سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

زنجان/

آغاز مرمت مسجد تاریخی اسحاق میرزا در زنجان

مسئول روابط عمومی اداره کل میراث فرهنگی،‌صنایع دستی و گردشگری استان زنجان از آغاز مرمت مسجد تاریخی اسحاق میرزاخبر داد.

به گزارش خبرنگار باشگاه خبرنگاران زنجان؛ مسئول روابط عمومی اداره کل میراث فرهنگی،‌صنایع دستی و گردشگری استان زنجان گفت : باتوجه به تعدد مساجد تاریخی در سطح شهرستان زنجان و نیاز به حفاظت و مرمت در این مساجد تاریخی، اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان، اقدام به مرمت مسجد تاریخی اسحاق میرزا کرده است.

نجفلو افزود:در این فصل از مرمت عملیات کف سازی محوطه حیاط این مسجد تاریخی در حال اجرا است.

وی ادامه داد :برچيدن سنگ فرش كف حیاط- خاك ‌برداري، پي‌كني، گود برداري وكانال‌كنی- سنگ چيني در كف ساختمان (بلوكاژ) باسنگ قلوه- تخريب انواع بتن غيرمسلح- تهيه و اجراي بتن- نصب جدول های سنگی با سنگ تراورتن سفید و اجرای بتن تقویت و بندکشی از دیگر اقدامات مرمتی در این مسجد تاريخي است.

این مسئول تصریح کرد :مسجد اسحاق ميرزا از جمله مساجد تاريخي شهر زنجان است كه در محله قديمي سرچشمه قرار دارد.

نجفلو اضافه کرد :اين بناي مذهبي مطابق با شيوه معماري مساجد شبستاني یا چهل ستوني ساخته شده است، سبكي كه در ساخت مساجد در قرون متقدم اسلامي بكار برده مي شود و در دوره زند در شيراز بار ديگر ظهور كرده و ادامه آنرا در دوره قاجار مي توان ديد.

وی ادامه داد: آنچه كه در شيوه معماري و تزئيني مسجد اسحاق ميرزا قابل توجه است تعدد و تنوع طاق و قوسهاي فضاهاي ارتباطي آن مي باشد.

مسئول روابط عمومی اداره کل میراث فرهنگی،‌صنایع دستی و گردشگری استان زنجان خاطر نشان کرد:شبستان اين مسجد در ضلع شمالي قرار گرفته كه طاق و تويزه هاي آن با پوشش گچين و قوس جناغي بر روي ستونهاي آجري بلند و نسبتا قطوري استوار گرديده است.

گفتنی است؛ در اين بناي مذهبي كتيبه اي يافت نشده است اما در كتاب ناسخ النواريخ نوشته محمد تقي خان سپهر عنوان گرديده كه اين مسجد توسط اسحاق ميرزا پسر عبداله ميرزا دارا و نوه فتحعلي شاه قاجار ساخته شده است.

انتهای پیام/ب


 
برچسب ها: مرمت ، مسجد ، زنجان
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.