیز نظارت خواهد شد.  
 
وی با اشاره به همکاری انجام شده با سازمان فناوری اطلاعات برای راه اندازی نرم افزار نظارتی در طول شش ماه گذشته خاطر نشان کرد:‌ برای آشنایی کارشناسان کلاس های آموزشی مستمری به منظور ارتقا سطح دانش و نحوه استفاده از سیستم نظارتی برگزار شده است.
 
وی از اجرای آزمایشی نرم افزار نظارت دوره ای در شهرداری منطقه یک خبر داد و گفت:‌ سیستم نرم افزاری فوق ظرف مدت ۱۵ روز آینده در کلیه مناطق ۲۲ گانه شهرداری تهران اجرا می شود.
 
دبیر این سیستم را یکی از یادگارهای شورای چهارم دانست و از گستردگی آن در سطح تمام معاونت ها؛‌مناطق؛ سازمان ها و شرکت ها خبر داد و گفت:‌ اگر حمایت و پشتیبانی اعضای کمیسیون نبود دستاوردهای فعلی را نداشتیم.
 
رییس کمیسیون برنامه و بودجه با اشاره به سه کمیته مصوب در این کمیسیون مبنی بر کمیته منابع انسانی به ریاست کاشانی؛‌ کمیته نظارت بر برنامه و بودجه و کمیته اقتصادی و تنظیم مقررات شهری به ریاست تقی پور از تاسیس کمیته فناوری و اطلاعات در آینده نزدیک خبر داد و گفت:‌ از سی ام مهرماه که جلسات کمیسیون آغاز شد تا کنون ۶۴ جلسه اصلی کمیسیون و ۹۵ جلسه تکمیلی در شش محور اصلی برگزار شد.  
 
بررسی لوایح و طرح های ارجاع شده؛ بازدیدهای نظارتی دوره ای سه ماهه؛ بررسی گزارش های حسابرسی واحدهای مربوط به شهرداری؛‌ پیگری اجرای مصوبات کمیسیون برنامه و بودجه و مصوبات شورا؛ پیگیری و ساماندهی وضعیت نیروهای انسانی شاغل در شهر تهران و تهیه و تنظیم راهکارهای مناسب و برنامه ریزی در خصوص بهبود وضعیت ساختار شهرداری تهران را محورهای اصلی جلسات کمیسیون دانست و عناوین لوایح بررسی شده در کمیسیون را نام برد.  
 
علیرضا دبیر همچنین در خصوص تعامل کمیسیون برنامه و بودجه با ادارات و ارگان های دولتی توضیح داد:‌ جلسات مشترکی با نمایندگان مجلس شورای اسلامی؛ استانداری؛‌ شهرداری و شورا برگزار شده و در آنها برای بررسی و رفع مشکلات شرکت فاضلاب با شهرداری تهران در خصوص نحوه محاسبه حفاری  بررسی شده است.  
 
به گفته دبیر برگزاری جلسه با شرکت برق منطقه ای تهران برای محاسبه تعرفه خدماتی غرف میادین میوه و تره بار را از دیگر اقدامات انجام شده در این کمیسیون دانست و گفت:‌ آب و برق در غرف سازمان با تعرفه های تجاری محاسبه می شود در حالی که بازار میادین و تره بار برای شهرداری تهران سودی ندارد و این مطالبات مردمی است.
 
رییس کمیسیون برنامه و بودجه شورای اسلامی شهر تهران همچنین در خصوص بازدیدهای انجام شده از پروژه های سرمایه ای مستمر و غیر مستمر مناطق توضیح داد: بازدیدهای مشترکی نیز با کمیسیون عمران و حمل و نقل و کمیسیون نظارت و حقوقی از مناطق؛ معاونت ها سازمان ها و شرکت های وابسته شهرداری تهران انجام شده است.
 
وی توضیح داد: ادامه بزرگراه یادگار امام(ره) درمیدان فتح و میدان حق شناس؛ تقاطع های کاروانسرا سنگی در منطقه ۲۱؛ بازدید از تونل اتوبان حکیم؛ بازدید میدانی از پروژه خط ۳ مترو؛ بازدید از پروژه نمایشگاه شهر آفتاب و پروژه های سازمان بهشت زهرا از پروژه هایی بودند که به طور مشترک با کمیسیون عمران بازدید شدند.  
 
پس از این گزارش احمد مسجد جامعی با اشاره به اینکه موفقیت کمیسیون برنامه و بودجه در همکاری با همه کمیسیون ها است؛‌تصریح کرد:‌ کمیسیون برنامه و بودجه کمیسیونی است که هم به برنامه می پردازد و هم به بودجه. این کار دشوار و محوری است.
رییس شورای اسلامی شهر تهران ادامه داد:‌ این کار به اخلاق گفتگو و مشارکت نیاز دارد. ان شاالله کفتگوی بین کمیسیون ها بیشتر و بیشتر شود.
 
 
سالاری نیز با اشاره به اینکه کمیسیون برنامه و بودجه مهم ترین کمیسیون شورا است عنوان کرد:‌من از آقای دبیر و رویکرد تعاملی ایشان در مقایسه با دوره های قبل سپاسگزارم. در فرآیند تدوین و بررسی برنامه ۵ ساله بودجه و متمم ایشان با همه کمیسیون ها تعامل داشتند و علی رقم اینکه نقدهای کارشناسی داشتیم برنامه پنجم با تعامل به سرانجام رسید.
 
رییس کمیسیون شهرسازی و معماری ادامه داد:‌ در این یکسال جحم ارجاعات به این کمیسیون به اندازه ۵ کمیسیون دیگر بوده و ایشان به صورت شبانه روزی وقت گذاشته اند. انتظار ما این است که آقای دکتر دبیر رویکردها را مطرح کنند و با این جحم کار کارشناسی به ما بگویند ما باید چه مکانیسیم ها و راهکارهایی را برای رسیدن به درآمد پایدار داشته باشیم.
 
سالاری با اشاره به اینکه این به نواقص مدیریت شهری و شهردار تهران مربوط نمی شود ادامه داد: جحم بودجه شهر تهران بسیار بالا است و با توجه به اینکه رویکرد شورا و مجموعه نظام و مقام معظم رهبری در راس نظام این است که از تراکم فروشی و بارگذاری بیشتر اجتناب کنیم کمیسیون بودجه باید بگوید چه راهکارهایی برای افزایش درآمدهای پایدار در سالهای آتی وجود دارد؟
 
وی رویکرد نظارتی را یکی از برجسته ترین بخش های گزارش دانست و گفت: این نرم افزار یکی از مهم ترین اقدامات کمیسیون برنامه و بودجه در راستای شفاف سازی است و اگر عملیاتی شود بسیاری از دغدغه های اعضای شورا حل می شود.  
 
رییس شورای نیز در پاسخ به سالاری گفت: تحقق پدیری درآمد پایدار تنها وظیفه کمیسیون برنامه و بودجه نیست و هر کمیسیون باید این تحقق پذیری را پیگیری کند.
 
مسجد جامعی اضافه کرد: در تجربه پیشین ما در شورای سوم همه گزارش ها را کمیسیون برنامه و بودجه ارائه می داد و کمیسیون های دیگر نقش واقعی نداشتند و این کار باعث گله مندی می شد.  
 
وی اضافه کرد: این کار به عهده کمیسیون شما و دیگر کمیسیون ها هم هست که میزان اجرای برنامه را پیگیری کنند و نباید این بار سنگین را بر عهده کمیسیون یک کمیسیون گذاشت.  
 
 
 
در هشتاد و سومین جلسه علنی از چهارمین دوره شورای اسلامی شهر تهران جوابیه اعتراض فرمانداری به متن مصوبه الزام شهرداری تهران به تسویه دیون اشخاص حقیقی و حقوقی تا پایان سال ۹۲ تصویب شد.
 
در جریان تصویب جوابیه ای که کمیسیون برنامه و بودجه شورای اسلامی شهر تهران تهیه کرده بود؛ علیرضا دبیر رییس این کمیسیون اظهار داشت: شورای اسلامی شهر تهران به منظور اولویت بخشیدن به پرداخت مطالبات مردم از شهرداری این مصوبه را تصویب کرد که با اعتراض فرمانداری مواجه شد.
 
دبیر اضافه کرد:‌ به منظور تامین نظر فرمانداری تهران جوابیه مختصری آماده شده که در آن بر ضرورت تایید اداره کل حسابرسی شهرداری تهران تاکید شده است.  
 
اقبال شاکری به عنوان یکی از مخالفان این جوابیه اظهار داشت: دیون مناطق و سازمان ها و شرکت های شهرداری مربوط به سالهای گذشته است و جحم دیون بیشتر از مقدار اعتباری است که تخصیص داده شده. ما برای موظف کردن شهرداری باید منابع مالی اش را هم تامین کنیم و ین امکان پذیر نیست.
 
این عضو کمیسیون عمران شورا با اشاره به محدود بودن بودجه مناطق بیان داشت:‌ در بحث تخصیص در بودجه جاری تا ۹۵ درصد؛ بودجه نگهداشت تا ۷۳ درصد و بودجه عمرانی بین ۴۰ تا ۵۰ درصد محقق می شود و با این شرایط چطور از شهردار منطقه می خواهید مطالبات را با این بودجه محدود بپردازد؟
 
شاکری برای حل معضل دیون شهرداری به پیمانکاران پیشنهاد کرد ظرف دوماه شهرداری گزارش دقیق ارايه دهد تا نحوه پرداخت آن بررسی شود که این پیشنهاد به تصویب اعضا نرسید.  
 
او در پایان گفت:‌ برخورد احساساتی با این موضوعات بدون اطلاعات کافی شهرداری را به دردسر می اندازد.
 
دنیامالی به عنوان موافق این جوابیه عنوان کرد:‌ فرمایشات آقای شاکری درست است اما اکثریت پرداخت ها در کد و ردیف های پروژه لحاظ شده است.
 
حافظی دومین مخالفی بود که مصوبه را موجب بهم ریختن ساختار بودجه دانست و گفت:‌ ایراد فرمانداری منطقی و قانونی است و ما نمی توانیم خلاف آن عمل کنیم. پیشنهاد می کنم ایراد فرمانداری را بپذیریم و  اول دیون را شفاف کنیم.
 
دوستی نیز در ادامه با اشاره به اینکه فرمانداری دقت لازم را به متن ماده واحده نداشته؛‌ متن مصوبه شورا را قرائت کرد و گفت:‌ شهرداری تهران موظف است نسبت به تسویه دیون فطعی شده اشخاص حقیقی و حقوقی که در غالب بودجه های سنواتی گذشته تا پایان سال ۹۲ اقدام کند.
وی در این باره توضیح داد:‌با این مصوبه به این نتیجه می رسیم دیون چقدر است و جقدر را می توانیم پرداخت کنیم تا مابقی را در بودجه سالهای آینده ببینیم.
 
دبیر نیز با اشاره به اینکه این طرح به امضای ۲۷ نفر از اعضای شورا رسیده تاکید کرد:‌بعد از تصویب این طرح جلسات متعددی را برای حسابرسی دیون مناطق معاونت ها و … برگزار کردیم و در حال حاضر هم یک تیم ۱۰ نفره در حال بررسی دیون شهرداری به پیمانکاران هستند
 
رییس کمیسیون برنامه و بودجه با اشاره به اینکه برای پرداخت دیون ردیف پیش بینی شده گفت:‌ هر سال برای بازپرداخت دیون در بودحه ۸۰۰ میلیون تومان پیش بینی می شد اما ما امسال ۱۰۰ میلیون این رقم را پیش بینی کرده ایم.
 
حکیمی پور با اشاره به تبصره بند ۳۰ ماده ۷۱ مبنی بر اینکه کلیه پرداخت های شهرداری با رعایت قانون معاملات شهرداری باید عمل شود؛ این مصوبه را شتاب آلود دانست گفت: ایراد فرمانداری وارد است و ما باید قبول کنیم اشتباه کرده ایم.
 
سرخو نیز مخالف جوابیه فرمانداری بود و در این باره اظهار داشت: اگر بگوییم شهرداری راسا اقدام کند ممکن است منجر به درهم ریختگی بودجه شود پیشنهاد می کنم به مصوبه عبارت «در قالب متمم بودجه سال ۹۳ » را اضافه کنیم.
 
سالاری با اشاره به اینکه علت امضای این طرح وجود معضل عمومی پیمانکاران شهر تهران بوده گفت:‌ در همه مناطق در بازدیدهای میدانی پیمانکاران مختلف برای طلب های شان به ما مراجعه می کنند اگر تعیین تکلیف نکنیم پیمانکاران از کار کم می گذارند.
 
رییس کمیسیون شهرسازی و معماری شور ادامه داد:‌ ما می بینیم که دوستان در معاونت عمرانی یا دیگر معاونت ها پیمانکاران را به بانک شهر مراجعه می دهند و مطالبات آنها را در قالب وام بازپرداخت می کنند. در عین حال معلوم نیست متمم وجود داشته باشد یا نه و نمی توانیم این بازپرداخت را به متمم موکول کنیم.
 
سالاری بعد از بیان وضع موجود با جوابیه اعتراض فرمانداری نیز مخالفت کرد و گفت:‌ این مصوبه بهانه ای می شود که همه تخصیص بودجه بهم می ریزد و این کار خطرناکی است.
 
وی افزود: من امضا کردم و اشتباه کردم. پیشنهاد می کنم مصوبه مجددا در کمیسیون تلفیق بررسی شود .
 
مسجد جامعی در مخالفت این پیشنهاد بیان کرد: برای بررسی در کمیسیون تلفیق فرصت نداریم و این موضع باید الان بررسی شود.
 
دنیامالی در پاسخ به سالاری گفت: مگر شهرداری می تواند چند هزار دلار دیون داشته باشد که شما نگران بهم ریختن بودجه هستید؟ این کار بر اساس بودجه انجام می شود و اشکال فرمانداری اشکل شکلی است.
 
در پایان بعد از بحث و بررسی جوابیه اعتراض فرمانداری به تصویب اکثریت اعضا رسید.
 
انتهای پیام/
 

برچسب ها: نرم افزار ، بودجه ، برنامه
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.