سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

خرم آباد/

ایده‌آل‌ترین کندو‌ها برای تولید سالم، کف‌باز هستند

برداشت عسل از کندوهای کف باز مرکز رشد جهاد دانشگاهی واحد لرستان آغاز شد.

به گزارش گروه استانهای باشگاه خبرنگاران ،اسداله عالیخانی، پدر زنبورداری لرستان در آغاز برداشت عسل از کندوهای کف باز مرکز رشد جهاد دانشگاهی واحد استان، افزود: دراین مجموعه زنبورداری، کندوهایی با همکاری مرکز رشد جهاد دانشگاهی واحد استان ساخته شده که این کندو‌ها می‌‎توانند در بحث تولید محصولات سالم مطرح شوند.

وی اضافه کرد: درمناطق گرمسیر موفق‎‌ترین کندویی که می‌‎تواند عسل بیشتری را بدون استفاده از سموم و دارو‌ها ایجاد کند کندوهای کف باز است.

این کارآفرین اظهارکرد: در این کندو‌ها تعداد جمعیت پرستار کمتر و تعداد زنبورهای مزرعه‌رو بیشتر است.

عالیخانی بابیان اینکه ایده آل‌ترین کندو‌ها برای تولید بیشتر و سالم کندوهای کف باز هستند، تصریح کرد: یکی از مزیت‎های این کندو این است که در حمل و نقل به هیچ وجه تلفات ندارد، درحالی که در کندوهای عادی تلفات زیاد است.

این زنبوردار نمونه کشوری با تاکید بر اینکه در این کندو‌ها می‌توان گرده‎‌ها، برموم و موم بیشتری تولید شود، اظهارکرد: درصد افزایش محصول این کندو حداقل ۶۰ درصد است که با مدیریت خوب زنبوردار و وجود منابع طبیعی بکر امکان افزایش محصول حتی بین ۱۲۰ تا ۱۵۰ درصد وجود دارد.

وی یادآورشد: مجتمع پرورش زنبور عسل عالیخانی (طلای زاگرس) یکی از واحدهای فناور مستقر در مرکز رشد جهاد دانشگاهی لرستان است که از حمایت‎های مالی، مشاوره‌ای این مرکز برخوردار است و این اولین دوره برداشت این محصول است.

عالیخانی با تاکید براینکه ازهر کندوی کف باز حداقل ۲۰ کیلوگرم عسل تولید می‎شود، گفت: امروزه زنبور عسل را تنها به خاطر عسلش می‌شناسند. درحالی که کم ارزش‌ترین محصول زنبور عسل است؛ تاکنون تنها ۱۰ درصد از ظرفیت زنبور عسل توسط بشر کشف شده است.

 مرکز رشد جهاد دانشگاهی استان در راستای حمایت از کارآفرینان و بهبود فضای کسب و کار، توسعه مشارکت و همکاری هدفمند میان توانمندی‎های علمی و فناوری با کارآفرینان حمایت‎های لازم در زمینه‌های مختلف دارد و به مجتمع پرورش زنبور عسل عالیخانی ۲۰ میلیون تومان حمایت مالی کرده است.

انتهای پیام/م

منبع: ایسنا
برچسب ها: لرستان ، کندو ، عسل ، کف باز
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.