مجله شبانه باشگاه خبرنگاران؛آیه 10 سوره تغابن
وَالَّذِینَ کفَرُواْ وَکذَّبُواْ بِآیاتِنَآ أُوْلَئِک أَصْحَابُ النَّارِ خَالِدِینَ فِیهَا وَبِئْسَ الْمَصِیرُ
و کسانی که کفر ورزیدند و آیات ما را تکذیب کردند، همانها اهل دوزخند در حالی که همیشه در آن جا هستند و این سرانجام بدی است. * «تغابن» به معنای آن است که غبنها جلوه میکند، یعنی روز قیامت، کافران به خاطر ایمان نیاوردن و فاسقان به خاطر نداشتن عمل صالح و مؤمنان به خاطر آن که میتوانستند عمل بیشتری انجام دهند، همه به نوعی احساس خسارت، حسرت و غبن دارند، و شاید بدین معنی باشد که در آن روز هرکس به فکر آن است که چگونه بار خود را به دوش دیگری اندازد، همانگونه که در قرآن صحنههایی در این زمینه مطرح است که شیطان میگوید: «مرا ملامت نکنید، مقصّر خودتان هستید» یا مجرم دوست دارد که به جای خود فرزند و تمام بستگان بلکه تمام مردم به جای او به دوزخ رفته و او نجات یابد. * شاید تغابن به این معنا باشد که رهبران فاسد پیروان خود را مغبون کردند و پیروان نیز به خاطر اطاعت کورکورانه به رهبران فاسد فرصت فساد بیشتری داده و آنان را مغبون کردند که اگر اطاعت آنان نمیشد، فساد آنها این همه توسعه نمییافت.( تفسیر المیزان)* «یوم الجمع»، یکی از نامهای قیامت است. چنانکه در آیهای دیگر میفرماید: «و نفخ فی الصور فجمعناهم جمعاً»( کهف، 99) در صور دمیده شود و همه را یک جا جمع میکنیم.مغبون کیست؟* در روایات مصادیقی برای مغبون مشخص شده که به آن اشاره میکنیم:هرکس دو روزش یکسان باشد مغبون است. «من استوی یوماه فهو مغبون»( بحارالانوار، ج 71، ص 173)تکبّر و غرور، در دنیا سبب فقر و در آخرت موجب غبن است. «المغرور فی الدنیا مسکین و فی الاخرة مغبون»( بحارالانوار، ج 72، ص 173)کسیکه از نماز شب محروم شود، مغبون است. «فان المغبون من حرم قیام الّیل»( بحارالانوار، ج 83، ص 127)در قیامت برای هر روز از ایام عمر، 24 خزینه و انبار باز میشود و ساعاتی را که انسان در آن کار خیر نکرده به صورت خزینه خالی میبیند و تأسفی غیر قابل وصف میخورد. «فیناله من الغبن و الاسف علی فواتها حیث کان متمکناً من ان یملأها حسنات ما لا یوصف»( بحارالانوار، ج7، ص 262)کسیکه جهاد در راه خدا را ترک کند، مغبون است. «من ترک الجهاد فی اللّه کان کالمغبون»( بحارالانوار، ج 33، ص 573)* در قیامت، دو گروه در برابر یکدیگرند: گروه مغبون، «یوم التغابن» و گروه رستگار. «ذلک الفوز العظیم»* در تربیت، بشارت و هشدار در کنار هم لازم است، آیه9 بشارت به بهشت جاودان است و آیه 10، خطر دوزخ جاودان برای کافران. برای مشاهده مجله شبانه اینجا کلیک کنید