سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

معاون نخست وزیر انگلیس در مقاله‌ای در گاردین:

اسرائیل باید با حماس مصالحه کند

معاون نخست وزیر انگلیس در مقاله‌ای در روزنامه گاردین خواستار تعامل و مذاکره اسرائیل با حماس برای پایان دادن به بحران کنونی شد.

به گزارش سرويس بين‌‌الملل باشگاه خبرنگاران، پایگاه اینترنتی روزنامه گاردین در گزارشی به قلم "نیک کلگ" - عضو پارلمان انگلیس و معاون نخست وزیر این کشور و همچنین معاون شورای امنیت ملی انگلیس - با عنوان "اسرائیل باید با حماس مصالحه کند" تا درگیری های غزه متوقف شود، نوشت: "مشاهده هر روزه رنج و عذاب مردم در غزه بسیار دلخراش و ناراحت کننده است. تاکنون بیش از هزار و 800 فلسطینی در تهاجم ارتش اسرائیل به نوار غزه کشته شده اند . در صورت نبود کمک های بین المللی نیمی از جمعیت غزه بدون غذا باقی خواهند ماند. صدها هزار مرد، زن و کودک در پی یافتن پناهگاه هایی در مدارس سازمان ملل متحد هستند اما این مدارس نیز مکانی امن محسوب نمی‌شوند زیرا ارتش اسرائیل بارها این مدارس را زیر حملات سنگین خود گرفته است.


در این گزارش آمده است:
"نمی‌توان این موضوع را رد کرد که اقدامات ارتش اسرائیل همراه با محاصره اقتصادی شهر غزه نابجاست زیرا این گونه اقدامات سبب مجازات جمعی مردم فلسطین شده است. 

این سومین تهاجم اسرائیل به نوار غزه طی شش سال گذشته محسوب می‌شود. اسرائیل طی سال های 2008 و 2012 نیز غزه را هدف تهاجم سنگین خود قرار داد. راکت های حماس سبب نابودی اسرائیل نخواهد شد و بمب های اسرائیل نیز هرگز سبب متوقف شدن مقاومت فلسطینیان نخواهد شد. حتی اگر اسرائیل بتواند حماس را نابود کند، جنبشی مشابه حماس بی شک ظهور خواهد کرد. تل آویو باید از تجربیات گذشته درس گرفته باشد و  بداند هر گونه احساس ثبات کوتاه مدت و موقتی خواهد بود.

باید از آریل شارون رئیس سابق اسرائیل تمجید کرد که در روزهای اخیر خواستار پایان اقدامات نظامی اسرائیل در نوار غزه شد. سیاست مداران بیشتری از اسرائیل و فلسطین باید جسارت پیدا کنند و خواستار پایان یافتن این درگیری ها شوند. اگر اسرائیل خواستار تضمین صلحی پایدار است باید اراده سیاسی خود را در این زمینه اثبات کند نه آن که از ابزارهای نظامی به منظور در هم شکستن چرخه خشونت ها استفاده کند.

بنیامین نتانیاهو نخست وزیر اسرائیل در حال حاضر باید اهداف درازمدت و راهبردی اسرائیل را بر اهداف کوتاه مدت و دستاوردهای تاکتیکی نظامی تل آویو ترجیح دهد . اکنون زمان آن فرا رسیده است که اسرائیل مذاکرات را با رهبران حماس در غزه آغاز کند. اسرائیل از تعامل با محمود عباس رئیس دولت وحدت ملی جدید خودداری می کند زیرا حماس نیز در این دولت وحدت ملی حضور دارد. اسرائیل باید به این رویکرد خود پایان دهد و به تعامل با حماس بپردازد.

در سال 2008، "افریم هالوی" رئیس سابق سازمان اطلاعاتی اسرائیل خواستار تعامل با جنبش اسلامی حماس و به رسمیت شناختن آن به بهای زیان های سنگین در این زمینه شد . مقامات اسرائیلی باید بدانند که تعامل با حماس به معنای تسلیم شدن در مقابل آن نیست. در پیش گرفتن یک رویکرد سیاسی جدید در این زمینه از سوی مقامات اسرائیلی لازم و ضروری است.اگر اسرائیل به صورت غیر منتظره به مصالحه با حماس بپردازد حمایت های بین المللی را از آن خود خواهد کرد."

معاون نخست وزیر انگلیس در پایان مقاله خود نوشت: "می‌دانم که با نوشتن چنین مقاله ای سبب خشمگین شدن برخی افراد می شوم . می دانم که این افراد نامه ها و ایمیل هایی برایم خواهند فرستادو در آن خواهند گفت اسرائیل نباید با حماس وارد مذاکره شود. من این واکنش را در میان اسرائیلی ها درک می کنم . اما پاسخ من به این افراد این است: اقدام نظامی اسرائیل به منظور مقابله با راکت های حماس بارها با شکست مواجه شده است . تاریخ مدرن به ما می گوید نمی‌توانیم به منظور تضمین امنیتی پایدار، منطقه ای را زیر حملات مداوم خود بگیریم و به اشغال یا محاصره یک منطقه بپردازیم.  صلح تنها از طریق تعامل سازنده و پایدار حاصل خواهد شد. با این حال، این درگیری ها تنها زمانی به پایان خواهند رسید که دشمنان به بیهوده بودن درگیری ها اذعان کنند و با یکدیگر رو در رو به مذاکره بپردازند. هیچ گزینه دیگری به منظور برقراری صلح در غزه وجود ندارد . مردم غزه و اسرائیل با ادامه درگیری های مهلک در غزه موافق نیستند. "



انتهای پیام/
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.