سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

فارن پالسی :

آمریکا با دور زدن موانع قانونی به ارسال جنگ افزار به اسرائیل ادامه می‌دهد/ بمب‌های فسفری به بدترین وجه در غزه استفاده می‌شود

با توجه به کشته شدن حدود هزار غیر نظامی در غزه توسط نظامیان اسرائیلی، ارسال تجهیزات و مهمات از سوی واشنگتن به تل آویو چه توجیهی دارد؟ آیا برای اعتراض به آمریکا که به رژیم‌های متهم به ارتکاب جنایات جنگی کمک می‌کند، ممنوعیت و محدودیت‌هایی وجود ندارد؟

به گزارش سرويس بين‌‌الملل باشگاه خبرنگاران، پایگاه اینترنتی فارن پالسی در گزارشی با عنوان " ارسال تجهیزات نظامی آمریکا به اسرائیل" به قلم "جان ایسمی" نوشت: براساس تازه ترین گزارش ها، مقامات آمریکایی به منظور جایگزین کردن جنگ افزارهای نظامی اسرائیل که در جنگ با غزه کاهش یافته شماری تجهیزات و مهمات نظامی از جمله تانک تل آویو ارسال کرده اند. اکنون این سوال مطرح می شود  با توجه به کشته شدن حدود هزار غیر نظامی در غزه توسط نظامیان اسرائیلی ، ارسال تجهیزات و مهمات از سوی واشنگتن به تل آویو چه توجیهی دارد؟ آیا برای اعتراض به آمریکا که به رژیم های متهم  به ارتکاب جنایات جنگی کمک می کند ممنوعیت و محدودیت هایی وجود ندارد؟

در این گزارش آمده است: بدیهی است براساس قوانین و سیاست های آمریکا، این کشور نمی تواند به کشورهایی که به جنایات جنگی متهم هستند سلاح و مهمات صادر کند. به موجب قوانین امریکا ، رئیس جمهور آمریکا در شرایط " اضطراری" و در راه تامین منافع ملی کشور، به هر روشی که صلاح بداند می تواند سلاح و تجهیزات نظامی بفروشد. اکنون بدیهی است با تکیه بر این  گریز قانونی رئیس جمهور آمریکا می تواند سلاح های آمریکایی را به هرکسی و بهر کجا که بخواهد بفروشد. 

فهرست فروش سلاح و مهمات و همچنین مجوزهای صادرات اینگونه جنگ افزارها در دهه گذشته در "گزارشهای بخش 655" وزارت امور خارجه آمریکا منتشر شده است. در کشورهای طرف قرارداد خرید ادوات و جنگ افزارهای نظامی از آمریکا، کلمبیا با یک میلیارد دلار کمترین و ژاپن با 29 میلیارد دلار بعنوان بیشترین خریدار تسلیحاتی آمریکایی هستند. همچنین سنگاپور با قرارداد 8میلیارد دلاری دومین کشور وارد کننده جنگ افزارهای آمریکایی واسرائیل با قرارداد 8 میلیارد دلار بعنوان ششمین مشتری تولیدات نظامی واشنگتن به شمار می روند.

"جان ایسمی" نویسنده مقاله، که گزارشگرباشگاه مطبوعات خارجی و فارغ التحصیل ژورنالیسم از دانشگاه کلمبیاست، افزود: اگر با دقت به ارزش جنگ افزارهای ارسال شده واشنگتن به کشورهای طرف قرارداد بنگریم خواهیم دریافت اسرائیل سومین وارد کننده مهمات و تجهیزات نظامی آمریکا در سال گذشته میلادی بوده است. افزون بر فروش تجهیزات نظامی، رهبران امریکا از سال 1973 تاکنون همواره کارشناسان و کمک های نظامی در اختیار تل آویو قرار داده اند. کمک های نظامی آمریکا به اسرائیل از 1974 تا 2014بالغ بر 70 میلیارد و 500 میلیون دلار تخمین زده می شود.

روند فروش و انتقال جنگ افزارهای آمریکا در کشورهای مختلف بدین گونه است که این محموله ها ابتدا وارد سفارت آمریکا در کشور مطبوع شده و مقامات نظامی کشور میزبان پس از ارائه درخواست می توانند ادوات نظامی مورد نظر را دریافت کنند. مقامات سفارت آمریکا پس از دریافت درخواست از سوی خریداران با درج دیدگاه کارشناسی خود در حاشیه آن ، این درخواست را به منظور جلب موافقت یا مخالفت مقامات ارشد وزارت امور خارجه آمریکا به واشنگتن  ارسال می کنند.اکنون وزیر امور خارجه آمریکاست که باید در باره تائید یا مخالف با فروش با انتقال تجهیزات تصمیم نهایی را اتخاذ کند.

در صورت تائید و فروش تجهیزات درخواستی، وزیر امور خارجه دستور ویژه را برای  شرکت های تولید کننده تجهیزات نظامی یا انبارهای مربوطه صادر می کند. زمانیکه یک دولت خارجی بطور مستقیم تولیدات نظامی مورد نظر خود را از شرکت های تولید جنگ افزار آمریکایی خریداری می کند، روند فروش از طریق فروش های تجاری مستقیم انجام می شود.پس از صدور مجوز مربوطه از سوی وزارت امور خارجه آمریکا، دولت خارجی خریدار باید هزینه حمل و نقل تجهیزات نظامی را به کشور خود بپردازد. اما در صورتی که حمل و نقل تجهیزات نظامی مستقیما از انبارهای مربوطه انجام شود، اینگونه نقل و انتقال باید از طریق بخش فروش خارجی تجهیزات نظامی که زیر نظر وزارت دفاع و  آژانس همکاری امنیت دفاعی است انجام شود.

در برخی موارد در صورتی که اینگونه معاملات از طریق بخش خارجی فروش تجهیزات نظامی انجام شود، مقامات نظامی آمریکا آموزش رایگان برای چگونگی استفاده از اینگونه تجهیزات را برعهده می گیرند.اما در صورتیکه کشورهای خارجی روند خرید تجهیزات را از طریق  وزارت دفاع انجام دهند، اینگونه خریداران خارجی ناگزیرند  برای نیروهای انسانی خود هزینه های آموزش آن را که معمولا پیمانکاران بخش های خصوصی هستند  بپردازند.

به موجب قوانین مربوطه، اینگونه تشریفات خرید  وفروش براساس مندرجات " قانون کمک های خارجی" یا " قانون کنترل صادرات تجهیزات" یا" حمل ونقل بین المللی در مقررات نظامی" انجام می شود.

مهمتر آنکه، به موجب قوانین و مقررات در فروش تجهیزات و مهمات نظامی آمریکا، خریداران و کسانیکه قرار است از اینگونه تجهیزات استفاده کنند باید دقیقا مشخص شوند.این در حالی است که با تکیه بر همین موارد قانونی، اینگونه محدودیت ها و ممنوعیت ها هنوز نتوانسته مانع از دسترسی اسرائیل به تجهیزات نظامی آمریکا شود.
وخیم تر آنکه ، نظامیان اسرائیلی در عملیات نظامی خود در خلال سال های 2008 و 2009 غیر از کاربرد غیر قانونی سلاح های آمریکایی از موشک های  حاوی فسفر سفید علیه اهداف غیر نظامی در مناطق مختلف غزه استفاده کردند نه تنها رهبران واشنگتن به مقامات اسرائیل هیچ اعتراضی علیه کاربرد غیر متعارف اینگونه تجهیزات در مناطق مسکونی غزه نکردند بلکه کاخ سفید به فروش و تامین کمک های نظامی خود برای تقویت نیروهای اسرائیلی علیه مردم غزه ادامه می‌دهد.

این در حالی است که به  موجب قوانین "مدیریت کمک های امنیتی وزارت دفاع آمریکا" گلوله های فسفری  فروخته شده به دولت های خارجی صرفا برای " علامت دادن و یا دود کردن" بوده است، در حالی که بر اساس شواهد و اسناد و تصاویر ویدئویی در غزه، نظامیان اسرائیلی به بدترین وجه برای تخریب منازل مسکونی و ایجاد رعب و وحشت و در نهایت کشتار مردم غیر نظامی این منطقه از اینگونه مهمات یعنی بمب‌های فسفری استفاده کرده اند.

در نظامنامه تولید و فروش تجهیزان نظامی وزارت دفاع آمریکا ضمن تاکید بر محدودیت نوع و مکان استفاده از بمب های فسفری آمده است: مقامات دفاعی آمریکا باید از چگونگی استفاده از اینگونه مواد منفجره پیشرفته در کشورهای مختلف و خریداران خارجی و محدودیت های کاربرد آنها کاملا آگاه باشند.

دستور العمل های نظامی تاکید می‌کند، رهبران نظامی واشنگتن می بایست هرگونه تخلف و تخطی از استفاده صحیح و  قانونی از اینگونه تجهیزات نظامی را گزارش دهند و پیگیری کنند.

این در حالی است که دیده بان حقوق بشر و منابع خبری از شلیک 825 گلوله فسفر سفید ساخت آمریکا در درگیری های سال 2006 علیه ساکنان غیر نظامی غزه خبر می دهند.

آما ایا گزارش اقدامات غیر متعارف اسرائیل علیه شهروندان غیر نظامی غزه درسال 2006 فراهم و ارائه شد؟
مقامات وزارت دفاع آمریکا در باره اینگونه پرسش ها به تماس های تلفنی و درخواست های ایمیلی هنوز پاسخ نداده اند. مقامات دولت آمریکا در واکنش به انبوهی از پرسش های بدون پاسخ در ژانویه 2009 از " اقدامات اصلاحی" خبر دادند.از سوی دیگر، مقامات نظامی آمریکا ضمن اعتراف به کاربرد گلوله های فسفری سفید توسط نظامیان این کشور در جنگ عراق، اینگونه مهمات را "سلاحی آتش زا" برای مقابله با دشمنان توجیه کردند. مقامات آمریکایی استفاده از گلوله های آتشین فسفری علیه  غیر نظامیان در عراق رارد کردند.



انتهای پیام/
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.