سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

پیرهادی در گفتگو با باشگاه خبرنگاران:

رسانه میرزا بنویس شورا نیست/ نگرانیم روزنامه همشهری بولتن برخی از افراد شود

نایب رئیس کمیسیون نظارت و حقوقی شورای اسلامی شهر تهران گفت: رسانه نباید میرزا بنویس شورا باشد و اعضا حق چک کردن و پیگیری مطالب روزنامه همشهری قبل از انتشار آن را ندارند.

محسن پیرهادی در گفتگو با خبرنگار اجتماعی باشگاه خبرنگاران، در خصوص طرح دیروز برخی از اعضای شورای شهر مبنی بر نظارت سه نفر از اعضای شورا بر عملکرد روزنامه همشهری با بیان این که  نظارت در امورات شهری حق قانونی شوراست نظارت بر عملکرد روزنامه همشهری را متفاوت عنوان نمود و اظهار داشت: این موضوع تنها سبب محدودیت در عمل خواهد شد.

وی ضمن مخالفت با  اجرای این طرح به تشریح دو بعد اصلی در خصوص آن پرداخت و افزود: از سویی نظارت بر عملکرد روزنامه همشهری به عنوان شائبه سیاسی مطرح شده که به دنبال دامن زدن به آن نیستیم و از سویی دیگر نظارت بر عملکرد یک رسانه به دلیل برخورداری از کارکرد تخصصی و مشخص نیازمند بررسی تخصصی است که هم  اکنون توسط کمیسیون فرهنگی در حال اجرا است.

نایب رئیس کمیسیون نظارت حقوقی شورای اسلامی شهر تهران با تأکید بر این که نوع تعامل و نظارت بر رسانه از تعریف خاص برخوردار است و نوع نسبت با رسانه به معنای تعامل نیست  افزود: رسانه  نباید میرزا بنویس شورا باشد و اعضا حق چک نمودن  و پیگیری مطالب خروجی شورا در روزنامه قبل از انتشار آن را نداشته  چرا که این عمل نه تنها حرفه‌ای نبوده بلکه به نوعی فارغ‌ از گرایش سیاسی و نوع رسانه ممیزی  خواهد بود.

پیرهادی با بیان این که باید در رسانه اجازه داد تا با  خلاقیت و آرامش به انتشار اخبار پرداخته و جامعه و افکار عمومی را درگیر مسائل نماید افزود: تسلط بر چگونگی عملکرد و  اجرا نه  تنها صحیح نبوده بلکه حرفه‌ای نیست.

*رسانه سفارش دهنده و تریبون شخصی افراد و گروه‌ها نیست

وی با تأکید بر این که رسانه‌ نباید سفارش دهنده عده‌ای باشد تصریح کرد: رسانه تریبون شخصی افراد و گروه‌ها نبوده و نباید به دنبال اجرای عوامل شخصی بود.

نایب رئیس کمیسیون نظارت حقوقی شورای اسلامی شهر تهران  در ادامه ضمن اشاره به کارکرد اجتماعی روزنامه همشهری و اطلاع رسانی به موقع و شفاف آن در تمامی زمان‌ها افزود: هر چند در این مجموعه، اخبار بین المللی نیز منعکس می‌شود اما رویکرد اصلی آن اجتماعی و درج مسائل شهر تهران است و نباید توقع و انتظارات آن را به بوشی برای شورای شهر تبدیل نماید.

پیرهادی با یادآوری دوباره بر این اقدامات در خصوص رسانه به نوعی اعمال محدودیت و رفتار ممیزی محسوب شده گفت: نباید به دنبال آن بود که وقتی در انتشار اخبار به آن چه مورد خواست ما نیست دست نمی‌یابیم، نوع برخورد خود را با رسانه تغییر دهیم؛ چرا که برخورد با رسانه باید از نوع حرفه‌ای بوده و این گونه اقدامات تنها آن را از رسالت اصلی آن خارج خواهد نمود.

*رسانه‌های سیاست زده سفارش بگیر دیگران هستند

وی ضمن اشاره به این  که رسانه و خبرنگار باید از نوع آزادی عمل و فکر برخوردار باشد تا افکار عمومی هم سلیقه خود را در رسانه یافته و حقوق خود را مطالبه نماید، تصریح  کرد: متأسفانه امروز شاهد هستیم بسیاری از رسانه‌ها مطالبه‌گری نداشته و یا سیاست زده هستند چرا که مطالبات آن از جنس جناح‌ها و گروه‌های سیاسی بوده و همین موضوع آنان را سفارش‌بگیر دیگران قرار می‌دهد.

نایب رئیس کمیسیون نظارت و حقوقی شورای اسلامی شهر تهران با بیان این که حتی اگر نظارت سه نفر از اعضای شورا نیز پس از بررسی کمیسیون مربوطه تأیید گردد، افزود: چنین امکانی فراهم نبوده چرا که از ابزار نظارت دقیق برخوردار نیستیم.

پیرهادی پذیرش خط منش و سیاست کل روزنامه را مهمترین پیش شرط اجرای این طرح دانست و افزود: به نوعی می‌توان گفت نقش شورا تنها باید به عنوان راهبرد و استراتژی دهند و در راستای سیاست‌های اولیه بوده که تمامی این موارد به معنای عدم دخالت در چگونگی تنظیم و انتشار اخبار است.

چرا که عدم اجرای این موضوع ضمن نابودی رسالت کلی روزنامه، شأن و منزلت شورا را نیز زیر سوال خواهد برد.

*نگرانیم روزنامه بولتن برخی از افراد شده و تولید خبر را به یک امر سفارشی تبدیل نماید

وی با یاد آوری دوباره بر این که در صورتی که نظارت موافقان طرح تنها به استراتژی و راهبردها باشد نه دخالت در انتشار اخبار، ایرادی به آن نیست ادامه داد: نگرانیم با برخی از صحبت‌هایی که از سوی برخی از موافقان به عمل می آید روزنامه همشهری بولتن برخی افراد شده و انتشار خبر را به امر سفارشی تبدیل نماید.

نایب رئیس کمیسیون نظارت و حقوقی شورای شهر تهران با عنوان این که برخی از شماره‌های مطرح از سوی موافقان نظیر دانستن حق مردم است و یا رسانه رکن چهارم دموکراسی است  حتی مورد پذیرش ما به عنوان مخالف نیز هست به اختلاف در عمل گرایی با آنان اشاره نمود و افزود: چرا که در اجرا احساس می‌شود که از روحیه اقتدار گرایانه برخوردار بوده در حالی  که جنس رسانه این گونه نیست و این‌ها همه  بیانگر عدم شناخت از رسانه است.

پیرهادی در پایان با اشاره به این که مطابق بررسی‌ها خبرنگاران و صاحب نظران شاغل در روزنامه همشهری در تمامی گرایش‌های فکری هستند گفت: این پویایی رسانه است که با صبوری و سینه گشاده یکدیگر را تحمل و برای هم ارزش قائل شویم، چرا که تنگ نظری در  اجرا تنها سبب محدودیت می‌گردد.

انتهای پیام/
 

تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
محمود
۱۹:۴۰ ۱۳ مرداد ۱۳۹۳
با سلام
اینها آمده اند شورا که باری را از روی مردم کلانشهر تهران بردارند یا اینکه جایی برای گردهم آمدن و کارهای سیاسی کردن نداشتند که سعی کردند خود را در شورای شهر جا کنند !!! ؟