سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

جشنواره فیلم کوتاه حسنات؛

فیلم کوتاه برشی از یک زندگی است

پنجمین کارگاه آموزشی- تخصصی جشنواره فیلم کوتاه حسنات با موضوع"فیلم کوتاه؛ مستقل یا وابسته" با حضور احمد طالبی نژاد منتقد برجسته سینمای اجتماعی کشور در اصفهان برگزار شد.

به گزارش باشگاه خبرنگاران و به نقل از ستاد خبری دومین جشنواره ملی فیلم کوتاه حسنات پنجمین نشست آموزش – تخصصی با حضور فیلمسازان و دانشجویان اصفهانی برگزارشد که درآن مباحثی در ارتباط با چگونگی ساخت فیلم کوتاه عنوان شد.

طالبی نژاد در ابتدای این نشست گفت: ویژگی فیلم کوتاه در انتقال پیام آن است.در واقع فیلم کوتاه برشی از یک زندگی است. به همین دلیل نوشتن داستان کوتاه هم سخت تر از رمان است. زیرا تنها در یک زمان محدود باید پیام را انتقال بدهی و فرصتی برای ایجاد فضاهایی برای سرگرمی و زیاده گویی نداری. در این نوع فیلم تصویر بسیار مهم است و چون فرصت پرگویی نیست، باید به تصویر متکی باشیم.

جدی ترین موضوعات را می توان در فیلم کوتاه نشان داد. متأسفانه در شرایط فعلی؛ مناسبات غلط حاکم بر سینمای ما باعث شده تا شأن و جایگاهی برای فیلم کوتاه در نظر گرفته نشود. داستان کوتاه باید همان تاثیر رمان را داشته باشد در یک حجم کم.

البته جشنواره هایی که به فیلم کوتاه می پردازند در حال برگزاری است؛ اما متأسفانه این فیلم ها در شبکه های تلویزیونی ما جایی ندارند.

وی در ارتباط با فیلم کوتاه بیان داشت: فیلم کوتاه به صورتی مستقل از فیلم بلند عمل می کند و به هیچ عنوان وابسته به فیلم بلند نیست. قبل از ساخت فیلم کوتاه داستان کوتاه زیاد بخوانید و ببینید که چطور در آن ها شخصیت پردازی می شود.فیلم کوتاه را جدی بگیرید. به آن به عنوان هدف نگاه کنید نه یک وسیله. چه گفتن را همه بلدند اما چگونه گفتن را بیاموزیم.

طالبي نژاد افزود: تاریخ سینما با فیلم کوتاه آغاز شده و بسیاری از فیلمسازان تأثیرگذار تاریخ سینما کار خود را از فیلم کوتاه شروع کرده اند.اگر با هدف تاثیرگذاری در جامعه موضوع را بررسی کنیم باز هم فیلم کوتاه وسیله مناسب تری برای انتقال پیام محسوب می شود.حتی با سرمایه های اندک هم می توان تجربه ساخت یک فیلم کوتاه را داشت.در صورتی که در فیلم های بلند اینچنین نیست.

وي در ادامه گفت: من معتقدم هر تجربه ای سینماست. قطعاً به تعداد بینندگان یک فیلم تعریف برای سینما وجود دارد .اما با این تفاسیر، باز هم حد و مرز برای هنر وجود دارد. بین گرافیک و سینما، مجسمه سازی و سینما و... اما در تولیدات اخیر گویا به این حدود خدشه وارد می شود.

صرفاً اگر تجربه باشد و از حد و حدود سینما خارج نشود ایرادی ندارد اما اگر بخواهد جایگزین تجربه های انسانی در سینما شود پسندیده نیست. نظیر فیلم هایی با ظاهری عضلانی یا رباطی و اشکالی که به انسان شباهتی ندارد نظیر فیلم آواتار و....اینها محصول تکنولوژی است نه محصول هنر و اندیشه.


طالبی نژاد در مورد جشنواره های موضوعی گفت: مشکل جشنواره های ما این است که برای فیلم سازان فضا سازی نمی کنیم. درجشنواره های مهم دنیا مثل کن یا ونیز قبل از اینکه فیلم به تولید برسد طرح اولیه را مطالعه می کنند و اگر قابل قبول بود در تهیه آن سرمایه گذاری می کنند و آن فیلم مورد حمایت مالی آنان قرار می گیرد.

اما متاسفانه در جشنواره های ما پس از پایان جشنواره، دفتر آن تا سال آینده تعطیل می شود. دلیل تشکیل یک دبیرخانه دائمی برای جشنواره ها همین است که در طول سال با فیلمسازان رایزنی شود و محلی برای علاقمندان به تولید فیلم باشد.

این منتقد برجسته اظهار داشت: سعی کنیم در این جشنواره ها از فرار فیلمسازان به مرکز (تهران) جلوگیری کنیم.و به تولیدات علاقمندان به فیلمسازی کمک کنیم تا این تفکر حاکم نشود که برای پیشرفت در فیلمسازی باید حتما به تهران رفت.

یکی از راه هایی که می توان دانشجویان و علاقمندان را تشویق کرد همین جشنواره های موضوعی است که فضای تولید را باز می کند.

در پایان وی در خصوص ساخت فیلم برای جشنواره حسنات به فیلمسازان توصیه کرد: موضوع جشنواره باید دغدغه فیلمساز باشد تا بتواند مفاهیم را به خوبی انتقال دهد.فیلم فقط موضوع نیست و باید موضوع در قالب یک داستان و پرداخت قوی ارائه شود تا بتواند تاثیرگذار باشد.در غیر اینصورت فقط شاهد به هدر رفتن هزینه و بودجه هستیم و هیچ نتیجه ای هم از ساخت فیلم نخواهیم داشت.چون گاهی می بینیم که موضوعات خوب است اما ساخت و پرداخت ضعیفی دارد و به هدفی که می خواهد نمی رسد./ي2
 

تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.