سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

آمریکا پایگاه نظامی در ازبکستان ایجاد می کند

بنابر گزارش منابع ازبک؛ آمریکا مذاکراتی برای ایجاد یک پایگاه نظامی جدید در منطقه ترمز در جنوب ازبکستان انجام داده است.

به گزارش سرويس بين‌‌الملل باشگاه خبرنگاران به نقل از خبرگزاری ریانووستی،‌ یک نشریه اینترنتی ازبکستان روز چهارشنبه اعلام کرد آمریکا مذاکراتی برای ایجاد یک پایگاه نظامی جدید در منطقه ترمز در جنوب این کشور آسیای میانه انجام داده و ممکن است برای این امر سالانه یک میلیارد دلار به ازبکستان پرداخت کند.

ژنرال لوید آستین فرمانده نیروهای آمریکا در خاورمیانه و آسیای مرکزی روز سه شنبه مذاکراتی در این خصوص در وازارت امور خارجه ازبکستان انجام داد.

کارشناسان عقیده دارند این ژنرال آمریکایی ماموریت داشت موافقت مقامات ازبک را در خصوص استقرار نیروهای نظامی، تجهیزات جنگی به ویژه هواپیمایی در شهر مرزی ترمز ازبکستان جلب کند. این شهر در مرز افغانستان قرار دارد.

به نوشته این پایگاه ازبک آمریکا آماده است سالانه یک میلیارد دلار بابت این موضوع به ازبکستان بپردازد.

واشنگتن بین سال های 2001 تا 2005 از پایگاه هوایی نظامی خان آباد در منطقه کاشکاداریا استفاده می کرد. اما در پی انتقاد آمریکا از عملیات ضد تروریستی در ازبکستان در سال 2005 ، مقامات ازبکستان از آمریکایی ها خواستند این پایگاه را ترک کنند.

از پایان سال 2001 ازبکستان پایگاه هوایی ترمز را به ارتش آلمان اجاره داد که از آن برای حمل و نقل محموله های غیر نظامی استفاده می کرد. در آوریل 2010 تاشکند و برلین توافقنامه جدیدی در مورد این فرودگاه امضاء کردند اما جزئیات آن منتشر نشد. 


انتهای پیام/
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.