سایر زبان ها

صفحه نخست

انتخابات

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

امروز در تاریخ؛

از شهادت دیپلمات‌های ایران در افغانستان تا روز خبرنگار

شهادت دیپلمات‌های کشورمان در افغانستان توسط گروهک طالبان، روز خبرنگار، اعلام استقلال افغانستان، اعلان جنگ شوروی به ژاپن، و ... از مهم‌ترین رخدادهای تاریخی امروز است.

به گزارش مجله شبانه باشگاه خبرنگاران، امروز  است. مهمترین رخدادهای تاریخی امروز از این قرار است:
17 مرداد 1393 خورشیدی برابر با 11 شوال 1435 هجری و 8 آگوست 2014 میلادی

امضای قرارداد 1919 م وثوق الدوله بین ایران و انگلیس (1298 ش)
وثوق‌الدوله صدراعظم احمدشاه قاجار از نخستین روزهایی که زمام امور را در دست گرفت، به‌طور محرمانه مذاکراتی را برای انعقاد یک قرارداد با نمایندگان دولت انگلیس آغاز کرد که این مذاکرات، به‌صورت کاملاً سری، در حدود ۹ ماه به طول انجامید. سرانجام در روز هجدهم مردادماه سال ۱۲۹۸ ش یک روز پس از امضای قرارداد ۱۹۱۹ درحالی‌که شاه قاجار عازم اروپا بود، ناگهان و بدون زمینه قبلی، اعلامیه وثوق‌الدوله به ضمیمه متن قرارداد در ایران منتشر شد و اعلام گردید که این قرارداد مورد تصویب هیئت وزیران قرار گرفته است. این قرارداد شامل شش ماده و یک مقدمه و خلاصه آن عبارت بود از تعهدات انگلستان درباره احترام مطلق به استقلال و تمامیت ایران، تأمین مستشاران انگلیسی برای ادارات ایران و همکاری با ایران در زمینه احداث خطوط آهن و شبکه ارتباطی به‌همراه اعطای وام از طرف انگلستان.

هم‌چنین به موجب این قرارداد، انگلیس، زمام امور مالی، اقتصادی و ارتش ایران را در دست می‌گرفت و ارتش متحدالشکل زیر نظر فرماندهان انگلیسی تشکیل می‌شد. تعرفه گمرکی نیز در ظاهر برای حفظ منافع ایران و درحقیقت به سود بریتانیا تغییر می‌یافت. با انتشار این بیانیه، موجی از مخالفت و موافقت در کشور برخاست و وثوق‌الدوله برای آرام کردن اوضاع، به مخالفان خود، مقادیر زیادی رشوه داد. هم‌چنین این قرارداد در خارج از کشور، مورد مخالفت آمریکا و فرانسه که منافع خود را در خطر می‌دیدند قرار گرفت و سرانجام این معاهده، به‌علت فشار شدید افکار عمومی، عملی نشد و پس از برکناری وثوق الدوله، لغو گردید.

افتتاح مرکز تلویزیونی در ارومیه (1347 ش)

درگذشت مرجع تقلید آیت اللَّه العظمی "سیدمحمدهادی میلانی" در مشهد مقدس (1354 ش)
آیت‌اللَّه العظمی سید محمدهادی میلانی در سال 1274 ش (1313 ق) در نجف اشرف متولد گردید. ایشان پس از گذراندن مراحل مقدماتی علوم اسلامی، از محضر فقیهان نامداری چون میرزای نائینی، آقا ضیاء عراقی، محمدحسین غروی اصفهانی و شیخ‌الشریعه اصفهانی بهره برد و پس از دریافت درجه اجتهاد، به تدریس روی آورد. جلسات درس ایشان در حوزه نجف، بسیار با شکوه بود و شاگردان فراوانی در آن تربیت شدند. حضرات آیات: حسین وحید خراسانی، محمدتقی جعفری، سیدعباس صدر، مهدی نوقانی و کاظم مدیر شانه‌چی و ده‌ها عالم فاضل، از محضر درس آیت‌اللَّه میلانی، استفاده کردند. وی پس از سال‌ها اقامت در عتبات، در سال 1334 ش وارد شهر مقدس مشهد گردید و به حوزه علمیه مشهد، رونقی دوباره داد. ایشان در کنار تدریس، تالیف و نیز ارشاد مردم، از همراهی نهضت اسلامی به رهبری امام خمینی (ره) غافل نبود و حضوری مؤثر داشت. سرانجام این فقیه جلیل و مرجع عالی‌قدر در 17 مرداد سال 1354 ش مطابق با آخرین روز از ماه رجب سال 1395 ق در 82 سالگی در مشهد مقدس درگذشت و در حرم مطهر رضوی به خاک سپرده شد.

ارتحال آیت اللَّه العظمی "سیدابوالقاسم خویی" زعیم بزرگ حوزه علمیه نجف اشرف (1371 ش)
آیت‌اللَّه العظمی سیدابوالقاسم خویی در سال 1278 ش (1317 ق) در شهرستان خوی به دنیا آمد. ایشان پس از تحصیل برخی مقدمات در زادگاه خود، راهی نجف اشرف گردید و از محضر آیات عظام: شیخ الشریعه اصفهانی، میرزای نایینی، ضیاءالدین عراقی، محمدحسین غروی اصفهانی، محمد جواد بلاغی و سیدمحمد حسین بادکوبه‌ای استفاده کرد. در حدود 30 سالگی آیت‌اللَّه خویی، بسیاری از علمای زمان به اجتهاد ایشان گواهی دادند و از این زمان بود که حلقه درس خارج وی تشکیل شد و بیش از شصت سال ادامه یافت. در طول این مدت طولانی هزاران شاگرد در محضر پرفیض این عالم ربانی پرورش یافتند که هر یک به عنوان مرجعی در سراسر سرزمین‌های اسلامی منتشر شده‌اند که حضرات آیات: حسین وحید خراسانی، میرزا جواد تبریزی، سید عباس خاتم یزدی، سید محمدحسین فضل‌اللَّه، سید عبدالاعلی سبزواری، سیدعلی حسینی سیستانی، سید محمد باقر صدر و محمد تقی جعفری از آن جمله‌اند. همچنین از این عالم ربانی آثار فراوانی به یادگار مانده است که می‌توان به معجم رجال و الحدیث در علم رجال در 23 جلد، مصباح الفقاهه و تکمله منهاج الصادقین اشاره کرد. آیت‌اللَّه خویی در اواخر عمر به علت رهبری مردم در مبارزه با رژیم خونخوار بعث عراق به کوفه تبعید شد تا اینکه سرانجام در 17 مرداد 1371 ش برابر با 8 صفر 1413 ق در 94 سالگی درگذشت. پیکر پاک این عالم بزرگ در مراسمی خَفَقان بار و بدون حضور مردم، در مسجد الخضراء، محل تدریس ایشان در نجف اشرف، به خاک سپرده شد.

گروگان‌گیری و شهادت دیپلمات‌های کشورمان در افغانستان توسط گروهک طالبان (1377 ش)
پس از درگیرهای فراوانی که بین دولت افغانستان و گروه طالبان در مناطق گوناگون این کشور روی داد، سرانجام کابل پایتخت این کشور به اشغال طالبان درآمد. از این‌رو دفتر سفارت جمهوری اسلامی ایران در کابل به مزار شریف منتقل گردید و امور مربوط به سفارت در آن شهر ادامه یافت. با حمله نیروهای طالبان به سمت شمال افغانستان، شهر مزار شریف نیز به اشغال این گروه درآمد و آنان بدون توجه به مصونیت سیاسی و قوانین بین المللی، نُه دیپلمات ایرانی و خبرنگار خبرگزاری جمهوری اسلامی را به شهادت رساندند. تا یک ماه پس از این فاجعه، گروه طالبان از اعلام خبر شهادت ایرانیان خودداری می‌کرد تا این که در نوزدهم شهریور سال 77، این خبر را اعلام نمود. این عمل ضد انسانی با محکومیت شدید جمهوری اسلامی و دولت‌ها و مجامع مختلف روبرو گردید.

درگذشت استاد و دانشمند گرانقدر "شیخ مرتضی مدرس گیلانی" (1378 ش)
استاد شیخ مرتضی مدرس گیلانی در سال 1295 ش در نجف اشرف به دنیا آمد. وی پس از فراگیری مقدمات، ادبیات و علوم مختلف را نزد استادان زمان فراگرفت و بر اثر ذکاوت و عشق به علوم و فنون دیگر به سرعت در آنها به استادی دست یافت. ایشان پس از مدتی در علم عروض و قافیه، ریاضیات، حساب عالی، هیئت و نجوم، اخلاق و عرفان، طب قدیم و علوم عقلی به مهارت رسید و به تحقیق و پژوهش در این زمینه پرداخت. وی با دانش و دانشمندان روابط نزدیک و تنگاتنگی داشت و پس از درک محضرِ بسیاری از فقها، اصولیین و زُهّاد عصر، به دریافت اجازات اجتهاد و روایت حدیث نائل گردید. استاد مدرس گیلانی از استادان نامی حوزه علمیه نجف اشرف بود که علوم ادبی، حکمت و نجوم تدریس می‌کرد. وی در حدود سال 1335 ش در تهران اقامت گزید و به تالیف و پژوهش و نشر آثار قلمی خود و تدریس در مدرسه مروی پرداخت. از کارهای برجسته این پژوهشگر، استخراج و نشر تقویم نجومی بود که این تقویم سالیان متمادی در سایر شهرهای ایران منتشر می‌گشت. از استاد مدرس یزدی بیش از یکصد و چهل اثر قلمی بر جای مانده که العروض و القافیه و البدیع، لغتنامه هفت اورنگ، شرح جبرالخلاصه، اصول فقه و تصحیح اشارات ابن سینا از آن جمله‌اند. این محقق نام‌آور سرانجام در 17 مرداد 1378 ش برابر با 25 ربیع‌الثانی 1420 ق در 82 سالگی به دیار باقی شتافت و در بهشت زهرا به خاک سپرده شد.

پس از صدور فرمان مشروطیت و تشکیل مجلس با شرکت نمایندگان مردم، میرزا نصرالله خان مشیرالدوله صدراعظم، (1285 ش)
به اتفاق عده ای از علماء اعلام و امنای دولت به قم رفتند و متحصنین را از صدور فرمان مشروطیت و تشکیل مجلس ملی با شرکت وکلاء مردم با خبر ساختند و بست نشینان با شادمانی به تهران بازگشتند

عزیمت پیامبر اکرم (ص) به شهر "طائف" جهت تبلیغ دینِ اسلام (3 سال قبل از هجرت)
سفر تبلیغی پیامبر اسلام به شهر طائف در نزدیکی مکه در حالی صورت گرفت که به تازگی ابوطالب، یاور و حامی بزرگ آن حضرت، وفات یافته و به همین دلیل، مشرکان قریش بر آزار و اذیت خود علیه پیامبر، افزوده بودند. بنابراین اگر اهالی طائف به اسلام می‌گرویدند، این شهر پایگاه و محل امنی برای مسلمانان تحت ستم مکه می‌شد. اما سران قبیلهٔ ثقیف در طائف، نه تنها به خدای یکتا و رسالت حضرت محمد (ص) ایمان نیاوردند، بلکه به تحریک آن‌ها برخی مردم نادان، پیامبر اکرم (ص) را مورد آزار و اذیت قرار دادند و ایشان را مجروح کردند.

وفات "عبدالعزیز اندلسی" لغت شناس و مورخ (487 ق)
عبدالعزیز اندلسی در اکثر علوم متداول زمان خود، مهارت و دانش بسیار داشت و تالیفات متعددی از خود بر جای گذاشت. از میان آثارِ وی می‌توان به شرح نوادر القالی، اشاره کرد.

مرگ "غازان خان" ایلخانِ مغول، پس از 9 سال سلطنت در ایران (703 ق)
غازان، نخستین پادشاه مغول است که رسماً به دین اسلام درآمد. او سرداران و سپاه مغولِ خود را وادار به قبول اسلام کرد و خود را محمود نامید. وی در دهم ذیقعدهٔ سال 694 ق در تبریز به پادشاهی دست یافت و دین اسلام را مذهب رسمی دولت ایلخانی اعلام کرد. غازان، سپس فرمان داد که همهٔ کلیساها و معابد یهود و بودایی و زرتشتی را ویران سازند و آنها را تبدیل به مسجد نمایند. او دستوراتی با نام یاساهای غازانی وضع کرد و اوضاع مملکت را به کنترل خود درآورد. غازان دوبار به شام و مصر لشکر کشید ولی در بار دوم از پادشاه مصر، شکست سختی خورد و آنقدر از این شکست اندوهگین شد که در شوال سال 703 ق در سی و سه سالگی در نزدیکی قزوین درگذشت. غازان از سال‌ها قبل از مرگش، دستور داده بود که در بیرون شهر تبریز و در مغرب آن، مقبرهٔ عظیمی که دارای گنبد رفیعی بود برای او برپا کردند و در زیر همین قُبّه بود که جسد غازانِ مغول را به خاک سپردند.

لغو قرارداد استعماری انگلیس با افغانستان و اعلام استقلال افغانستان (1919 م)
کشور افغانستان واقع در جنوب غربی آسیا در 27 آوریل 1747 از انگلستان مستقل گردید، ولی دخالت‌های فراوان این استعمارگر پیر ادامه یافت و قراردادهای امتیازآورِ زیادی را با افغانستان منعقد ساخت. در اوایل قرن بیستم، شیرعلی‌خان، حاکم افغانستان بر اثر اختلافاتی که با انگلیسی‌ها پیدا کرد، با آنان به جنگ پرداخت. پس از پایان جنگ و برکناری وی، عبدالرحمن خان بر سر کار آمد. سرانجام امان اللَّه خان فرمان‌روایی یافت و در 8 اوت سال 1919 م افغانستان را کشور پادشاهی اعلام کرد و کلیه قراردادهایی را که با انگلستان منعقد شده بود فسخ نمود. این عمل که به معنای اعلام استقلال این کشور بود، موجب خشم انگلستان و منجر به برکناری امان‌اللَّه‌خان گردید. افغانستان سرزمینی است در جنوب غربی آسیا با 652/255 کیلومتر مربع مساحت و حدود 23 میلیون نفر جمعیت، که اکثراً مسلمان بوده و به دو زبان پشتو و فارسی دری صحبت می‌کنند. پایتخت افغانستان کابل، و از شهرهای مهم آن، قندهار، مزارشریف، هرات و جلال آباد قابل ذکرند. بیش از 50 درصد مردم افغان نژاد پشتو داشته و بقیه گروه‌های نژادی از جمله تاجیک، ازبک و ترکمن در اقلیتند. واحد پول افغانستان افغانی است. پیش‌بینی می‌شود جمعیت این کشور تا سال 2025 در حدود 45 میلیون نفر خواهد شد. نظام سیاسی حاکم بر افغانستان حکومت (دولت) موقت انتقالی تحت نظارت سازمان ملل متحد است. 15 فوریه سال‌روز خروج قوای شوروی در سال 1988 م از افغانستان را روز ملی این کشور نام‌گذاری کرده‌اند.

روز خبرنگار

به مناسبت شهادت محمد صارمی، خبرنگار اعزامی خبرگزاری جمهوری اسلامی ایران در مزار شریف افغانستان توسط گروه افراطی طالبان، روز هفدهم مرداد در جمهوری اسلامی ایران به عنوان روز خبرنگار نام‌گذاری شده است.

آغاز بنای شهر "اسکندریه" توسط اسکندر مقدونی در مصر (333 سال قبل از میلاد)
اسکندریه، شهر بندری مهم و دومین شهر بزرگ مصر است. نام این شهر از نام اسکندر مقدونی گرفته شده است که پس از فتوحاتش، دستور ساخت این شهر را داده بود. اسکندریه، در دوره بطلمیوسیان پایتخت بود و بزرگ‌ترین شهر جهان یونانی شناخته می‌شد. امروزه جمعیت این شهر ۳، ۵ تا ۵ میلیون نفر است و دومین شهر بزرگ مصر و هم‌چنین پنجمین بندر بزرگ آن به‌شمار می‌آید. کتابخانه اسکندریه نیز از کتابخانه‌های معروف جهان می‌باشد. علاوه بر این‌ها، اسکندریه به‌خاطر لوله‌های گاز و نفتی که از سوئز به آن ارتباط دارد منطقه صنعتی مهمی به‌شمار می‌رود. • مصر کشوری است در شمال خاوری قاره آفریقا و شبه جزیره سینا نیز که در قاره آسیا قرار گرفته بخشی از قلمرو این کشور است. مصر در جنوب دریای مدیترانه و غرب دریای سرخ قرار داشته و از غرب با لیبی و از جنوب با سودان همسایه است. این کشور از سوی شبه جزیره سینا با رژیم صهیونیستی و نوار غزه در فلسطین مرز زمینی دارد. مصر یکی از پرجمعیت‌ترین کشورهای آفریقایی و خاورمیانه است که بیش‌تر جمعیت حدود ۷۵ میلیون نفری آن در کنار رود نیل زندگی می‌کنند. کرانه‌های رود نیل منطقه‌ای است که ۴۰ هزار کیلومتر مربع یعنی حدود یک بیست و پنجم این سرزمین عمدتاً بیابانی را تشکیل می‌دهد. حدود نیمی از جمعیت این کشور شهرنشین هستند که بیش‌تر آنان در دو شهر بزرگ قاهره و اسکندریه و حومه آن‌ها زندگی می‌کنند. مصر از دیدگاه سیاسی و فرهنگی یکی از مهم‌ترین کشورها در جهان عرب و خاورمیانه است و دانشگاه الازهر نیز به‌عنوان یکی از مهم‌ترین مراکز مذهبی جهان اسلام در این کشور قرار دارد.

خودکشی "نِرون" امپراتور سفاک و خون ریز روم (68 م)
کلادیوس سزار معروف به نرون، امپراتور خون‌خوار روم باستان در ۳۱ ژانویه سال ۳۷ م به‌دنیا آمد و در کودکی به فرزندخواندگی امپراتور وقت روم پذیرفته شد. وی اعمال وحشیانه خود را از سنین نوجوانی آغاز کرد و در این راه حتی از قتل مادر و همسر خود دریغ ننمود. نرون پس از مرگ امپراتور، که قتل او را نیز به نرون نسبت می‌دهند، در اول فوریه سال ۵۴ م در سن ۱۷ سالگی به امپراتوری روم رسید. وی سال‌های اولیه سلطنت را با راهنمایی‌های عاقلانه برخی نزدیکان خود به نحوه مطلوبی گذراند اما مدتی نگذشت که جنایت‌های فراوانی در پیش گرفت و مردم بسیاری را به کشتن داد. در سیزدهم ژوئیه ۶۴ م حریق بزرگی در رم به وقوع پیوست که گفته می‌شود به تحریک او صورت گرفت. این آتش‌سوزی که قسمت عمده شهر را در کام خود فرو برد، بهانه‌ای به دست نرون داد تا به قتل‌عام مسیحیان دست زند. از این‌رو دستور کشتار یک‌صد هزار مسیحی را صادر کرد که این فرمان با بی‌رحمی هرچه تمام‌تر اجرا شد. از دیگر حوادث دوران حکومت نرون، قیام خونین و پرتلفات مردم علیه ستمگری‌ها و جنایات او بود که با شکست مردم مواجه شد و به قتل‌عام بسیاری از انسان‌ها انجامید. هم‌چنین در زمان نرون جنگ میان ایران و روم روی داد که منجر به انعقاد صلح بین دو طرف گردید. درنهایت بر اثر ظلم و ستم فراوان نرون به‌ویژه نسبت به مسیحیان، توطئه‌هایی علیه او صورت گرفت. در آخرین شورش بزرگ علیه نرون که توسط ارتش روم صورت پذیرفت، نرون که پیروزی شورشیان را نزدیک می‌دید، از ترس شکنجه شدن توسط مخالفان، در هشتم اوت سال ۶۸ م پس از ۱۴ سال حکومت سراسر ظلم و جنایت درحالی‌که ۳۱ سال بیش‌تر نداشت، خودکشی کرد.

مرگ "پیتر پُل روبنس" نقاش برجسته اروپایی (1639 م)
پیتر پل روبِنْسْ، در 5 ماه مه 1577 م متولد شد. هنر روبنس حاصل مطالعه همه جانبه آثار بسیاری از اساتید است و تلفیق و ترکیبی بدیع به شمار می‌رود. وی در آثار خود به سبکی پراحساس روی آورد. در عین حال از نوشته‌های روبنس مشخص می‌شود که وی با دقت به کنترل طراحی‌هایش می‌پرداخته است و در بیشتر موارد، آخرین کار روی تابلوهایی که دستیارانش انجام می‌دادند را خود برعهده می‌گرفت. از ویژگی‌های روبنس در نقاشی، برجسته‌نمایی قوی با اسلوب روشن و تاریک است و محور بیشتر آثارش بدنِ آدمی است. در آثاری از وی که به جانوران پرداخته است، بدن نیرومند آنها با حرکات پرنشاط و طبیعی حیوان نشان داده شده و در تابلوهایی که با مضمون صحنه شکار است، عمل خشونت‌آمیز و نیروی انسانی تجسم شده است. در مجموعه آثار وی می‌توان نقاشی‌های بی‌شمار سنگی محراب، چهره‌نگاری‌ها، منظره‌ها، نقاشی‌های مذهبی و اساطیری، صحنه هایی از تاریخ کلاسیک، طراحی‌های روی پارچه و تصاویر کتاب را مشاهده کرد. برخی از آثار وی عبارتند از تابلوهای؛ برافراشتن صلیب، شکار شیر، ربایش دخترانِ لئوکیپوس و... . وی در کنار کارهای هنری، به دلیل ارتباط با دربار و پادشاهان، به مأموریت‌های دیپلماتیک نیز فرستاده می‌شد و به عنوان یک دلال هنری به خرید و فروش آثار هنری معاصرین و اشیاء عتیقه می‌پرداخت و به همین دلیل بر ثروت و دارائی‌اش افزوده شد. پیترپل روبنس پس از 62 سال زندگی در 18 اوت 1639 در گذشت.

اعلان جنگ شوروی به ژاپن در آخرین روزهای جنگ جهانی دوم (1945 م)
هنگامی که پس از پایان جنگ جهانی دوم در اروپا، کنفرانس پوتسدام در اواخر ژوئیه در آلمان برپا بود، ترومن رئیس جمهور وقت امریکا به استالین، دیکتاتور سفاک شوروی اطلاع داد که با دسترسی امریکا به بمب هسته‌ای، احتمال به کار بردن آن توسط امریکا وجود دارد که در این صورت شکست ژاپن در این جنگ حتمی خواهد بود. از این رو ترومن، استالین را به اعلان جنگ علیه ژاپن ترغیب کرد و به او اطمینان داد که از حضور در جنگی که رو به پایان است، ضرری نخواهد کرد. در این شرایط و در حالی که طی سال‌های گذشته شوروی با ژاپن، قرارداد عدم تجاوز امضا کرده بود، پس از آن که هیروشیما در 6 اوت 1945 م توسط امریکا، هدف حمله هسته‌ای قرار گرفت و ژاپن در آستانه تسلیم شدن بود، شوروی به فرمان استالین به ژاپن اعلان جنگ داد تا بخش‌هایی از ژاپن و متصرفاتش را به دست آوَرَد. جنگ شوروی و ژاپن که در 8 اوت 1945 آغاز شد. تنها یک هفته به طول انجامید و ارتش شوروی در پایان این حملات که با حمله به ناحیه منچوری در شمال شرق چین آغاز شد، موفق گردید شمالِ کره و جزایر کوریل را به تصرف خود درآوَرَد. جزایر کوریل هنوز هم در اختیار روسیه است و مذاکرات ژاپن و روسیه برای تعیین سرنوشت این جزایر تاکنون به نتیجه نرسیده است.

کناره‌گیری "ریچارْدْ نیکسون" رئیس جمهور امریکا در پی رسوایی "واتِرْگیتْ" (1974 م)
در جریان تبلیغات انتخابات ریاست جمهوری امریکا در سال 1972 م، افرادی از حزب جمهوری خواه وارد ستاد مرکزی انتخابات حزب رقیب یعنی حزب دموکرات در ساختمان هتل واتِرْگِیت واشینگتن شدند. این افراد علاوه بر سرقت بخشی از اسناد و مدارک، در این محل، میکروفون‌های مخفی را برای استراق سمع کار گذاشتند. این ماجرا پس از پیروزی نیکسون در انتخابات سال 1972 م از طرف دو روزنامه‌نگار امریکایی کشف و جریان آن در روزنامه واشنگتُن پُسْتْ منتشر شد. کار به کنگره و دیوان عالی کشور کشید و نیکسون در برابر اتهامات وارده مبنی بر اطلاع از این کار و صدور مجوز آن، نقش خود را در این ماجرا به کلی انکار کرد. وی حتی کسانی را که متهم به شرکت دراین قضیه شده بودند از مقامات خود منفصل نمود، ولی مقامات برکنار شده، در جریان رسیدگی به این ماجرا در کنگره و مراجع قضایی شواهد غیرقابل انکاری از دخالت و اطلاع شخص رئیس جمهور در این قضیه ارائه دادند. نیکسون سرانجام اعتراف کرد که از داستان واترگیتْ اطلاع داشته و چون در خطر استیضاح و برکناری از مقام ریاست جمهوری قرار گرفت، پیش‌دستی کرد و در روز هشتم اوت 1974 م به عنوان اولین رئیس جمهور در تاریخ امریکا، از مقام خود استعفا داد. پس از وی، جرالْدْ فورْدْ معاون نیکسون، تا پایان دوران چهار ساله ریاست جمهوری، جانشین او شد. اولین اقدام فورد در مقام ریاست جمهوری، عفو نیکسون و صدور دستور منع تعقیب وی بود که بدین وسیله، نیکسون را از مجازات رهایی بخشید. در دو سال زمام‌داری فورد، سایه واترگیت بر سر حکومت او و حزب جمهوری‌خواه امریکا سنگینی می‌کرد و همین ماجرا و خاطرات تلخی که مردم امریکا از آن داشتند باعث شکست سنگین آنان در انتخابات ریاست جمهوری سال 1976 م گردید.

مرگ "کامیل شمعون" رئیس جمهور اسبق لبنان (1987 م)
کامیل شمعون رئیس جمهور اسبق لبنان در سال 1900 م به دنیا آمد. وی در سال 1929 برای اولین بار به نمایندگی مجلس لبنان انتخاب شد. در سال 1952 به ریاست جمهوری لبنان دست یافت. او پیمان بغداد موسوم به سنتو را تأیید نمود و به امریکا برای احداث پایگاه در لبنان کمک کرد. کامیل شمعون در سال 1958 م هنگامی که ماه‌های آخر حکومت خود را می‌گذرانید، برای سرکوبی قیام مسلمانان لبنان که علیه سلطه خواهی و تلاش مسیحیان برای قبضه حکومت به پا خاسته بودند، از امریکا رسماً درخواست کمک نظامی کرد. امریکا نیز با اعزام تفنگ‌داران دریایی خود به لبنان، قیام مردم را سرکوب کرد. کامیل شمعون پس از کناره‌گیری از قدرت، حزب ملی‌گرایان احرار را در لبنان به وجود آورد. او با تأسیس این حزب، نقش غیر رسمی خود را در حفظ ساختار جناح مسیحیان مارونی در قدرت ایفا کرد.

شمعون از دوستان نزدیک محمد رضا پهلوی، شاه مخلوع ایران بود و همواره از کمک‌های مالی و تبلیغاتی وی بهره‌مند می‌شد. شمعون هم‌چنین از مخالفان سرسخت انقلاب اسلامی ایران و حکومت آن به شمار می‌رفت و در هر فرصتی، خشم و دشمنی خود را نسبت به انقلاب ابراز می‌داشت. کامیل شمعون سرانجام در روز هشتم اوت 1987 م بر اثر سکته قلبی در 87 سالگی در بیروت درگذشت و با مرگ شمعون یکی دیگر از پایه‌های اساسی نظام مارونی حاکم بر لبنان از صحنه پرتلاطم سیاسی این کشور خارج شد.

برای مشاهده مجله شبانه اینجا کلیک کنید
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.