سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

واشنگتن پست :

تجربه "ایران" ؛ اثبات ناکارآمدی تحریم های غرب بر ضد "روسیه"

تجربه شکست ده ساله تحریم بر ضد ایران از سوی آمریکا نشان می دهد که این سیاست در قبال مسکو نیز کارایی نخواهد داشت .

به گزارش سرويس بين‌‌الملل باشگاه خبرنگاران به نقل از واشنگتن پست ؛‌این روزنامه آمریکایی در مقاله ای به قلم "ریک نواک "‌ نوشت : هنگامی که ایالات متحده برای اولین بار در ماه آوریل مسکو را به تحریم تهدید کرد مقامات ایرانی به کرملین درباره نادیده گرفتن تاثیر این تهدیدات و هشدارهای آمریکا اطلاعاتی دادند . 

ایرانی ها به وضوح به مسکو اعلام کردند که نگران تاثیراتی که از زبان کشورهای غربی از این تحریم ها عنوان می شود , نباشد چرا که بر اساس تجربه بیش از ده ساله تهران در قبال اعمال محدودیت های اقتصادی و سیاسی , نتایج آن گونه که واشنگتن هشدار می دهد حاصل نخواهد شد . 

در هفته های اخیر ایالات متحده و اتحادیه اروپا دور جدیدی از تحریم ها بر ضد روسیه را اعلام و اعمال کردند . مقامات روسی نیز بدون ایجاد نگرانی از این تحریم ها قدرت و ثروت مالی کشور را بیش از قدرت تحریم های غربی عنوان کرده اند . 

اما مهمترین سوالی که اکنون مطرح می شود این است که : چه میزان تحریم و تا چه مدت زمانی می تواند بر روسیه تاثیر گذار باشد و فشار ایجاد شده را برای مسکو محسوس نماید ؟ و اینکه در این صورت آیا همین میزان فشار باعث خواهد شد مسکو سیاست خود در قبال اوکراین را تغییر دهد ؟ مثال "ایران" می تواند پاسخ مناسبی به این سوالات باشد . 

واشنگتن پست همچنین نوشت : برخی شباهت ها میان ایران و روسیه وجود دارد . نفت منبع درآمدی بسیار مهمی برای هر دو کشور محسوب می شود . در سال 2009 , محمود احمدی نژاد تحریم های آمریکا بر ضد ایران را "بچه گانه" خواند و ولادیمیر پوتین رییس جمهوری روسیه نیز اوایل همان سال از این سیاست خصمانه واشنگتن انتقاد کرد . 

پوتین در بخشی از اظهارات منتقدانه خود خطاب به باراک اوباما اظهار داشت : این سیاست در درازمدت می تواند خسارات جبران ناپذیری به منافع استراتژیک آمریکا _ اعم از دولت و مردم _ وارد کند . 

هنگامی که فشارهای بین المللی در سال 2009 بر ایران تشدید شد , این کشور در ابتدا با افول درآمدهای نفتی مواجه گردید . اما به تدریج موفق شد تمرکز بودجه داخلی خود را از نفت و محصولات پتروشیمی برداشته و بر سایر بخش های صادراتی و وارداتی کشور متوجه نماید . 

بعلاوه راه های فراوانی برای دور زدن تحریم های غرب توسط ایران و مشتریان محصولات نفتی آن بوجود آمد ؛ چرا که از منظر تهران این تحریم ها غیرقانونی بوده و دولت جمهوری اسلامی هیچ مسئولیتی در قبال اجرای آنها ندارد . 

در انتهای این مقاله آمده است : در سایر بخش ها نیز اعم از تحریم صنعت کشتیرانی و بانکداری نیز وضعیت به همین شکل ادامه دارد . هر چند که طی ماه های اخیر و در نتیجه مذاکرات هسته ای میان تهران و قدرت های جهانی بخش قابل توجهی از این تحریم ها بر ضد ایران لغو شده است . 

مسکو نیز شرایطی این گونه دارد . با این تفاوت که پوتین حتی می تواند موضعی برتر علیه واشنگتن و شخص اوباما اتخاذ کند . موفقیت های پیاپی کرملین در مقایسه با کاخ سفید در امور بین المللی این موضع برتر را برای پوتین ایجاد کرده است . 

میدان جنگ در سوریه و لغو حمله آمریکا به دمشق توسط پیشنهاد پوتین , حل اختلافات در مذاکرات هسته ای میان تهران و واشنگتن توسط نمایندگان روسیه و در نهایت ساماندهی مناسب بحران اوکراین _ که با حمایت و رهبری آمریکا و اتحادیه اروپا ایجاد شد _ از جمله مواردی است که شکست های اوباما در مقابل پوتین را به نمایش عمومی گذاشته است . 



انتهای پیام /
برچسب ها: روسیه ، واشنگتن ، تحریم ، غرب
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.