سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

کوهستان بدون متولی همچنان قربانی می گیرد

حوادث کوهستان یکی از حوادث طبیعی است که به دلیل شرایط اقلیمی کشور ما بیشتر رخ می‌دهد اما نکته‌ی قابل توجه و تأمل در این میان نبود متولی مشخصی در بحث امداد کوهستان است و حوادث مختلف متولی مختلفی دارد.

به گزارش خبرنگار حوادث باشگاه خبرنگاران ، ایران یکی از کشورهایی است که از 41 حادثه طبیعی، 33 حادثه را در خود ثبت نموده است .

تنوع و گوناگونی آب وهوا و اقلیم منطقه‌ای ، همواره حوادث مختلفی را نیز به ارمغان  می آورد که جدا از حوادث طبیعی خود جای تامل و اهمیت دارد .

طبق گزارش سازمان امداد ونجات جمعیت هلال  احمر طی سه ماه نخست سال جاری 12087 عملیات امدادی درسراسر کشور انجام داده است که 6043  در جاده‌ها، 432 کوهستان و 145 مورد در سطح سواحل ودریاها بوده است.

عملیات‌های امدادی در سطح جاده‌های کشور بیشتر به تصادفات جاده‌ای و امدادرسانی به آسیب دیدگان این حوادث مربوط می شود که نقش هلال احمر با تجهیزات امدادی خود بسیار مؤثر و تعیین کننده است.

اما نکته ی قابل توجه در این میان ، آمار عملیات‌های امدادی وامدادرسانی به آسیب دیدگان در کوهستان‌های سطح کشور است .

در این بین استان تهران با 56 عملیات و 52 مصدوم، اصفهان با 54 عملیات و 55 مصدوم، مازندران با 32 عملیات و 17 مصدوم به ترتیب سه استان پرحادثه‌ی کوهستانی کشور در سه ماهه ابتدایی سال را به خود اختصاص دادند.

بر اساس آمار پزشکی قانونی از 158 نفر فوت شده در ارتفاعات کوهستان، 154 نفر به طور مستقیم در اثر سقوط از ارتفاع جان خود را از دست دادند.

تفاوتی که تلفات دریا و کوهستان دارد این است که حادثه دیدن فرد در دریا به طور مستقیم منجر به مرگ وی می شود. در حالی که در کوهستان بیشتر حوادث، آسیب جزئی فرد حادثه دیده را به امدادرسانی نیازمند می کند .

نکته ی قابل توجه و تأمل از این رهگذر، نبود متولی مشخصی دربحث امداد کوهستان است. حوادث مختلف معمولاً متولی مختلفی دارد.

درسطح جاده های کشور، هلال احمر خدمات اولیه امدادیرا ارائه می کنند. درسطح دریا و سواحل سازمان بنادر و کشتیرانی باهمکاری شهرداری ها و شعب هلال احمر منطقه به نجات آسیب دیدگان می شتابد و اما درحوادث کوهستان هنوز متولی خاصی دربحث امداد و نجات مشخص نشده است.گاهی آتشنشانی و گاهی امداد ونجات وارد عمل می شود.

دکتر ناصر چرخساز معاون عملیات سازمان امداد و نجات در خصوص نوع حادثه دیدگان در این منطقه گفت: آمار حادثه دیدگان مربوط به حوادث کوهستان پراکنده است. دسته‌ای از آنها کوهنوردان وافراد با تجربه‌ای هستند که در شرایط سخت واقع و درنهایت دچار حادثه می شوند و دسته‌ای دیگر مردم عادی هستند که برای فراغت به کوهستان و ارتفاعات عزیمت می کنند وبه دلیل نا آشنا بودن با منطقه و فنون کوهنوردی در معرض حادثه قرار می گیرند.

وی با بیان اینکه دلیل منطقی و علمی حوادث کوهستان هنوز مشخص نشده است افزود: تجربه نشان داده که بیشترین تلفات جانی ارتفاعات و کوه‌ها مربوط به عموم مردم است که ارتفاعات شمال تهران و اصفهان گویای این جریان است.

وی در ادامه  اظهار داشت : عدم آشنایی مردم عادی با اصول اولیه کوهنوردی وهمچنین همراه داشتن وسایل کوهنوردی بسیارضروری است که  متاسفانه نگرش نادرست در جامعه هزینه‌ای بسیار سنگین تحمیل می کند که گاه با جان افراد ارتباط مستقیم دارد.

بارها مشاهده شد که مردم عادی برای کوهنوردی به جزئیات سفر خود توجهی نمی کنند و نه تنها از وسایل استاندارد و خاص این ورزش استفاده نمی کنند بلکه کهنه ترین لباس‌ها و کفش‌های خود را به کار می گیرند و یا برای آموزش هر چند دوره‌های کوتاه زیر نظر متخصصان اهمیت قائل نمی شوند.

دکتر چرخساز در ادامه تصریح کرد : نوع حادثه نیز در فصول مختلف متفاوت است اما این تغییر منجر به کاهش حوادث نمی شود.

در فصل سرما برف و کولاک و یخ‌زدگی و در تابستان سقوط‌هایی است که به ویژه از کوه های صخره‌ای منجر به مرگ افراد می شود.

معاون عملیات سازمان امداد و نجات با اشاره به عملیات سنگین برای نجات مصدومان کوهستان بیان داشت: اگر چه برای نجات یک فرد در کوهستان نیروهای عملیاتی زیادی اعزام نمی شوند اما عملیات نجات بسیار تکنیکی وزمان بر است به ویژه در ارتفاعات بالای کوه و یا نقاط صخره‌ای و غار و در تاریکی هوا ، عملیات نجات بسیار سنگین است به طوری که نجات یک فرد در کوهستان را می توان معادل عمیات وسیع امداد رسانی به چندین روستای سیل زده دانست.

وی با بیان اینکه هم اکنون تیمهای امداد و نجات ویژه‌ی کوهستان به صورت خاص و حرفه‌ای نداریم گفت: طی 2 سال گذشته، 5 هزار تحت آموزشهای ویژه ی امداد کوهستان قرار گرفتند و از مرز تیم ابتدایی نجات عبور کردند، اما باید متذکر شد که نجات کاری بسیار حرفه‌ای و نیازمند سالها آموزش و کار تخصص است.

هنوز قانون گذار وظیفه‌ی امداد و نجات کوهستان را به سازمان یا نهادی واگذار نکرده است ولی هلال احمر بر مبنای وظایف انساندوستانه خود در مواقع حادثه  ورود پیدا می کند. مجوز استخدامی، واگذاری بودجه، مجوز احداث پایگاه‌های تیمهای حرفه ای ومجهز مسائلی است که از کنار این توجه زیرساختی و کلان حاصل می شود ونتیجه‌ی آن تربیت نیروهای متخصص و حرفه ای در امداد کوهستان است.

وی در ادامه تصریح کرد: چرا که هر ساله متحمل هزینه ی زیادی می شویم ولی درنهایت تغییر محسوسی درحرفه‌ای شدن امداد کوهستان مشاهده نمی کنیم.

یاوری در پایان با تأکید برفراهم بودن زیرساخت‌ها و حساسیت‌زایی نسبت به امداد و حوادث کوهستان تغییر نگرش مردم را می توان دومین عامل درکاهش آسیب‌ها وحادثه‌‌های کوهستان برشمرد.

گزارش از محبوبه بابارحیم

انتهای پیام/

تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.